«ایران» از زمینه های آشوب های اخیر زاهدان گزارش می دهد

معاون وزیر کشور: سخنان مولوی عبدالحمید تحریک آمیز بود


گروه سیاسی/ تکرار ناآرامی و آشوب هرچند با جمعیت محدود در زاهدان پس از نمازجمعه اخیر این شهر را باید در داوری‌های نادرست و اظهارات ناروا، اما برانگیزاننده برخی چهره‌های برجسته این منطقه جست‌و‌جو کرد؛ چهره‌هایی که اتفاقاً انتظار می‌رفت بر واقعیت‌های میدانی که به‌واسطه منابع صادق و معتبر به دست آمده باشد، تکیه کنند و با فهم صیانت از جان مردم و امنیت ملی در برابر تحرکات تروریستی هوشیار بوده و در انتخاب شیوه مطلوب کمک به سامان اوضاع، مستقل عمل کنند. اما این انتظار برآورده نشد و حاصل آن، اغتشاشی هرچند کوتاه‌مدت و محدود، اما توأم با خسارت به اموال عمومی و حتی اموال این شهر بود. به‌دنبال آن، رسانه‌های ضدایرانی و سعودی هم مطابق معمول تلاش کردند حداکثر بهره‌برداری را از این رویداد بکنند.  

در آشوب‌های جمعه زاهدان چه گذشت؟
ساعت 13 جمعه اخیر بود که نزدیک به 150 نفر از آشوبگران در خیابان‌های رازی، خیام و شهید بهشتی اقدام به سنگ پراکنی به خودروهای عبوری و بانک‌ها و اماکن عمومی و خصوصی کردند. آنها با ایجاد اغتشاش به دنبال برهم زدن نظم عمومی زاهدان بودند. اما نیروی انتظامی استان در ساعات اولیه خبر از دستگیری 57 نفر از آشوبگران و سردسته های ایجاد آشوب داد. تعدادی از لیدرهای دستگیر شده سابقه دار بوده و پیش از این نیز دارای پرونده بودند. در اعترافات ضبط شده از آنها برخی از آشوبگران اعلام پشیمانی کردند. پلیس نیز خواسته تا مردم تصاویر ضبط شده خود از آشوبگران را برای برخورد با آنها در اختیار نیروهای انتظامی قرار دهند.

روایت معاون سیاسی وزیر کشور از آشوب
روایت سید مجید میراحمدی، معاون وزیر کشور واقعیت آنچه را در این شهر روی داده است، روشن می‌کند. میراحمدی در تشریح آنچه جمعه گذشته در زاهدان روی داد، با بیان اینکه خطبه‌های مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان تحریک‌آمیز بود، گفت: متأسفانه بعد از خطبه‌های او حدود 150 نفر از اراذل و اوباش با سوء‌استفاده از صحبت‌های او به اموال مردم، خودروهای شخصی، مغازه‌های مردم و اموال اهل سنت حمله کردند، اما بسرعت کنترل شده و اوضاع آرام شد.
وی با بیان اینکه اگر در خطبه‌ها مطالب تحریک‌آمیزی مطرح نمی‌شد، در زاهدان هم آرامش را شاهد می‌بودیم، اضافه کرد: متأسف هستیم که در نمازجمعه که باید محل وحدت و آرامش مردم باشد، این سخنان مطرح شده، اما باید توجه بیشتری داشته باشند تا محل سوءاستفاده دشمنان، ضدانقلاب و جریاناتی که امنیت مردم و شیعه و اهل سنت و هر ایرانی را مورد هدف قرار داده‌اند، نشود و نباید تبدیل به محلی برای سوءاستفاده شود.  

وظیفه عمومی در شرایط کنونی
این تأکید معاون سیاسی وزیر کشور مبنی بر اینکه نمازجمعه باید محل وحدت و آرامش مردم باشد، نکته‌ای است که باید از سوی همه چهره‌ها مورد توجه قرار گیرد، بویژه در شرایطی که آنان بیش از دیگران از دسایس و نقشه‌های دشمنان برای به آشوب کشیدن کشور و التهاب‌آفرینی در جامعه آگاهی دارند. به عبارت دیگر، در این شرایط، هر موضع‌گیری غیرسازنده‌ای، از سوی افراد مسئول یا دیگر چهره‌های مورد توجه مردم، زمینه را برای سوءاستفاده معاندین فراهم می‌کند. در این میان و به‌طور مشخص اظهارات مولوی عبدالحمید در نمازجمعه اخیر زاهدان، مغایر این رویکرد بوده است. در این سخنان مولوی عبدالحمید که بیش از هر زمان دیگری نشانه‌های زمان ناشناسی در خود داشت، آنچه دیده نشد، تلاش برای مهار اوضاع و حرکت در جهت وحدت بود، وحدتی که امروز ایران اسلامی با توجه به حضور و طمع دشمنان و گروهک‌های مسلح در نزدیکی ایران، بیش از همیشه به آن نیاز دارد.  
توجه ویژه دولت مردمی به سیستان و بلوچستان
مولوی عبدالحمید در این سخنان، انتقادها و گاه تعریض‌هایی را متوجه دولتمردان نیز کرده است؛ این درحالی است که مروری بر فعالیت‌های دولت مردمی در یک سال گذشته نشان می‌دهد توجه ویژه‌ای به استان سیستان و بلوچستان مبذول شده است. نخستین و شاید مهم‌ترین نشانه در این رابطه، سفر آیت‌الله رئیسی به استان سیستان و بلوچستان، به‌عنوان نخستین مقصد سفرهای استانی، آن هم پیش از تشکیل رسمی دولت سیزدهم است. رئیس‌جمهور در این سفر، در مرزی‌ترین نقطه استان، یعنی روستای ملاعلی حضور یافت و درباره رفع نیازهای منطقه دستورات جدی صادر کرد. در همین راستا بود که در ماه‌های گذشته، پروژه مهم نیروگاه‌های خورشیدی خانگی، به‌عنوان یک منبع درآمد پایدار در این استان کلید زده شد و قرار است تا پایان سال تعداد این واحدهای کوچک به 5 هزار عدد برسد. در راستای توجه دولت سیزدهم به این استان بود که دولت یکی از مدیران قوی را برای استانداری سیستان و بلوچستان انتخاب کرد.
مجموعه این شرایط، نشان‌دهنده تلاش دولت برای عمل به وعده‌های خود برای توسعه همه نقاط کشور، از جمله سیستان و بلوچستان است. با توجه به این واقعیت‌های عینی و میدانی است که سخنانی مانند اظهارات جمعه گذشته مولوی عبدالحمید محل تأمل خواهد بود. بویژه اینکه این سخنان ضدامنیتی، نه تنها راهگشا نخواهد بود، بلکه خود به گسترش بی‌ثباتی در منطقه دامن می‌زند. درحالی که انتظار از مولوی عبدالحمید و دیگر ائمه جمعه، کمک به حل مسائل و تلاش برای از میان برداشتن زمینه‌های آشوب و اغتشاش است؛ آشوب و اغتشاشی که به تأکید معاون سیاسی و امنیتی وزیر کشور، خسارت‌های آن متوجه اهل سنت نیز خواهد شد و آشوبگران در اقدامات خود، تمایزی میان اهل سنت و دیگران قائل نمی‌شوند.


بــــرش
معاون امنیتی وزیر کشور خبر داد
 اوضاع کشور آرام است؛ دیگر چیزی به‌عنوان اغتشاش نداریم
​​​​​​​سید مجید میراحمدی معاون امنیتی وزیر کشور روز گذشته در حاشیه همایش ملی پدافند غیرعامل در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال تسنیم درخصوص آخرین وضعیت شهرها و استان‌های کشور، بیان کرد: استان‌ها وضعیت خوبی دارند و چیزی به‌عنوان اغتشاش و ناآرامی در هیچ شهری نداریم و بعضاً تحرکات ایذایی در بعضی استان‌ها وجود دارد و در بسیاری از استان‌ها هم این تحرکات ایذایی هم نیست. ضمناً تجمعات مختصری در برخی دانشگاه‌ها هست که روند کاهشی دارد و اغتشاشات شهری مراحل پایانی خود را طی می‌کند؛ اوضاع کشور آرام است، هرچند دشمنان به‌شدت دنبال این هستند که آتش این موضوع را برافروخته نگه دارند اما مسأله خاصی نداریم.
وی افزود: دشمنان هم روز چهارشنبه و هم امروز (دیروز) فراخوان داده بودند ولی آن روز اتفاقی رخ نداد و تا الان هم در هیچ نقطه‌ای از کشور تجمعی نداریم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8033/2/630694/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها