سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد

روند افزایشی آنفلوآنزا در کشور


سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند بروز آنفلوآنزا در سال‌جاری، گفت: پس از آغاز شیوع آنفلوآنزا حدود ۳ تا ۴ ماه زمان می‌برد که به پیک رسیده و سپس دوره بیماری طی شود و بر این اساس حدس می‌زنیم این روند بیماری تا بهمن‌ماه ادامه داشته باشد.
دکتر شهنام عرشی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره علت زودتر شروع شدن روند افزایشی بروز آنفلوآنزا در سال‌جاری، توضیح داد: این روند تنها مختص کشور ما نیست و همان‌طور که ذکر شد در سایر کشورها هم روند افزایشی بروز بیماری آنفلوآنزا زودتر آغاز شده است. در طول دو سال گذشته که با شیوع بالای کرونا در کشورها مواجه بودیم، شیوع آنفلوآنزا به‌دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک و شستن دست‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی و... کاهشی بود، اما امسال که کمتر شاهد رعایت پروتکل‌ها هستیم، بروز موارد افزایشی دور از انتظار نیست. البته لازم است سایر دلایل تخصصی هم مورد بررسی قرار گیرد.
وی درباره پیش‌بینی روند بروز آنفلوآنزا طی فصل سرد امسال، بیان کرد: پس از آغاز شیوع آنفلوآنزا حدود ۳ تا ۴ ماه زمان می‌برد که بیماری به پیک رسیده و سپس دوره بیماری طی شود و بر این اساس حدس می‌زنیم این روند تا بهمن‌ماه ادامه داشته باشد. شدت بروز آنفلوآنزا در سال‌جاری وابسته به رعایت بهداشت فردی و دقیقاً همان پروتکل‌هایی است که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ذکر می‌کردیم. اگر فردی علائم سرماخوردگی داشته باشد لازم است که فاصله ایمن با او رعایت شود و حتی خود فرد سعی کند دو تا سه روز در منزل استراحت کند که از انتقال بیماری به سایرین پیشگیری شود. او با اشاره به روند کاهشی استفاده از ماسک در کشور، گفت: ما طی دو سال گذشته هیچ زمانی اعلام نکردیم که دیگر کسی ماسک استفاده نکند. توصیه ما همواره استفاده از ماسک بوده است؛ چون از نظر ما پاندمی کرونا خاتمه نیافته است. هنوز هم باید در مراکز پر تردد، پرتجمع و سربسته از ماسک استفاده شود و موضوع تهویه جدی گرفته شود. سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه هنوز هم برای تزریق واکسن آنفلوآنزا دیر نشده است، تصریح کرد: زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا قبل از شیوع بیماری و اواخر شهریور ماه است، اما ممانعتی برای تزریق واکسن در ماه‌های بعد هم وجود ندارد و تا بهمن‌ماه امکان تزریق واکسن وجود دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8033/22/630676/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها