هزاران نفر در سراسر اروپا به وضعیت اقتصادی خود اعتراض دارند

قیام اقتصادی تمام عیار در قاره سبز


گروه جهان/ بهای فزاینده انرژی و افزایش هزینه‌های زندگی ناشی از تورم فزاینده اروپا، ساکنان قاره سبز را به ستوه آورده و خیابان‌های اکثر کشورهای اروپایی را مملو از معترضانی کرده است که علیه سیاست‌های دولت‌هایشان فریاد خشم سر داده‌اند. به گزارش آسوشیتدپرس، بهای انرژی که بسیاری از اروپایی‌ها، روسیه را مقصر آن می‌دانند، تورم در 19 کشور اروپا در منطقه یورو را با رکورد 9.9 درصد ثبت کرده‌اند که این شرایط قدرت خرید مردم این کشورها را بشدت پایین آورده است. در این میان حمایت سرسختانه تسلیحاتی و نظامی رهبران اروپایی از اوکراین در برابر روسیه و تحریم‌های سرسختانه علیه مسکو جنبش‌های مدنی را به خشم آورده و حالا اروپا علاوه بر بحران گاز و انرژی و تورم، با تهدید نابسامانی‌های سیاسی نیز روبه‌رو شده است. توربجورن سولتودت؛ تحلیلگر سیاسی اروپا معتقد است: «این بحران انرژی به سرعت قابل حل نیست و حتی اگر راهکاری برای آن باشد، سال آینده تورم به مراتب وحشتناک‌تر از امسال خواهد بود. بنابراین شاهد آن خواهیم بود که فشارهای اقتصادی و دیدگاه‌های عمومی درباره جنگ اوکراین، آینده اروپا را به مخاطره خواهد انداخت، شرایطی که بدون شک دولتمردان اروپایی فضای مانور زیادی برای حل بحران ناشی از آن ندارند.»
خروش علیه رهبران اروپایی
در بریتانیا کارگران راه‌آهن، پرستاران، کارگران بنادر، وکلا و دیگر بخش‌های عمومی انگلیس ماه‌هاست در اعتراض به تورم 10.1درصدی این کشور برای افزایش دستمزدهایشان اعتصاب کرده‌اند. در این میان سیاست‌های ناکارآمد اقتصادی لیز تراس نخست‌وزیر مستعفی انگلیس نیز در کمتر از 6 هفته ضربه‌ای کاری به اقتصاد بریتانیا وارد آورد و مردم این کشور را فقیرتر و عزم آنها برای اعتراض را قوی‌تر کرده است. در آلمان برنامه‌های ریلی در حالی متوقف شده است که هنوز چند هفته‌ای از اعتصاب خلبانان شرکت هوایی لوفتهانزا نمی‌گذرد. در فرانسه به رغم آنکه تورم 6.2 درصدی‌اش پایین‌ترین شاخص در میان 19 کشور منطقه یورو به شمار می‌رود اما با توجه به رشد بی‌سابقه آن در چند دهه اخیر، پس از هفته‌ها اعتصاب کارکنان بخش پتروشیمی، با فراخوان اتحادیه‌های کارگری علاوه بر خطوط ریلی، حمل و نقل، مدارس، خدمات عمومی بیمارستانی و... تعطیل کرده و اعتصاب سراسری به راه انداخته‌اند که تداوم آن بشدت دولت امانوئل مکرون را نگران کرده است.
چند روز پس از آغاز این اعتصاب سراسری، هزاران رومانیایی معترض به بهای انرژی، غذا و دیگر نیازهای اولیه حیاتی به تظاهرات‌ بخارست پیوستند، چراکه برگزارکنندگان آن معتقدند تداوم این شرایط می‌تواند میلیون‌ها کارگر را در سراسر این کشور به فقر شدید بکشاند.
مقامات جمهوری چک نیز حدود یک ماه قبل در پراگ شاهد اعتراضات مردمی بودند که خواستار کناره‌گیری دولت ائتلافی حامی غرب بوده و به حمایت دولت از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه بشدت اعتراض داشتند. حالا به گفته منابع رسانه‌ای این کشور قرار است تا هفته آینده این اعتراضات در پراگ بار دیگر از سر گرفته شود.  به واقع بحران در اروپا تا حدی جدی شده است که سولتودت، کارشناس سیاسی اروپا معتقد است: «اگر تأمین انرژی در زمستان برای اروپا با دردسری روبه‌رو شود ما شاهد افزایش جنبش‌های مدنی در سراسر این قاره خواهیم بود که بسیار خطرآفرین است و می‌تواند ثبات دولت‌ها را به مخاطره بیندازد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8033/4/630659/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها