فضای مجازی


چهره‌ روز
انسیه شاه‌حسینی پس از ۱۱ سال فیلم «دست ناپیدا» را برای شرکت در جشنواره فجر می‌سازد. این فیلمساز اخیراً برای فیلمنامه «دست ناپیدا» از سازمان سینمایی پروانه ساخت گرفته است. آن‌طور که سید سعید سیدزاده، تهیه‌کننده‌ این فیلم به ایسنا گفته «دست ناپیدا» فیلمی در حوزه دفاع مقدس و کاملاً ارزشی است و به طور کامل در استان خوزستان ساخته خواهد شد. فیلم، یک قصه اجتماعی در میانه‌های جنگ و روایتگر ایثارگری یک قشر خاصی از جامعه در دوران جنگ است. شاه‌حسینی آخرین فیلمش را سال ۱۳۹۰ با نام «زیباتر از زندگی» ساخت و «پنالتی»، «شب بخیر فرمانده» و «غروب شد بیا» دیگر فیلم‌های او در دهه ۸۰ خورشیدی هستند.

محمود پاک‌نیت باور دارد ۴ سریال آماده پخش برای صداوسیما دارد که قابل رقابت با شبکه نمایش خانگی است. او با اشاره به اینکه در سریال‌هایی چون «گیلدخت»، «جشن سربرون»، «تب و تاب» و «سنجر خان» به ایفای نقش پرداخته‌ که هنوز هیچ‌کدام از آنها به پخش نرسیده، به ایسنا گفته است: «شبکه نمایش خانگی جای خود را میان مخاطبان باز کرده و اکثر مردم آثار نمایش خانگی را دنبال و تماشا می‌کنند. علت آن نیز این است که قصه‌هایی که ساخته می‌شود قصه‌های بسیار خوبی است و فضای آن از صداوسیما بازتر است.»
خبر روز
«حکایت‌های کمال» از مجموعه‌های موفق تلویزیونی‌ که سال 98 از شبکه دو سیما پخش شد، قرار بود به‌عنوان سریال‌ چند فصلی سرنوشت شخصیت‌های این قصه را روایت کند اما حالا تهیه‌کننده این سریال ادامه ساخت آن را منتفی دانسته است. این سریال به کارگردانی قدرت‌الله صلح‌میرزایی و تهیه‌کنندگی محسن شایانفر بر اساس مجموعه داستان «حکایت‌های کمال» نوشته محمد میرکیانی ساخته شده‌ بود. تهیه‌کننده این مجموعه به مهر گفته است با توجه به تغییر سن بازیگران نوجوان این سریال دیگر امکان ساخت فصل دوم فراهم نیست. او درباره ساخت فصل دوم سریال «حکایت‌های کمال» که چند باری وعده آن مطرح شده بود، از سختی‌های برآورد مالی پروژه گفته و افزوده است: «چند سال از پخش سریال گذشته و آن بچه‌ها و نوجوانانی که در سریال به ایفای نقش پرداختند سن‌شان تغییر کرده است و بزرگتر شده‌اند و قاعدتاً نمی‌توان دیگر سریال را برای نوجوانان ساخت.»
چالش روز
در حدود ۱۸ روز اخیر فضای سیاسی و اجتماعی کشور درگیر التهابات بسیاری شده که این التهابات گریبان سینمای آسیب‌پذیر ایران را هم گرفته و در حالی‌که پس از شیوع ویروس کرونا کم‌کم سینماها به شرایط عادی نزدیک می‌شدند، اتفاقات اخیر باعث شد میزان مخاطبان سینما به حداقل برسد. اگر شروع تأثیر التهابات و ناآرامی‌ها بر سینما را از ۲۹ شهریور در نظر بگیریم، با بررسی فروش ۱۸ روزه فیلم‌های سینمایی از این تاریخ می‌توان کاهش چشمگیر میزان مخاطبان فیلم‌ها را در این مدت به وضوح احساس کرد. همایون فربد مدیر سینما معین مال در گفت‌وگویی با ایلنا، مهرماه را بدترین روزهای سینماهای ایران در یک سال گذشته عنوان کرده و محمد قنبری مدیر سینما مگامال هم ناآرامی‌ها، اختلال اینترنت و محدودیت‌های فضای مجازی را اصلی‌ترین عوامل کاهش مخاطبان سینما عنوان کرده است.
حرف روز
روح‌الله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی ضمن اشاره به برخی فشارها به اهالی سینما برای موضع‌گیری‌های خاص، تأکید کرد صف سینماگران دغدغه‌مند از معاندان جداست. او به مهر گفته است: «موضع سازمان سینمایی درباره این حوادث کاملاً روشن است، چنانکه تک‌تک مدیران سازمان از رئیس سازمان گرفته تا مدیران دیگر، از همان ابتدای امر وارد گفت‌و‌گو و تعامل با هنرمندان و سینماگران شدند تا ضمن تشریح اوضاع و تحلیل شرایط به وجود آمده، نسبت به مدیریت فضای به وجود آمده و عدم همراهی با برخی جریان‌های معاند و خطرناک مراقبت کنند. صف طیف گسترده‌ای از هنرمندان و سینماگران دغدغه‌مند و متعهد، از گروه محدودی که اساساً دغدغه‌ای جز اسم و اعتبار خود ندارند و مصلحت مردم آخرین چیزی است که به آن فکر می‌کنند، جداست و این امر نه فقط در این مقطع بلکه در تمام حوادث پیش از این هم مشهود بوده است.»
دیگه چه خبر
آیین بزرگداشت روز حافظ و رونمایی از نسخه خطی نفیس و هنری قدیمی دیوان حافظ، متعلق به سه قرن گذشته که به تازگی توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی خریداری شده است، برگزار می‌شود. این سازمان در آستانه روز بزرگداشت حافظ، مراسم بزرگداشت این روز را با سخنرانی حسن انوری، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در روز سه‌شنبه (۱۹مهرماه) ساعت ۱۰ در سالن فرهنگ مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌کند. براساس این خبر، رونمایی از نسخه خطی نفیس و هنری قدیمی دیوان حافظ، متعلق به سه قرن گذشته، دیگر برنامه این نشست خواهد بود. این در حالی است که تذهیب‌های هنری و ۹۴ نگاره مرتبط با ابیات در هر صفحه، از جمله ویژگی‌های این نسخه قدیمی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8022/24/629113/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها