هنرمندان در فضای مجازی


اطلاعاتی در باره تازه‌‌های فرهنگ و هنر در کنار واکنش برخی چهره‌ها به رکود بازار فرهنگ در پی ناآرامی‌ها از جمله اخباری است که در رصد فضای مجازی و رسانه‌ای کشور می‌توان به آن اشاره کرد. بخش‌هایی برگزیده از این اطلاعات را در ادامه می‌خوانید.

​​​​​​​یاد
اول آبان‌ماه مصادف با روز ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی ملقب به پدر نثر فارسی است. او که در عصر غزنویان می‌زیسته از خود کتابی با عنوان تاریخ بیهقی به جای گذاشته که مشهورترین اثر اوست و اکنون تنها بخشی از این کتاب به‌عنوان یکی از منابع مهم تاریخی از عصر غزنویان به جای مانده است. بیهقی تاریخ کامل سلسله غزنویان را نوشته بوده که اولین جلد آن با نام «تاریخ ناصری» پایه‌گذار سلسله غزنوی نام داشته است. محمد عوفی هم در کتابش با عنوان «جوامع الحکایات و لوامع‌الروایات» درباره تاریخ بیهقی به تفصیل نوشته است. بعد ازنگارش اولین جلد کتاب بیهقی، او تاریخ یمینی یا مقامات محمودی را نوشته و اکنون کتاب تاریخ بیهقی بخشی از این تاریخ عظیم است که درباره سلطنت سلطان مسعود غزنوی است و او با قلمی روان و با زبانی شیوا تمام وقایع را بسیار دقیق توصیف و به رشته تحریر درآورده است.
سینما و تئاتر
فصل اول نمایش بزرگ میدانی «جهان بانو» به تهیه‌کنندگی علی اسماعیلی و کارگردانی حسن بزرا از روز یکشنبه ۱ آبان ماه در بوستان ولایت اجرای خود را آغاز می‌کند.
به گزارش ایسنا «جهان بانو» نمایشی است با محوریت بانوان که در خلاصه داستانش آمده است: «جهان بانو، جهان بانوان است، بانوان آسمانی، از ازل تا حال. جهان بانو داستانی‌ است نه‌تنها برای زنان، که درباره‌ زنان برای شناخت ایشان...» این نمایش میدانی در ادامه نمایش‌های «روشنای شب تار» و «تنهاتر از مسیح» است که  به مدت ۲۵ شب، هر شب ساعت ۱۸ میزبان مخاطبین است. همچنین روزهای زوج این ‌نمایش ویژه بانوان است. این نمایش تازه‌ترین اثر سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که به همت مؤسسه سیمای ققنوس روی صحنه خواهد رفت.
گلاب آدینه در جدیدترین تجربه کارگردانی خود «پرده خانه» نوشته بهرام بیضایی را در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه خواهد برد. به گزارش ایسنا، نمایش «پرده خانه» نوشته بهرام بیضایی از ۱۵ آبان ماه به کارگردانی گلاب آدینه و تهیه‌کنندگی سعیده اسماعیل‌نیا، در سالن شماره یک این پردیس اجرا خواهد شد. آدینه طی یادداشتی بیان کرده است، تا توان دارم هرگز سالن تئاتر را رها نخواهم کرد. از سال‌های دور تا به امروز، تعطیلی تئاتر و موسیقی خواسته قلبی دشمنان هنر بوده است؛ فرصت این شادی از سوی من، برای ایشان محقق نخواهد شد.
داریوش خنجی برای فیلم «باردو» ساخته «الخاندرو گونزالس ایناریتو» نامزد جایزه جشنواره بین‌المللی کمراایمیج ویژه هنر فیلمبرداری شد. به گزارش ایسنا، فهرست نامزدهای بخش مسابقه اصلی سی‌امین جشنواره فیلم کمراایمیج لهستان اعلام شد که شاهد رقابت ۱۲ فیلم برای کسب جایزه قورباغه طلایی خواهد بود، فیلم‌هایی که در آن تصویر، به طرز چشمگیری در نحوه روایت داستان نقش داشته باشد و به سهم بزرگ فیلمبردار در ساخت و پرداخت فیلم اشاره دارد.
داریوش خنجی فیلمبردار ایرانی-فرانسوی نامزد جایزه اسکار که سابقه کار با فیلمسازان بزرگی چون «دیوید فینچر»، «وودی آلن»، «وونگ کاروای»، «سیدنی پولاک» و «میشائیل هانکه» را در کارنامه دارد، برای نخستین همکاری با «ایناریتو» در فیلم «باردو»، یکی از نامزدهای  جایزه قورباغه طلایی جشنواره فیلم کمراایمیج لهستان است.
تجسمی و موسیقی
جشنواره نقاشی «رنگ، لبخند و سرزمین من» نگاهی هنری به مفهوم وطن دارد و با معرفی ۲۱۰ اثر برگزیده از ۵ کشور جهان، در فرهنگسرای اندیشه تا 4 آبان ماه، کار خود را ادامه می‌دهد. به گزارش مهر، سومین دوره از جشنواره نقاشی «رنگ، لبخند و سرزمین من» به همت فرهنگسرای اندیشه و با همکاری انجمن بین‌المللی آبرنگ ایران برگزار می‌شود.این جشنواره طی فراخوانی از هنرمندان و علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی دعوت کرد تا نقاشی‌های خود را با موضوع «سرزمین مادری» و با محوریت جاذبه‌های هنری و طبیعی آن به دبیرخانه فرهنگسرای اندیشه ارسال کنند.
پروژه موسیقایی «صدای شاعر» توسط دفتر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تولید یک اثر جدید آغاز شد.به گزارش مهر، «صدای شاعر» مجموعه‌ای شاعرانه و موسیقایی، شامل خوانش اشعار یک شاعر معاصر است با آهنگسازی هنرمندان شناخته شده کشورمان که در هر پروژه یک خواننده به اجرای اشعار آهنگسازی شده می‌پردازد. یکی از این مجموعه‌ها با شعر و صدای محمدمهدی سیار، آهنگسازی محمدرضا عقیلی و خوانندگی هادی حسن‌بیگی در دست تولید قرار گرفته است. همچنین سه مجموعه دیگر با اشعار و صدای سعید بیابانکی، مصطفی محدثی‌خراسانی و علیرضا قزوه در دست انتشار است.
نشر
کتاب «خروج از سایه» نوشته زینب مرادی‌پور و سعید زاهدی به بررسی تاریخی گروهک کومله «۱۳۵۸- ۱۳۵۷» با استفاده از شواهد مکتوب و شفاهی می‌پردازد. به گزارش ایرنا این کتاب سعی دارد با نگاهی روایی، روند شکل‌گیری کومله و کشیده‌شدن آن را به عملیات مسلحانه چریکی روایت کند. در این راه، سعی بر این بوده تا روایت ارائه شده، لحن موضع‌گیرانه نداشته‌ باشد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8033/24/630683/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها