اخبار


مشوق‏‌های جدید مالیاتی برای دانش‌بنیان‌ها

سازمان امور مالیاتی کشور با صدور بخشنامه‌ای، مشوق ‏های مالیاتی برای شرکت ‏های دانش‌بنیان را جهت اجرا به ادارات کل امور مالیاتی ابلاغ کرد. به گزارش رسانه مالیاتی ایران، این سازمان در راستای سیاست‏‌های حمایت از تولید و تحقق شعار سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، بخشنامه مربوط به نحوه اجرای بند (ب) ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانش‌بنیان در ارتباط با مشوق‏‌های مالیاتی برای شرکت‏‌های دانش‌بنیان را جهت اجرا به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور ابلاغ کرد. مطابق این بخشنامه، معادل هزینه‌های انجام شده در طول زمانبندی و تا سقف هزینه‌های مندرج در طرح یا پروژه‌های تحقیق و توسعه مصوب بر اساس راهبردها و اولویت ‏های اعلامی و در چهارچوب مواد (۱۴۷) و (۱۴۸) قانون مالیات‏‌های مستقیم مصوب سال ۱۳۹۴ و سایر مقررات مرتبط به‌عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به اشخاص مشمول اعطا می‌شود و معادل آن، از مالیات قطعی موضوع ماده (۱۰۵) قانون مالیات‏‌های مستقیم مربوط به سال انجام هزینه مذکور یا سال‌های بعد کسر می‌شود. طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، براساس مفاد این بخشنامه، سرفصل‏‌های هزینه‌کرد تحقیق و توسعه طرح یا پروژه‌های این آیین‌نامه از جمله هزینه‌های منابع انسانی، مواد، ملزومات، تجهیزات و خدمات موردنیاز تحقیق و توسعه و شرایط پذیرش هریک از آنها توسط شورای راهبری فناوری‏‌ها و تولیدات دانش‌بنیان تعیین می‌شود و باید در چهارچوب مواد (۱۴۷) و (۱۴۸) قانون مالیات‏‌های مستقیم صورت گرفته و در سرفصل‌های جداگانه در دفاتر قانونی ثبت و نگهداری شود.

نرخ سود بین‌بانکی تحت کنترل بانک‌ مرکزی

مدیرکل عملیات پول و اعتبار بانک مرکزی درباره نرخ سود بین بانکی گفت: تا به حال نوسانی بیشتر از نرخ ۲۱ درصد و حد مورد نظر به وجود نیامده است و میانگین این نرخ در طول سال ۲۰.۳ درصد بود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد نادعلی گفت: در رابطه با نرخ سود بین بانکی و نحوه تنظیم این نرخ و ارتباط آن با سایر نرخ‌ها در بازار‌های دیگر بخصوص بازار سرمایه همیشه میان اقتصاددانان و فعالین بازار اختلافاتی بوده است. نادعلی با تأکید بر اینکه فقط بانک‌ها و بانک مرکزی در بازار بین‌بانکی حضور دارند و در این بازار میان بانک‌ها مازاد و کسری آنها مبادله می‌شود، اظهار کرد: در واقع در بازار بین‌بانکی، بانک‌هایی که مازاد منابع در حساب‌جاری خود دارند به بانک‌هایی که کسری دارند و برای تسویه‌حساب خودشان به پول نیاز دارند، سپرده پرداخت می‌کنند و این کار برای تسویه‌حساب بانک‌ها با یکدیگر انجام می‌شود. نرخ بین بانکی نیز برای انجام چنین عملیاتی در بازار بین‌ بانکی در نظر گرفته می‌شود. وی افزود: منابعی که در بازار بین‌ بانکی رد و بدل می‌شود از میان بانک‌ها و بازار بین‌ بانکی خارج نمی‌شود و از طرفی از بیرون هم منابع به این بازار امکان ورود ندارند. نادعلی با تضمین اینکه از جانب بانک مرکزی نرخ بین‌ بانکی کاملاً تحت کنترل است، تصریح کرد: تا به حال نوسانی بیشتر از نرخ ۲۱ درصد و حد مورد نظر به وجود نیامده است و همان‌طور که سال گذشته و طبق مصوبه دولت که نرخ بین‌ بانکی حدود ۲۰ درصد تعیین شد و میانگین این نرخ در طول سال ۲۰.۳ درصد بود امسال  این نرخ با نوسان زیادی مواجه نخواهد شد و بانک مرکزی امسال نیز اهداف مورد نظر دولت در رابطه با کنترل نرخ بین بانکی در راستای حمایت از بازار سرمایه را اجرا می‌کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8033/8/630597/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها