ناگفته‌های مادرانه یک شهید


مریم خسرجی
محقق تاریخ شفاهی

​​​​​​​کتاب «مرضیه؛ روایت زندگی مرضیه میررضایی؛ مادر شهید مدافع حرم محمود تقی‌پور» در پنج فصل، زندگی این مادر شهید را از کودکی، خانواده، فعالیت‌های انقلابی، اجتماعی و... وی روایت می‌کند. داستانی جذاب که نشان می‌دهد چگونه زنی می‌تواند مردی چنین قهرمان را تربیت کند. دختری که پدرش پیش از انقلاب اجازه نمی‌داده او کار کند اما بعد از انقلاب کار کردن دخترش را تکلیف می‌داند. این کتاب را می‌توان روایتی از مادرانه‌های ناگفته مردآفرینان روزگار دانست که در این کتاب جان گرفته است. شاید در نگاه اول بگوییم گذشته مادر شهید را شخم بزنیم که چه؟ اما تک‌تک این خاطرات، طعنه‌ای به مدافعان مدرن حقوق زنان و حتی مورخان می‌زند تا هیچ‌گاه جایگاه زنان را در گوشه‌گوشه نهادها و ساختارها و تثبیت ارزش‌های انقلاب انکار نکنند. نقشی برجسته، سنگین، تحمل‌طلب و دردناک!
حکایت زندگی مادری که با روح لطیف زنانه و صبر زینب‌گونه خود، جگرگوشه‌اش را طی سال‌ها به‌گونه‌ای تربیت کرد و پرورش داد تا به همگان بگوید هنوز دفاع‌مان تمام نشده، تا انقلاب زینبی‌مان را بار دیگر مدیون این شیرزنان بدانیم. اوج روایت‌های کتاب آن‌جایی است که از عاشقانه‌های مادر و شهیدش می‌خوانیم. فرزند، مهر مادری را بین سربازان اسلام فضل و بخشش می‌کند و در آخر مادر هم جگرگوشه‌اش را برای اسلام. امروزه برخی از زنان به جای اینکه زن باشند و نقش زنانگی و همسری خود را به‌خوبی ایفا کنند، دچار خطا می‌شوند و نسبت به‌ شأن و جایگاه خود آگاهی کافی ندارند چون در هیچ آموزشگاهی، دبیرستان و دانشگاه این جایگاه به‌خوبی و به درستی برای آنها توضیح داده و تشریح نمی‌شود. با توجه به خلأ موجود، کاش در این کتاب، نکات و راهکارهای لازم از زبان‌ این بانوی نمونه و موفق، برای آگاهی‌‎بخشی به دختران و زنان جامعه بیان و ارائه می‌شد. 
کتاب به درونیات و دلتنگی‌ها و مادرانه‌های این مادر شهید هم نپرداخته و درباره خود شهید هم خاطرات کمی گفته شده است. با وجود این کتاب «مرضیه» را یک نفس از آغاز خواندم و در پایان نمی‌شود شهدا را شناخت و دریا دریا اشک نریخت. درود و سلام بر نفوس پاک و مطمئنه تمام ره‌یافتگان کوی دوست. انجام تحقیقات این کتاب به عهده زهرا عاشوری بود و تدوین آن را هم لطیفه نجاتی انجام داده؛ نوشته‌ای خواندنی که به همت انتشار «راه یار» در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
مرضیه  
تحقیق: زهرا عاشوری
 تدوین: لطیفه نجاتی
انتشارات: راه یار


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8033/24/630685/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها