تقدیر از سه چهره ماندگار سینمای حوزه هنری


فرهنگی/  دومین محفل سالانه خانواده سینماگران حوزه هنری به بهانه آغاز دهه پنجم حیات سینمایی سوره و با محوریت پاسداشت بزرگان و چهره‌های ماندگار سینمای انقلاب اسلامی همراه با رونمایی از هویت برند جدید سازمان سینمایی سوره شامگاه جمعه ۲۹ مهرماه در محوطه حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم که با حضور هنرمندان و پیشکسوتان سینمای حوزه هنری برگزار شد، از محمد کاسبی، منوچهر محمدی و امرالله احمدجو به بهانه سال‌ها فعالیت در عرصه سینمای انقلاب اسلامی تجلیل شد.
در ابتدای این مراسم حمیدرضا جعفریان، رئیس سازمان سینمایی سوره از تمرکز برای شکل‌گیری جریان تولید در حوزه‌های مختلف سینمایی، سریال، انیمیشن و مستند گفت و اظهار امیدواری کرد این سازمان در سال آینده و به‌صورت مستمر هم در حوزه سریال‌های انیمیشن و هم آثار رئال تولیداتی داشته باشد.او با اشاره به اینکه خط دیگری که در این دو سال دنبال شده است، توجه به جریان انسانی بود، تصریح کرد: «اتفاقی که در این چهل سال در حوزه هنری شکل گرفته، نشان داده است که حوزه همیشه خانه هنرمندان و محلی برای افراد دغدغه‌مند بوده است تا بتوانند با آثار خود حرفشان را بزنند. شکل‌گیری باشگاه فیلم سوره در ۸ سال اخیر احیای این جریان بوده است. همچنین با تمرکز بر استان‌ها و بهره بردن از مراکز استانی حوزه هنری تلاش کردیم فیلمسازان جوان را پیدا کنیم و جریان معرفی آنها را شکل دهیم.» جعفریان در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر پیگیری خط سینمای امیدآفرین، قصه‌گو و قهرمان‌محور تأکید کرد.
پس از رونمایی از لوگو و هویت برند جدید این سازمان، جعفر دهقان، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در سخنانی کوتاه گفت: «من حدود ۲۰ سال پیش با حوزه هنری کار کردم و امشب که اینجا آمدم، خاطرات بسیاری برایم زنده شد. خوشحالم که این مرکز توسط کسانی اداره می‌شود که راه عزیزانی را که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حوزه هنری را اداره می‌کردند، ادامه می‌دهند.»آیین پاسداشت بزرگان سینمای حوزه هنری بخش انتهایی این محفل بود. پس از پخش تیزر تجلیل از اولین پیشکسوت، با حضور جعفر دهقان، مهدی فرجی و حسن خجسته از محمد کاسبی بازیگر سینما و تلویزیون تجلیل شد. دختر این بازیگر به نمایندگی از پدر خود در این مراسم حضور داشت و محمد کاسبی در پیام ویدیویی خود گفت: «مهم‌ترین دلیل جهش حوزه و حرف اول آن در تمام ابعاد هنری در ایران، عشق به انقلاب اسلامی بود. همین موضوع باعث شد بسیاری از سینماگران آرزوی همکاری با حوزه هنری را داشته باشند.»
 دید مهربانانه به ذخیره عظیم فرهنگی
در ادامه مراسم و پس از پخش تیزر مرتبط با دومین چهره‌، از منوچهر محمدی تهیه‌کننده سینما با حضور امیررضا مافی مدیر مرکز انیمیشن سوره، منوچهر شاهسواری، محمد احسانی و محمدرضا شفیعی تجلیل شد.
طبق اعلام روابط عمومی سازمان سینمایی سوره، منوچهر محمدی در سخنانی مطرح کرد: «آنچه که تاکنون انجام داده‌ام، طبعاً دغدغه فکری، روحی و ذهنی من در این سال‌ها بوده است. ما که به میانه دهه ششم و هفتم خود رسیده‌ایم اما امیدوارم نسل جوان بتواند آن چیزی که با انقلاب رخ داد و ما صاحب سینمایی شدیم که هویت، فرهنگ و بن‌مایه اصلی کشور است، با سعه صدر بدان نگاه کند و قدرش را بداند.»
او خاطرنشان کرد: «دوستانی که با سینمای پیش از انقلاب آشنا هستند، می‌دانند معدود آثار شاخص و چشمگیری داشتیم اما اینکه در شرایط جنگی، مشکلات عدیده اقتصادی، تحریم‌ها و... نسلی دغدغه‌مند توانسته پرچم سینما را برافراشته نگه دارد، شایسته تجلیل است. آرزو دارم مدیران فرهنگی کشور به ذخیره عظیم فرهنگی با دید مهربانانه نگاه کنند چراکه قطعاً می‌تواند اتفاقات بسیار بزرگ‌تری به وجود بیاید.»
 بدون نیروهای میانجی، استخوان به استخوان خواهد خورد
منوچهر شاهسواری تهیه‌کننده سینما نیز عنوان کرد: «یکی از ویژگی‌های منوچهر محمدی که خوب است در این ایام و روزها به آن توجه بیشتری شود این است که طوفان تغییرات در همه فضاها و فرایندهای اجتماعی ایران خواه یا ناخواه شکل می‌گیرد. اما آنچه که می‌تواند این تغییرات را آرام، متین و با آرامش پیش ببرد، حضور نیروهای میانجی‌ است؛ آنهایی که می‌توانند سخن بگویند و مهم‌تر از آن می‌توانند بشنوند. عبور از نظم قدیم به هر نظم جدیدی نیازمند نیروهای میانجی و سال‌های متمادی‌ است که من این روحیه را در منوچهر محمدی دیده‌ام و شاهد تلاش‌ها و اشک و خون دل‌خوردن‌هایش بوده‌ام تا بتواند از دستاوردی به نام سینمای ایران مراقبت کند که مهم‌ترین محصول ۴۰ ساله اخیر حوزه فرهنگ کشور است.»این تهیه‌کننده سینما خاطرنشان کرد: «به یاد داشته باشیم بدون نیروهای میانجی، استخوان به استخوان خواهد خورد و حق این جامعه و سرزمین و حق تمدنی که ما به پشتوانه‌اش اینجا ایستاده‌ایم، این نیست که استخوان‌ها به استخوان بخورد. فرهنگ و هنر و البته رسانه می‌تواند نقش مهمی در این عرصه بازی کند و شاید اساساً مأموریت تاریخی و فطری‌اش همین باشد.» 
نسل به نسل از سلمان فارسی بهره می‌برند
در ادامه مراسم و پخش تیزر تجلیل از چهره سوم، با حضور وحید پناهلو مدیر مرکز سریال سوره، حبیب والی‌نژاد، مجتبی فرآورده، عبدالحمید قدیریان و هادی مقدم‌دوست از امرالله احمدجو تجلیل شد.
احمدجو در بخشی از سخنانش درباره آخرین وضعیت سریال «سلمان فارسی» توضیح داد: «به شما این مژده را می‌دهم که «سلمان فارسی» کار ویژه‌ای است که نسل به نسل می‌توانند از آن بهره ببرند.‌ کارگردان اثر جانش را پای این سریال که تاکنون چیزی حدود ۴۰ درصد آن ساخته شده، گذاشته است و امیدوارم کار با این روال و کیفیت ادامه پیدا کند.»
مجتبی فرآورده، تهیه‌کننده نیز در سخنانی کوتاه بیان کرد: «امرالله احمدجو یکی از زبردست‌ترین نویسندگان در حوزه سینما و تلویزیون است. ایشان سال‌های سال است که کار نکرده، در حالی که فیلمنامه بسیار زیبایی درباره پیامبر(ص) دارد که فکر کنم مربوط به ۲۰ سال پیش است و همچنان خاک می‌خورد. باید قدر نویسندگان‌مان را تا دیر نشده است، بدانیم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8033/23/630691/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها