دیگه چه خبر؟


شهادت سرباز دهه هشتادی در تایباد

 خبر اول اینکه، امیر سرتیپ رضا آذریان روز شنبه درباره درگیری با اشرار و دستگیری قاچاقچیان گفت: دلاورمردان ارتش عصر جمعه با انجام گشت و کمین در منطقه تپه سنجدی در نوار مرزی تایباد مانع از ورود متجاوزان مرزی و اتباع غیرمجاز به کشور شدند.
به گزارش ایرنا فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش  با بیان اینکه در جریان این کمین ۱۰ نفر از  متجاوزان دستگیر شدند، افزود: در هنگام انتقال این افراد، گروهی از اشرار و قاچاقچیان روی نیروهای ارتش آتش گشودند که منجر به شهادت یکی از سربازان جان برکف ارتش جمهوری اسلامی ایران شد.
امیر آذریان اظهار داشت: در این درگیری یکی از اشرار به هلاکت رسید و بقیه اشرار به آن سوی مرز متواری شدند و افراد دستگیر شده نیز به پشت مرز منتقل شدند.
وی افزود: سرباز وظیفه احمد لطفی در جریان گشت و کمین جانانه در منطقه تپه سنجدی در نوار مرزی تایباد مانع از ورود متجاوزان مرزی و اتباع غیرمجاز به کشور شد و در نهایت به درجه رفیع شهادت نائل شد. شهید احمد لطفی ۲۱ ساله از شهرستان زابل در تیپ ۳۷۷ شهید پرویز حِبرانی مستقر در مرز دوغارون مشغول به خدمت بود که عصر جمعه در درگیری با اشرار و قاچاقچیان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

رضا پهلوی مایه تمسخر همه شد

 خبر دیگر اینکه، رضا پهلوی روز جمعه نشست خبری به بهانه اغتشاشات اخیر با حضور رسانه‌های فارسی زبان بیگانه برگزار کرد که خود مایه تمسخر شد. 
در این نشست که با حضور رسانه‌ ضدایرانی بی بی سی، ایران اینترنشنال و صدای امریکا برگزار شده بود یک سؤال غیربرنامه‌ریزی شده رضا پهلوی را شوکه کرد. یک خبرنگار با پرسیدن سؤالی درخصوص کودتای امریکایی انگلیسی 28مرداد که پدر وی را برای سال‌ها به تخت دیکتاتوری و سلطنت رسانده بود از حمایت خارجی‌ها از اغتشاشات در ایران گفت که ربع پهلوی از آن عصبانی شد. او با انکار دخالت بیگانگان و بدون اشاره به کودتای 28مرداد مدعی شد کشورهای بیگانه از آشوبگران حمایت نمی‌کنند. 
قبلاً هم رضا پهلوی در مؤسسه هودسون امریکا در پاسخ به سؤالی که از او پرسیده بود چه زمانی وی و دیگر اعضای خانواده‌اش به خاطر کودتای 28 مرداد از مردم ایران عذرخواهی می‌کند جوابی عجیب داد و گفته بود: «من قضاوت در مورد این را که چه بود به تاریخدانان می‌سپارم ولی معمولاً کودتا از پایین به بالاست نه بالا به پایین» و بعد در توجیه برکناری مصدق گفت: «اگر تغییر هر نخست‌وزیر کودتاست پس هر بار که (زمان شاه) نخست‌وزیر عوض شده است، کودتا بوده پس ما یک سال در میان کودتا داشته‌ایم!» این توجیه مضحک در حالی است که اتفاقاً کودتا همیشه از بالا به پایین صورت می‌گیرد و تنها انقلاب است که از پایین به بالا تغییرات را رقم می‌زند اما آقای شاهزاده همین مسائل ساده را هم نمی‌داند.

فشار اقتصادی‌ در غرب 
انگیزه اصلی تجمع براندازان

 شنیدیم که، یک مستندساز ایرانی در تحلیلی از دلایل اغلب ایرانیان ساکن اروپا و کانادا برای حضور در تجمع‌های خیابانی با بهانه اعتراض به فوت مهسا امینی پرده برداشت. 
این مستندساز که پیش‌تر نیز در اروپا سکونت داشته در رشته توئیتی در این باره نوشت: فشارهای اقتصادی در اروپا و کانادا در سه سال اخیر و به طور چشمگیر در چند ماه اخیر به اوج رسیده و در نتیجه کنش‌های سیاسی این تجمع کنندگان معطوف به انگیزه‌های اقتصادی است. 
او با اشاره به سرخوردگی این مهاجران که حقوق‌ ناکافی‌شان باعث  شده عملاً ظاهر جذاب غرب برایشان رنگ ببازد، ادامه داد: «مشاهدات میدانی و گفت‌وگوهایم با ایرانی‌های معترض در چندین شهر اروپا مرا به این باور قطعی رساند که اظهار دلسوزیشان به هیچ عنوان برای فوت مهسا امینی نیست. اینها به این دلیل تجمع می‌کنند که از حقوق کم و کار طاقت فرسا خسته شده‌اند و تصور می‌کنند در صورت تغییر نظام می‌توانند به ایران برگردند و از رانت پوشالی «ایرانی نخبه خارج از کشور» استفاده کنند و جایگاه‌های شغلی بهتری نسبت به چیزی که الان در غرب هستند، پیدا کنند. آنها به براندازی نظام به عنوان روزنه‌ای برای خلاصی از اقتصاد ناپایدار اروپا و کانادا نگاه می‌کنند.»

بازی توئیتر به نفع ایجاد ناآرامی در ایران

 با خبر شدیم که، شبکه اجتماعی توئیتر قوانین خود را به نفع پشتیبانی از اغتشاشات ایران زیر پا می‌گذارد. یک پژوهشگر فضای مجازی و رسانه با اشاره به اینکه توئیتر پای ثابت ناآرامی‌ها در کشورهای مختلف جهان و ایران است درباره دوگانه توئیتر برای دستیابی به این هدف و بر اساس بررسی فنی هشتگ مهسا امینی در این شبکه اجتماعی نوشت: مطابق قانون توئیتر هر حساب کاربری می‌تواند در هر ساعت حداکثر ۱۰۰توئیت و ریتوئیت ارسال کند اما ترند شدن (داغ شدن) هشتگ مهسا امینی با اکانت‌های روباتیک انجام شده و به‌طور نمونه ۵۰ روبات فعال در این کمپین در مدت زمان ترند بودن این هشتگ بین ۴ تا ۵ هزار ریتوئیت انجام داده‌اند. 
سید علیرضا آل‌داوود همچنین بر‌اساس بررسی فنی حساب‌های کاربری که طی روزهای گذشته به نحو تأثیرگذاری به داغ کردن هشتگ مهسا امینی پرداختند، نوشت: در میان این حساب‌ها با برخی کاربران معلوم‌الحال مواجه هستیم که در مقاطع حساس هیچ‌وقت دنبال منافع مردم ایران نبوده و همواره حامی تحریم علیه مردم ایران بودند. پژوهشگر فضای مجازی در نهایت استانداردهای دوگانه توئیتر و حمایت آشکارش از اغتشاشات در ایران را به‌کارگیری توئیتر به عنوان سلاح جنگ شناختی ترکیبی از سوی امریکایی‌ها علیه ایران ارزیابی کرد.

همبستگی المیادین با ایران در برابر تحریم‌ها
​​​​​​​
 دست آخر اینکه، «غسان بن جدو» مدیر شبکه خبری المیادین لبنان در بیانیه‌ای از رسانه‌های ایرانی در مقابل تحریم کانادا اعلام حمایت و همبستگی کرد.  
کانادا چهارشنبه ۲۷ مهر، شش فرد و چهار نهاد را به بهانه نقض حقوق بشر در ایران در فهرست تحریمی خود قرار داد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8033/5/630702/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها