فاز اول آبرسانی اضطراری به مرحله نهایی رسید

خداحافظی همدان با قطع مکرر آب!


گروه اقتصادی/ همدان از جمله شهرهایی است که در سال‌های گذشته با ناترازی شدید در منابع و مصارف آب مواجه بود. ابتدای دولت سیزدهم میزان این ناترازی 600 لیتر در ثانیه معادل 50 درصد نیاز مصرف بود و قطعی مکرر آب نارضایتی اجتماعی در این منطقه را به همراه داشت. اما حالا مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور می‌گوید که با مجموعه اقدامات یک سال اخیر، ساعات قطعی آب در شهر همدان به صفر تقلیل یافته است. اما چگونه؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که پروژه‌های احداث مخزن ذخیره 15 هزار مترمکعبی، افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه عباس‌آباد و اکباتان و حفر و تجهیز 6 حلقه چاه، تکمیل خط انتقال از دره مرادبیک به تصفیه‌خانه، ارتقای کمی و کیفی تصفیه‌خانه شهید بهشتی و آبرسانی از آق‌ حصار طی این یک سال مورد اجرا قرار گرفته و علاوه‌بر این فاز اول آبرسانی اضطراری به همدان نیز به مرحله افتتاح رسیده است. در این رابطه، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از تسریع در عملیات همزمان تست تأسیسات اجرایی و رفع نواقص احتمالی خط آبرسانی تالوار به شهر همدان خبر می‌دهد.
به گزارش شرکت آبفای کشور، اتابک جعفری با اشاره به روند اجرایی پروژه آبرسانی اضطراری به شهرهمدان، می‌گوید: طی اقدامی جهادی اجرای خط انتقال بای پس و ساخت و تجهیز ایستگاه‌های پمپاژ بین راهی خط آبرسانی تالوار به منظور انتقال آب از این سد به‌عنوان یکی از ابر پروژه‌های آبرسانی در کشور با تخصیص اعتبار خاص در دولت سیزدهم و با اهتمام ویژه وزیر محترم نیرو در دستور کار قرار گرفت تا پس از 17 سال وقفه در عملیات اجرای این پروژه شاهد پیشرفت چشمگیر آن در چند ماهه گذشته باشیم که برای تسریع در حل مشکل آب شرب شهروندان همدان، عملیات لوله گذاری، تجهیز ایستگاه‌های پمپاژ، نصب تأسیسات و... همزمان با تست موارد فوق صورت پذیرفت.
جعفری با تأکید بر اینکه فاز اول این پروژه به اتمام رسیده، اظهار می‌کند: این پروژه در حال حاضر در مرحله تست تأسیسات و رفع نواقص موجود است و با رفع نواقص فنی مذکور، بزودی آب از سد تالوار به شهر همدان منتقل و پس از تصفیه در تصفیه خانه شهید بهشتی و اخذ تأییدیه کیفی توسط مراجع ذیصلاح به مخازن شهر پمپاژ و در اختیار شهروندان شهر همدان قرار خواهد گرفت.
او با اذعان به اینکه تست تأسیسات اجرایی با سرعت قابل ملاحظه‌ای در حال انجام است، عنوان می‌کند: بخش اعظم خط انتقال مذکور، پیش از این به منظور انتقال آب از چاه های خالق وردی در دست بهره‌برداری بوده و نواقص سطحی یاد شده نیز بزودی مرتفع خواهد شد.
آبرسانی از محل چاه‌های استیجاری و کشاورزی و حفر 15 حلقه چاه جدید
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور همچنین با بیان اینکه به موازات بهره‌برداری از پروژه یادشده، آبرسانی به شهر همدان از محل چاه‌های استیجاری و کشاورزی با تلاش همکاران ما در شرکت آب و فاضلاب این استان و شرکت آب منطقه‌ای در دستور کار قرار گرفت، عنوان می‌کند: بر همین اساس طی این مدت تجهیز و بهره‌برداری بیش از 70 حلقه چاه کشاورزی با اجرای 45 کیلومتر خط انتقال به منظور تأمین آب شهر همدان عملیاتی شد ضمن اینکه بر مبنای تعهدات اخیر، شرکت آب و فاضلاب استان مکلف به حفر 17 حلقه چاه جدید شد که تاکنون 11 حلقه از چاه‌های مذکور حفر و در حال تجهیز است که در همین هفته به ترتیب وارد مدار بهره‌برداری شهر همدان خواهد شد.
مدیرعامل آبفای کشور از تعهدات ایجاد شده برای شرکت آب منطقه‌ای استان مبنی بر حفر 15 حلقه چاه جدید خبر می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: با توجه به مجموعه اقدامات انجام شده پس از اتمام عملیات حفاری، این چاه‌ها نیز در آینده نزدیک وارد مدار بهره‌برداری خواهند شد.
اجرای پروژه‌ای اضطراری پس از 17 سال تعلل
بزودی آب از سد تالوار به شهر همدان می‌رسد. این پروژه 140 کیلومتری از 17 سال پیش کلید خورد، اما تا قبل از سال 1400، تنها 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، در دولت سیزدهم با کار جهادی و به‌صورت فوق‌اضطراری پیگیری ‌شد. بهره‌برداری از این پروژه مسأله آب همدان را به طور پایدار و بلندمدت حل می‌کند.
جعفری در پایان با عذر خواهی از مشکلات پیش آمده برای شهروندان شهر همدان و تقدیر از صبوری مردم فهیم عنوان می‌کند: در حال حاضر با مجموع اقدامات انجام شده اکثر مخازن شهر با ذخایری که داراست از پایداری نسبی قابل قبولی برخوردار است که با ورود آب از سد تالوار بخش قابل توجهی از مشکلات آبرسانی به شهر همدان مرتفع خواهد شد و یقیناً ساعات قطعی آب در شهر همدان به صفر تقلیل می‌یابد.
در این رابطه، پیگیری‌های «ایران» از بهبود نسبی شرایط تأمین کمی و کیفی آب همدان و احتمال رفع مشکلات باقی مانده طی روزهای آتی خبر می‌دهد. به طوری که یکی از شهروندان همدان می‌گوید: قطعی آب در هفته‌های اخیر کم شده و گفته می‌شود که هفته آینده نیز کیفیت آب همدان بهبود خواهد داشت. او با اشاره به اینکه خشکسالی سال‌های اخیر در وقوع وضع فعلی همدان بی‌تأثیر نبوده، به خبرنگار ما توضیح می‌دهد: مشکل اصلی آب همدان در حال حاضر کیفیت آب است. برخی از مناطق نه تنها قطعی آب ندارند، بلکه از نظر کیفی نیز آب این مناطق شرایط قابل قبولی دارد. اما در مناطق دیگر کیفیت آب پایین است. اما مسئولان شهر اعلام کرده‌اند که هفته آینده این مشکل رفع خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8022/1/629136/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها