انتخابات میاندوره‌ای کنگره، جولانگاه بی تجربه ها است

باغ‌ خشکیده سیاست در امریکا


اندرو میتروویکا، تحلیلگر سیاسی- اجتماعی
مترجم: وصال روحانی

در حالی که زمان برگزاری انتخابات میاندوره‌ای امریکا هر روز نزدیک‌تر می‌شود، جهان بیش از پیش باور کرده که صحنه سیاست این کشور محل جولان سودجویانی است که از مهارت‌های سیاسی کم‌بهره‌اند و برخی از آنها بیشتر به دلقک‌ها شبیه‌اند. دولت‌های امریکا در همه ادوار کوشیده‌اند، تصویر یک نهاد جدی و موفق را از خود ساطع کنند ولی عملکردشان اعتبار امریکا را که پیش‌تر هم کم بود، به کلی از میان برده است. برای افرادی که می‌کوشند به عنوان نماینده به مجلس نمایندگان و مجلس سنای امریکا راه یابند، سیاست نه یک اصل الزامی بلکه وسیله‌ای برای پول‌اندوزی هر چه بیشتر است. برخی می‌گویند سیاست امریکا به یک رنسانس اساسی نیاز دارد ولی چنین ترمیمی اگر هم امکانپذیر باشد، قطعاً به انتخابات میاندوره‌ای قریب‌الوقوع امریکا وصال نخواهد داد. یکی از اولین نشانه‌های شیوه‌های غیر واقع بینانه این طیف، در ماه آوریل (فروردین) امسال و طی سخنرانی یک حقوقدان زن اهل ایالت میشیگان که خواستار راهیابی به مجلس نمایندگان امریکا است، دیده شد. 
مالوری مک‌مارو که متهم به برخی کودک‌آزاری‌ها شده و پرونده قضایی‌اش در این خصوص هنوز مفتوح است، پس از شنیدن فریاد اعتراض حاضران در محل سخنرانی‌اش یک‌سری ادعاهای مبسوط درباره سوابق روشن خود و خانواده‌اش در زمینه انجام کارهای خیرخواهانه بیان کرد. روی سخن او بیشتر به یک سناتور جمهوری‌خواه بود که مک‌مارو را فاقد کوچک‌ترین صلاحیت رفتاری دانسته است ولی تمامی «فریادهای من بی‌گناهم» که از گلوی او خارج شد، با موجی از اعتراض حاضران مواجه گشت. او در نهایت گفت:‌ «بیایید دست به دست هم بدهیم تا نفرت و نژادپرستی بر این کشور حاکم نشود.»
کار را به افراطی‌ها بسپرید!
فردای آن روز نشریات مهم امریکا دوئل کلامی از راه دور مک‌مارو، عضو حزب دموکرات با رقیب جمهوری‌خواه خود را مصاف دو عنصر کوچک توصیف کردند که هیچ یک نمی‌توانند نقشی در ترسیم آینده امریکا ایفا کنند. چیزی که در تمامی این فضای درهم ریخته سیاسی احساس نمی‌شود و جایش بشدت خالی نشان می‌دهد، وجدان احتمالی و قوه فهم ملت و تشخیص نیازهای آنان است. از متن اظهارات مک‌مارو هم نوعی تلاش برای رهایی از محدودیت‌ها استنباط می‌شد و هم رویکردهای دست راستی و افراطی که بر طبق آن امریکا باید از هر قشر و گروهی که به اقلیت‌ها تعلق دارند، تصفیه گردد و کار به دست سفیدپوستان افراطی و پوپولیست سپرده شود.
ترس از به قدرت رسیدن خلافکاران
نمایش مسخره مک‌مارو اولین نسخه از ده‌ها نمایش تمسخرآمیز دیگری بود که توسط سایر خواستاران راهیابی به کنگره امریکا در پنج ماه بعدی عرضه شده و یکی از دیگری تأسف‌بارتر بوده است. عده‌ای می‌گویند امریکا از پلشتی‌هایی رنج می‌برد که سیاستمدارانی «چند چهره» بر این کشور حاکم ساخته‌اند اما تعبیر درست‌تر این است که گفته شود امریکا سرشار از این گونه آدم‌ها در صحنه‌های سیاسی خود است و آنها نه در اقلیت بلکه در اکثریت‌اند. بر سر مسأله‌ای مثل سقط جنین و قانونی بودن یا نبودن آن انواع اظهار نظرهای موافق یا مخالف که در نطق‌های انتخاباتی‌شان آن را تأیید یا محکوم می‌کنند، هر یک از این دو حالت را نه براساس باورهای خود بلکه براین مبنا صورت می‌دهند که ایالت محل سخنرانی‌شان مکان تجمع مردمی است که با سقط جنین موافقند یا مخالف. برخلاف اظهار نگرانی‌های مک‌مارو درخصوص به قدرت رسیدن اربابان نفرت در این کشور، مردم بیشتر دغدغه و ترس این را دارند که افراد صاحب انواع سوء سوابق در انتخابات میاندوره‌ای با برپایی مجموعه‌ای از نمایش‌های دروغین به پیروزی برسند و نماینده مجلس و حتی سناتور شوند.
رسوایی های دیگری هم در راه است
یکی از این پیشرفت‌کنندگان احتمالی و جعلی، ران دی سانتیس، فرماندار پیشین ایالت فلوریدا و عضو حزب جمهوری‌خواه بود که اخیراً مشخص شده، در کار غیرقانونی قاچاق انسان‌ها اشتغال دارد و حتی کودکان را با قرار دادن در بسته‌های تیره‌رنگ آشغال از مرز عبور می‌دهد و از این ایالت به آن ایالت می‌برد و یک محموله انسانی 50 نفره که با مدیریت او در سطح کشور جابه‌جا می‌شد، لو رفته و چهره واقعی و پوشالی وی را آشکارتر ساخته است. این نه فقط وصف یک ایالت بلکه ترسیم تمامی سطح امریکا و صحنه سیاسی آن است که می‌گویند از باغ‌های بزرگ کشاورزی آن هم بوی فسادهای انسانی و کج‌روی سیاسی می‌آید. انتخابات میاندوره‌ای امریکا روز 19 آبان برگزار می‌شود و اگر رسانه‌ها منصف باشند، تا آن تاریخ باغ‌های گندیده دیگری هم کشف خواهند شد و افتضاحات متعدد دیگری هم چهره نشان خواهند داد.
منبع: AlJazeera


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8022/4/629060/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها