معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد

توجه به موضوع هوش مصنوعی در متوسطه اول


اکرم رضایی ثانی
خبرنگار

نشست خبری محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش صبح روز گذشته در محل معاونت آموزشی برگزار شد. وی در این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگاران در واکنش به اقدامات اخیر دانش‌آموزان در مدارس و اخراج برخی از آنها بیان کرد: امنیت خط قرمز هر کشوری است و باید زمینه آموزش را برای تمام دانش‌آموزان فراهم کنیم تا اگر جایی از میان ۱۶ میلیون دانش‌آموز بخواهند حرکتی را انجام دهند، برای آنها هم فرصت آموزش را فراهم کنیم. در این میان برخی به‌دنبال برهم زدن فضای آموزش در مدرسه بودند و از هیجانات و کنجکاوی دانش‌آموزان استفاده و سعی کردند مدرسه را با چالش مواجه کنند تا اغتشاشاتی را که در گوشه و کنار شکل گرفته است به مدرسه بکشانند اما با هوشمندی مدیران مدارس و اولیا با موفقیت همراه نشد. 
وی اشاره کرد: ما وظیفه داریم برای آموزش همه این دانش‌آموزان تلاش کنیم. همه آنها شهروند کشور و دانش‌آموزان نظام آموزش رسمی هستند و هیچ موضوعی مبنی بر اخراج دانش‌آموزان نداریم و اگر تحت‌تأثیر هیجانات قرار بگیرند باید به آنها آگاهی‌بخشی دهیم و تاکنون دانش‌آموز اخراجی در این بخش نداشتیم و حتی موضوعی به‌ نام اخراج موقت هم نداریم و گفت‌وگو با دانش‌آموز یا اطلاع به والدین جهت آگاهی‌بخشی انجام می‌شود. 
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: نوجوانان ما در مکتب امام حسین(ع) بزرگ شده‌اند و این را در راهپیمایی اربعین مشاهده می‌کنیم؛ همچنین راهپیمایی‌ای که دهه هشتادی‌ها در اعتراض به حوادث اخیر انجام دادند نشان می‌دهد دانش‌آموزان آگاه هستند اما استکبار از طریق رسانه سعی در بزرگ‌نمایی اقدامات ساختارشکنانه‌ای دارد که عده‌ای از افراد انجام می‌دهند. وی با اشاره به تعداد کل دانش‌آموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ توضیح داد: در سال تحصیلی جاری ما ۱۶ میلیون دانش‌آموز داشتیم که ۱۵ میلیون و ۶۴۰ هزار نفر از آنها ثبت‌نام کردند. علاوه بر این موضوع ما در آموزش و پرورش برای جبران افت یادگیری دانش‌آموزان در دوران کرونا طرح تعمیق و تثبیت یادگیری را در نظر گرفتیم که طی این طرح یک میلیون و ۲۱۶ هزار دانش‌آموز دوره متوسطه شرکت کردند و هدف این بود تا دانش‌آموزانی که در دو سال گذشته دچار اختلال یادگیری شدند و در خردادماه قبول نشده یا اینکه قبول شده بودند اما یادگیری آنها کامل نبود برای ۴ درس در این دوره تابستانه شرکت کنند. 
کاظمی درباره افزایش تعداد دانش‌آموزان رشته ریاضی و فیزیک اظهار داشت: پیش‌تر طی هشت سال گذشته ما شاهد کاهش تعداد دانش‌آموزان رشته ریاضی بوده‌ایم اما لازم است برای تقویت علوم پایه در آینده کشور و نظام فنی و مهندسی، توجه به رشته ریاضی افزایش یابد؛ از همین رو حدود ۸ هزار دانش‌آموز در پایه دهم به مجموع دانش‌آموزان رشته ریاضی اضافه شد و بعد از ده سال مجموع دانش‌آموزان این رشته ۶رقمی شد و به ۱۰۱ هزار نفر در پایه دهم رسید. در سال تحصیلی جاری، ۶ میلیون و ۶۳۹ هزار و ۴۳۱ دانش‌آموز در دوره متوسطه اول و دوم حضور دارند که ۴۹ درصد دختر هستند.  وی با اشاره به توسعه هنرستان‌های وابسته و جوار خاطرنشان کرد: توسعه هنرستان‌های وابسته و جوار و توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مدنظر ماست. از این رو ۴۰ هنرستان ایجاد شد که ۱۸ هنرستان کشاورزی و ۲۲ هنرستان در زمینه صنعت، معدن و خدمات هستند. همچنین برای نخستین بار رشته محیطبانی را در دو استان کشور ایجاد کردیم همچنین رشته بهیاری با مشارکت وزارت بهداشت در برخی استان‌ها توسعه یافت. 
وی با تأکید بر اینکه رویکرد اصلی، رتبه‌بندی ارتقای کیفیت آموزش و ارتقای شایستگی معلمان است، گفت: توجه به موضوع هوش مصنوعی به‌عنوان اولویت کشور و برنامه‌نویسی و کدنویسی در دوره متوسطه اول باید مورد توجه قرار بگیرد و توجه به این موضوع در سنین پایین جزو اولویت‌هاست و باید در این عرصه برنامه‌ریزی کنیم.  معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با توجه به بیشترین تعداد دانش‌آموزان در رشته انسانی درباره ترک‌ تحصیل دانش‌آموزان گفت: جمعیت دانش‌آموزان افزایش داشته است اما همیشه ارتقا از متوسطه اول به دوم بین دختران بیشتر است و ۹۳ درصد دانش‌آموزان ثبت‌نام کرده و ۷ درصد هنوز باقی مانده‌اند و ثبت‌نام را قطعی نکرده‌اند. 
معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: همچنین ۷۹ هزار نفر تعداد دانش‌آموزان در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش افزایش یافته است و در مجموع یک میلیون و ۱۰۴ هزار و ۲۸ نفر دانش‌آموز در این شاخه هستند. میان رشته‌ها بیشترین سهم برای رشته انسانی، تجربی، ریاضی و فنی و حرفه‌ای و کاردانش است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8022/22/629107/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها