«ایران» در گفت‌و‌گو با چند تن از شهروندان اروپایی شرایط کنونی تأمین انرژی در قاره سبز را بررسی کرد

پاییز اعتراضی اروپا!


گروه اقتصادی/ در روزهای اخیر بیش از ۱۵۰ مورد اعتصاب و اعتراض سراسری به گرانی، تورم و کمبود سوخت در فرانسه شکل گرفت و روزهای سیاهی برای این کشور رقم زد. برخی تحلیلگران معتقدند که «اعتراضات در فرانسه جرقه آتشی است که در روزهای آینده زبانه‌های آن به همه کشورهای اروپایی سرایت می‌کند.» از جمله روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم که به این موضوع می‌پردازد و می‌نویسد: «روسیه با تصمیم خود در اتخاذ روبل به‌عنوان ارز معاملاتی در فروش گاز و گشودن بازارهای انرژی و نفت خود به روی چین و مبادله با این کشور از طریق ارزهای ملی، سیلی سختی به غرب زد.»
بررسی وضعیت کشورهای اروپایی در زمینه تأمین انرژی نشان می‌دهد که اگرچه دولت‌ها در پی کاهش قیمت انرژی از جمله گاز، برق، نفت گاز و بنزین هستند اما احتمال موفقیت این طرح بسیار کم است. در این زمینه شماری از کشورهای عضو اتحادیه مانند فرانسه خواهان اجرای مکانیسم «آیبری» (دخالت دولت در بازار انرژی با هدف کاهش قیمت برق برای خانه‌ها و شرکت‌ها) در سطح اتحادیه اروپا هستند ولی آلمان، دانمارک و هلند ملاحظاتی درخصوص دخالت دولت در کاهش قیمت دارند. ضمن اینکه برخی از کشورها از جمله بلژیک و آلمان نگران عدم اجماع وزیران انرژی اتحادیه هستند و می‌گویند که اگر وزرای انرژی نتوانند بر سر پیش‌نویس نهایی به توافق برسند و اجلاس منجر به پیام روشن سیاسی مبنی بر اراده اروپا بر کاهش قیمت گاز نشود، به منزله «شکستی برای اروپا» خواهد بود. اما سؤال اینجاست: مردم اروپا در چه شرایطی از نظر تورم و گرانی انرژی قرار دارند؟
 آغاز تعطیلی کسب و کارهای خرد
یک شهروند آلمانی به خبرنگار ما می‌گوید: «این روزها اغلب برنامه‌های تلویزیونی به موضوع انرژی ربط دارد. دولت مدام از کمک به شهروندان به سبب گرانی و تورم می‌گوید و جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده است اما مشخص نیست که این کمک قرار است از چه راهی انجام شود و بالاخره کدام یک از گزینه‌ها تصویب شده است. یک بار از کاهش مالیات سوخت می‌گویند و بار دیگر از برنامه ارزان کردن هزینه حمل‌ونقل عمومی و الان هم بحث بر سر مدیریت قیمت گاز در زمستان است. برای شهروندان حتی این اطمینان وجود ندارد که کمک‌ها به اندازه فشار اقتصادی که به مردم وارد می‌شود، باشد.»
او ادامه می‌دهد: «اکنون در آلمان بنزین و گازوئیل حدود لیتری ۲ یورو عرضه می‌شود. ولی مشکل اصلی گاز است. تأمین پایدار گاز و همین‌طور قیمت آن برای مصرف گرمایشی است. حدود 3 نیروگاه اتمی قرار بود تا آخر امسال از چرخه خارج شود اما الان اعلام کرده‌اند که از مدار تولید خارج نمی‌شود و در حالت رزرو باقی می‌ماند. می‌خواهند که بخشی از مصرف برق زمستان را از این نیروگاه‌ها تأمین کنند تا سوخت کمتری مصرف شود. تأمین برق از انرژی‌های تجدیدپذیر نظیر باد و خورشیدی نیز در دستور کار است و احتمالاً مشکلی از بابت تأمین برق و خاموشی در آلمان رخ ندهد، اما گاز و همین‌طور قبوض گران انرژی اکنون نارضایتی اجتماعی شکل داده است.»
این شهروند آلمانی با اشاره به اینکه گرانی گاز برخی از کسب‌وکارها را تعطیل کرده است، می‌گوید: «بدون گاز حتی نانوایی‌ها هم نمی‌توانند کار کنند. البته آنقدر الان گاز گران است که برخی از نانوایی‌ها تصمیم به توقف فعالیت گرفته‌اند. بحران گاز زمستان امسال هم از نظر تأمین و هم از نظر قیمت جدی است.»
دعوت از شهروندان به مدیریت مصرف
یک شهروند اتریشی نیز با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر دولت سعی کرده که کمک‌های نقدی به شهروندان داشته باشد و اخیراً 500 یورو به ازای هر فرد پرداخت کرده است، به «ایران» می‌گوید: «اما مسأله اینجاست که کمک‌های دولت کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد. موضوع تنها انرژی و قبوض و مالیات سوخت نیست. مسأله اصلی تورمی است که کل اقتصاد را درگیر کرده است.»
او با اشاره به اینکه دولت‌های اروپا شهروندان را مدام به مدیریت مصرف انرژی تشویق می‌کنند، می‌گوید: «دولت‌های اروپا از مردم خودشان خواسته‌اند که در مصرف انرژی بویژه برق و گاز صرفه‌جویی کنند. دولت هشدار داده که زمستان سخت در راه است و اگر مصرف انرژی مدیریت نشود، احتمال خاموشی و جیره‌بندی انرژی وجود دارد. همچنین اعلام شده که امسال از روشنایی کریسمس خبری نیست و فقط در برخی نقاط شهر و آن هم به‌صورت محدود این کار انجام می‌شود.»
پاییز امسال و سیستم‌های گرمایشی
یک شهروند سوئدی نیز با اشاره به اینکه آژانس انرژی سوئد نکات متعددی را برای کمک به کاهش مصرف انرژی در خانه‌ها ارائه کرده است، می‌گوید: «دولت به‌دنبال کاهش مصرف انرژی با استفاده از روش‌هایی مانند استفاده از پمپ حرارتی و عایق‌بندی ساختمان‌هاست و از شهروندان هم خواسته است تا مصرف خود را تا حد امکان مدیریت کنند. این درحالی است که در سوئد مدیریت مصرف انرژی در سال‌های اخیر نیز از سوی مردم انجام می‌شد.»
او ادامه می‌دهد: «سازمان بهداشت عمومی دمای خانه‌ها را 20 درجه سانتیگراد توصیه می‌کند و امسال برخی از مسئولان تا 19 درجه را نیز عنوان کرده‌اند. در سوئد، شوفاژها به طور اتوماتیک زمانی روشن می‌شود که حداقل به مدت 10 روز دمای هوا زیر 17 درجه باشد. در سال‌های گذشته نیز در فصول پاییز، زمستان و بهار همیشه شهروندان لباس گرم و جوراب می‌پوشیدند، اما امسال پاییز حتی احتمال دارد که محدودیت بیشتری از نظر گرمایش رعایت شود و به نظر می‌رسد که شرایط سخت تری خواهیم داشت.»
بر اساس آنچه شهروندان قاره سبز می‌گویند، این روزها قیمت انرژی و تأمین گاز زمستان یکی از موضوعات کلیدی در گفت‌و‌گوهاست. اما شهروندان نیز با وجود نارضایتی‌های فراوان، برای مدیریت شرایط موجود خواسته و ناخواسته تلاش می‌کنند. به عبارتی، هم قیمت‌های بالای انرژی عامل بازدارنده مصرف شده و هم شهروندان برای عبور از زمستان بدون خاموشی و جیره‌بندی به اجبار قوانین یا داوطلبانه در حال مدیریت مصرف هستند. اعتراضات به گرانی‌ها و بحران انرژی نیز در شرایطی رقم می‌خورد که مدتی است درآمدها و هزینه‌های بسیاری از خانوارهای اروپایی با هم همخوانی ندارد.
گفتنی است در کشورهای اروپایی برخلاف کشورهایی مانند ایران، تأمین انرژی صنعت اولویت اول است و خانه‌ها در اولویت بعدی قرار می‌گیرند. به این معنی که گرمایش و روشنایی خانه‌ها اولویت نخست تأمین انرژی نیست. علاوه‌بر این، امسال زمستان روشنایی خیابان‌ها نیز به حداقل ممکن می‌رسد. با این حال، بحران انرژی در اروپا و در پی آن تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها موضوعی است که دغدغه دولت‌ها شده و بسیاری از مدیران و سیاستمداران نگران اثرات ویرانگر افزایش قیمت سوخت بر صنایع اروپا هستند. کارشناسان معتقدند که امسال پاییز دروغین در اروپا شکل گرفته و رئیس‌جمهور امریکا با سیاست‌های اتخاذی خود به‌دنبال فروپاشی اتحادیه اروپاست.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8033/14/630615/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها