وقتی فروش اینترنتی کتاب به داد غیرپایتخت‌نشین‌ها می‌رسد


عباس عظیمی
نویسنده

​​​​​​​همانطوری که پیشرفت سریع تکنولوژی طی چند سال اخیر، بویژه از زمان شیوع کرونا تأثیر زیادی روی جنبه‌های مختلف زندگی گذاشته، حوزه کتاب و کتابخوانی هم از این پیشرفت‌ها و تغییرات بی‌تأثیر نمانده است. یکی از این تغییرات پر رنگ شدن خرید غیر حضوری کتاب در سال‌های اخیر است؛ آن‌هم به لطف فروشگاه‌های متعدد آنلاین کتاب که دسترسی آسان و سریع مخاطب به طیف متنوع و گسترده‌ای از موضوع‌ها و علایق را فراهم کرده‌اند. وب‌سایت‌های مؤسسات انتشاراتی که امکان رابطه بدون واسطه مخاطب و ناشر را و از آن مهم‌تر دسترسی دسته اول به تازه‌های هر ناشر را ممکن کرده است و این تغییرات تا آنجا پیش رفته است که حتی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم بهار سال‌جاری به دو صورت حضوری و مجازی برپا شد. اتفاق خوبی در صنعت نشرمان که امکان خرید کتاب  برای تمام افرادی که به هر دلیل موفق به حضور در نمایشگاه کتاب نشده بودند را از نقاط مختلف کشور فراهم کرد.
با این همه خود من به‌عنوان یکی از علاقه‌مندان جدی کتاب برای مدت‌ها در برابر خرید غیر حضوری کتاب مقاومت می‌کردم؛ به نظرم خرید کتاب به شکل حضوری و کلاسیکش یکی از لذت بخش‌ترین بخش‌های مطالعه است. مانند بسیاری از کتاب‌دوستان عاشق آن هستم که میان قفسه‌های کتابفروشی قدم بزنم، جلد و کاغذ کتاب‌ها را لمس کنم، چند صفحه‌ای بخوانم و آن وقت دست به انتخاب بزنم. یادم هست اولین مرتبه‌ای که خرید غیر حضوری کتاب را امتحان کردم دنبال کتاب اسطوره سیزیف آلبرکامو بودم؛ ترجمه مهستی بحرینی، نشر نیلوفر. فکر کنم چهار سال پیش بود. به سه چهار تا کتابفروشی‌ شهرمان سر زدم و سراغ آن کتاب را گرفتم اما موفق به تهیه‌اش نشدم. کتابفروشی‌هایی که نسبتاً بزرگ هم هستند و تنوع عنوانی زیادی هم دارند، اما خب، کتابی که من دنبال آن بودم را نداشتند. اتفاقی که برای کتابخوان ساکن شهرستان‌ گاهی پیش می‌آید. چند روز بعد، باز هم به کتابفروشی‌ سر زدم، این بار هم فایده‌ای نداشت و موفق نشدم.
در ایران تنها تهران است که ‌راسته‌ مشهور کتابفروشی انقلاب را به آن وسعت دارد وگرنه کتابفروشی‌ها در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک کم تعداد هستند، از طرفی عناوین تولید شده هم پر تعداد هستند و کتابفروشی کوچک نمی‌توانند تمام آنها را موجود کنند.
علاوه‌ بر این سیستم پخش و توزیع گاهاً نامناسب کتاب، به این مشکل بیشتر دامن می‌زند. 
آلبر کامو نویسنده ناشناخته‌ای نیست، همان‌طور که مهستی بحرینی مترجم ناشناخته‌ای نیست و البته انتشارات نیلوفر! اما خب، گاهی پیش می‌آید که کتابخوانِ دور از تهران به مشکل عدم دسترسی به کتاب مورد علاقه‌ و نیازش دچار شود و این مشکل وقتی پر رنگ‌تر می‌شود که پای تازه‌های نشر، نویسندگان، مترجمان و یا عنوان‌های ناشران کمتر شناخته شده و یا عنوان‌های تخصصی و آنهایی که مخاطب خاص دارند به میان بیاید. سر آخر تسلیم شدم؛ سراغ اینترنت رفتم و با جست و‌جویی کوتاه کتاب مورد نظرم را در یک فروشگاه آنلاین کتاب پیدا کردم. خیلی سریع کتاب را سفارش دادم و سه روز بعد از طریق پست به دستم رسید، به همین راحتی!
روش‌های جدید تهیه و مطالعه کتاب، خرید غیر حضوری و همچنین برنامه‌های خرید نسخه الکترونیکی توانسته است تا حد زیادی کمبودها و اشکالات احتمالی در پخش و توزیع کتاب را برطرف کند و این کمک بزرگی به افزایش و ترویج فرهنگ کتابخوانی است.
امروزه هر مخاطبی از دورترین شهر و یا روستای کشور می‌تواند همزمان با تهرانی‌ها به تازه‌های نشر دسترسی داشته باشد و همچنین با صرف کمترین زمان کتاب‌های مورد علاقه و نیازش را تهیه کند.
من همچنان شیفته شیوه کلاسیک خریدن و خواندن کتاب هستم اما در مواقعی که لازم است هم از خرید غیر حضوری و هم این اواخر از خرید و مطالعه نسخه الکترونیکی کتاب استفاده می‌کنم و فکر نمی‌کنم جماعت‌ کتابخوان هم، هر کجا که باشد هیچ وقت بیخیال شیوه خرید حضوری و کلاسیک کتاب از کتابفروشی شوند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8022/24/629117/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها