تناقض گویی بایدن و دوستان!


سیدهادی سیدافقهی
کارشناس مسائل بین‌المللی

امریکایی‌ها همچنان سیاست چماق و هویج خود را دنبال می‌کنند. آنها مدعی هستند که می‌خواهند مسأله برجام حل شود اما اقداماتی که از سوی آنان همزمان با شروع آشوب‌ها در ایران انجام شده، نشان از تناقض‌گویی فاحش‌شان دارد.
دلیل عمده ادعای امریکایی‌ها برای رسیدن به توافق جدید با ایران، این است که در آستانه انتخابات میاندوره‌ای کنگره قرار گرفته‌اند. از هم‌اکنون بسیاری از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب جمهوری خواه از دموکرات‌ها پیشی گرفته و این ضربه سنگینی به دولت بایدن که امید دارد در دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری هم پیروز میدان شود، وارد خواهد کرد. در چنین شرایطی آنها به دنبال شوکی هستند تا توجهات به این پیروزی را به سوی دیگری بچرخانند و چه شوکی بهتر از برجام؟
اما مشکلات عدیده‌ای پیش روی برجام است و حداقل به این زودی‌ها نمی‌توان امید داشت که طرفین به توافق جدیدی دست یابند. مگر اینکه امریکایی‌ها تمام خواسته‌های بحق ایران را اجرا کنند؛ تحریم‌ها را رفع کنند و برای تداوم آن تضمین‌های لازم را بدهند. ولی آنچه که پیش روی ماست با خواسته‌های ایران تفاوت دارد. مقامات امریکایی از بایدن و بلینکن گرفته تا رابرت مالی، مسئول پرونده ایران، همگی گفته‌اند ما تضمین نمی‌دهیم و خود چوب لای چرخ برجام می‌گذارند.
رابطه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و ادعای دروغین رافائل گروسی هم مانع دیگری است که سد راه برجام شده است. آژانس همچنان مدعی است که ایران در برخی از تأسیسات محرمانه خود اقدام به فعالیت‌های مجدد کرده و به ما پاسخ جدی نمی‌دهد و همین امر توافق را سخت‌تر می‌سازد. ادعای صهیونیست‌ها نیز این موضوع را پیچیده‌تر هم می‌کند.
گروسی می‌داند که رژیم صهیونیستی دشمن ایران است و با هرگونه توافقی مخالفت کرده و کارشکنی می‌کند، ترور کرده و به تأسیسات هسته‌ای حمله می‌کند، عضو آژانس نیست و ان پی تی را امضا نمی‌کند، اجازه بازرسی به تأسیسات هسته‌ای خود را نمی‌دهد و حتی با کمال وقاحت و علنی می‌گوید که من سلاح هسته‌ای دارم، اما باز هم روایت اسرائیل را روی میز شورای حکام می‌گذارد و از همان طریق ما را تهدید می‌کند. غربی‌ها با شروع آشوب ها در ایران دچار تناقض‌گویی شده و شیوه دیگری را در پیش گرفته‌اند. آنها که به ما وعده داده بودند که اگر ما با شما به توافق نرسیدیم گزینه‌های دیگری را هم داریم که به کار بگیریم، کثیف‌ترین و غیرانسانی‌ترین گزینه را با تشویق و حمایت رسمی از آشوبگران و با بکارگیری تمامی رسانه‌های خود بکار گرفته‌اند. اصرار در تداوم اغتشاشات و ناامنی می‌کنند و از حرکات جدایی طلبانه و گروهک‌های مسلح تجزیه‌طلب حمایت می‌کنند و آشوبگران را هم همه ملت ایران می‌نامند! از یک‌سو می‌گویند ما حاضر به مذاکره هستیم و می‌خواهند گناه آشوب‌ها را از گردن خود باز کنند و از سوی دیگر بایدن و بلینکن و جیک سالیوان با کمال وقاحت می‌گویند که الان حل مشکل برجام اولویت ما نیست و اهتمام به تحولات داخل ایران است.
غربی‌ها جنگ دیگری را هم علیه ایران راه انداخته‌اند و از موضوع پهپادها به عنوان یک فشار سیاسی و اهرم جنگ روانی استفاده می‌کنند. این در شرایطی است که ایران و روسیه رسماً این مسأله را نقض و تکذیب می‌کنند اما همچنان به‌عنوان دستاویزی برای امریکایی‌ها و شرکای در جنایت او یعنی اروپایی‌ها استفاده می‌شود تا فرار از تعهدات خود را توجیه کنند. در این بین نیازمند برخورد قاطع مذاکره کنندگان ایرانی هستیم تا جلوی این خیره سری‌ها و تجاوز از قوانین و مقررات بین‌المللی را بگیرند و محکم و استوار بر مواضع جمهوری اسلامی بایستند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8033/2/630695/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها