رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد

سرمایه‌گذاری ۲۷ میلیارد دلاری در نفت و گاز


گروه اقتصادی / با استفاده از منابع داخلی و با همکاری شرکت‌های ایرانی، 27 میلیارد دلار درصنعت نفت و گاز کشور سرمایه‌گذاری می‌شود، رقمی که براساس گفته‌های معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه درآینده به 80 میلیارد دلار خواهد رسید. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بتازگی کنسرسیومی از بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی تشکیل شد که قرار است ۲۷ میلیارد دلار در بخش نفت و گاز سرمایه‌گذاری کنند. «مسعود میرکاظمی» در مراسم گرامیداشت روز آمار و برنامه‌ریزی در سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: وقتی که نقدینگی در کشور به بیش از ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است باید آن را مدیریت کنیم تا اتفاقات خوبی رخ دهد. وی ادامه داد: بتازگی همکاری خوبی بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت شکل گرفته و کنسرسیومی از بانک‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و سایر شرکت‌های پیمانکاری تشکیل شده است که منجر به تفاهمنامه و قرارداد شده و قرار است ۲۷ میلیارد دلار در پروژه‌های نفت و گاز سرمایه‌گذاری شود و این رقم باید تا ۸۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گاز زودبازده بوده و سرمایه آن در کمتر از یک سال برمی‌گردد. میرکاظمی اظهار داشت: ما نیاز به نگاه برنامه‌محور به جای بودجه‌محور داریم، در حالی که هم اکنون عمده وقت سازمان برنامه و بودجه صرف بودجه می‌شود و کمتر به برنامه توجه می‌شود. وی ادامه داد: باید ۵۰ درصد وقت مدیران استانی صرف برنامه‌ریزی شود، در حالی که عمده وقت آنها صرف بودجه می‌شود. وی اظهار کرد: نباید بگوییم که پول نیست، پول هست اما در جایی سرمایه‌گذاری می‌شود که منجر به ارزش افزوده نمی‌شود. گزارش‌های آماری در زمان برنامه‌ریزی، اجرا و نتایج نهایی بسیار مهم است و تمامی تصمیم‌گیران باید با ابزارهای آماری مأنوس شوند. اما امروز چنین وضعیتی وجود ندارد. ما نباید در تاریکی حرکت کنیم بلکه با چراغ آمار باید به کمک سرمایه‌گذاران بیاییم. دلایل تورم 40 درصدی باید مشخص باشد تا بتوان خط قرمزها برای جلوگیری از تورم را تعیین کرد.
طرح آمایش سرزمینی تصویب و ابلاغ شد
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه طرح آمایش سرزمینی تصویب و ابلاغ شده است، اضافه کرد: وقتی به استان‌ها سفر می‌کنیم، مقامات استانی در جایی که نیاز به احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی با اشتغالزایی بالا و منابع اندک دارد اصرار دارند که در استانی که آب و منابع کم است، پتروشیمی ایجاد شود که اشتغالی هم در پی نخواهد داشت.
امسال و سال آینده سال‌های ثبات اقتصادی و رشد اقتصادی
میرکاظمی از سال‌جاری و سال آینده به‌عنوان ثبات اقتصادی و رشد اقتصادی یاد کرد و گفت: گزارش‌های ملی باید به سیاستگذاران و سرمایه‌گذاران از محل آمار داده شود.
وی بیان کرد: تدوین برنامه هفتم توسعه را هم در پیش داریم و نیاز به تحلیل از وضعیت کنونی کشور است که آن هم نیاز به آمار و اطلاعات دارد. به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، برنامه‌های توسعه گذشته در حد ۲۵ تا ۳۰ درصد محقق شده است و ما اگر بخواهیم رشد ۸ درصدی در کشور محقق شود نیاز به برنامه‌ریزی و آمار متقن داریم. میرکاظمی با اشاره به اهمیت ویژه برنامه‌ریزی و داشتن آمار و اطلاعات دقیق و درست در سیاستگذاری و مدیریت کشور اظهار کرد: آمار از اهمیت ویژه‌ای برای سیاستگذاری برخوردار است و برنامه‌ریزی اساساً بدون اطلاعات دقیق امکانپذیر نیست.
وی با بیان اینکه آمار می‌تواند در تدوین، عملکرد و نتایج یک برنامه نقش مؤثری داشته باشد، اظهار کرد: شخصاً در زمان تدوین لایحه‌ بودجه از مرکز آمار هم اشخاصی را دعوت کردم اما برخی نسبت به این مسأله اعتراض کردند و گفتند چرا مرکز آمار باید در این جلسات حضور داشته باشد. اما سؤال اینجاست که مگر می‌شود بدون مرکز آمار برنامه‌ریزی انجام داد؟ آیا صرفاً اداره کردن و تخصیص منابع کفایت می‌کند.
وی اضافه کرد: اینکه می‌گوییم قرار است به رشد اقتصادی هشت درصد برسیم آیا بدون برنامه‌ریزی امکان دارد؟ پاسخ این است که به هیچ وجه امکانپذیر نیست. اساساً آمار و اطلاعات درست و دقیق کمک می‌کند که ضعف‌ها را برطرف و جبران کنیم و اگر نقاط قوتی هست آنها را تقویت کنیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به برنامه‌ریزی برای تدوین لایحه بودجه سال آینده و برنامه هفتم توسعه ادامه داد: مرکز آمار می‌تواند کمک شایانی به مجموعه دولت در حوزه تدوین لایحه بودجه و برنامه هفتم توسعه کند. همچنین برای رسیدن به ثبات اقتصادی، رشد اقتصادی، اشتغالزایی و سرمایه‌‌گذاری حتماً به آمارها و اطلاعات دقیق مرکز ملی آمار نیاز داریم. رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: لازمه حرکت به سمت روش‌های جدید آمارگیری این است که سامانه‌های مختلف یکپارچه و به یکدیگر متصل شوند. به گفته وی، مزیت‌های زیادی برای روش‌های جدیدی مانند ثبتی مبنا در آمارگیری وجود دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به کاهش هزینه‌ها اشاره کرد.


دستگاه‌ها دقیق‌ترین آمار را در اختیار تصمیم‌گیران قرار دهند
معاون اول رئیس‌ جمهور در مراسم روز آمار و برنامه‌ریزی گفت: هرچه آمار و اطلاعات صحیح‌تر، دقیق‌تر و بموقع باشد، تصمیم‌گیری مسئولان و مدیران مناسب‌تر و اداره کشور بهتر انجام خواهد شد. محمد مخبر در مراسم روز آمار و برنامه‌ریزی با بیان اینکه آمار و اطلاعات نقشی کلیدی و اساسی در حکمرانی و اداره کشورها دارد، اظهار داشت: امروز اداره هیچ کشوری بدون داشتن داده‌ها و اطلاعات دقیق امکانپذیر نیست و اگر برنامه‌ریزی‌ها مبتنی بر داده‌ها و آمار دقیق نباشد، اعتبارات در بخش‌هایی که اولویت ندارد هزینه خواهد شد و این مسأله در نهایت منجر به هدررفت منابع و امکانات کشور می‌‌شود. معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز پلتفرم‌ها و سامانه‌های دیجیتالی زندگی شخصی افراد و همچنین نحوه اداره کشورها را تحت تأثیر قرار داده است، افزود: امروز رفتار، تمایلات، ذائقه و جهت‌گیری‌های هر شخص در فضای مجازی و دنیای دیجیتال مورد ارزیابی و تحلیل قرار می‌‌گیرد و این اطلاعات می‌‌تواند از سوی دیگران چه دوست و چه دشمن مورد استفاده قرار گیرد. معاون اول رئیس جمهور خطاب به کارکنان و مدیران مرکز آمار ایران با بیان اینکه نقش شما در اداره کشور با گذشته قابل مقایسه نیست تصریح کرد: عملکرد شما اگر مثبت باشد می‌‌تواند کشور را به مطلوب‌ترین نقطه برساند و اگر این عملکرد ضعیف باشد، می‌‌تواند باعث هدررفت منابع شود. وی تدوین و جمع‌آوری اطلاعات و آمار دقیق را موضوعی فرادستگاهی و فراقوه ای دانست و افزود: همکاری دستگاه‌ها برای جمع‌آوری داده‌های دقیق بسیار پراهمیت است و اگر همه دستگاه‌ها صادقانه و بهنگام، اطلاعات خود را در اختیار مرکز آمار ایران قرار ندهند، سطح کیفی خدمات این مرکز نمی‌تواند آن طور که باید مؤثر و مفید واقع شود. معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: گزارش‌هایی که از میزان تورم، نقدینگی، رشد پایه پولی و سایر شاخص‌ها ارائه می‌‌شود مربوط به گذشته است اما نکته مهم آینده نگری و پیش‌بینی ما نسبت به این شاخص‌ها است که جز از طریق تحلیل اطلاعات و آمار دقیق امکانپذیر نخواهد بود، بنابراین دستگاه‌ها باید موظف باشند که دقیق‌ترین و صحیح‌ترین آمارها را در اختیار تصمیم‌گیران کشور قرار دهند تا میزان درصد اشتباه در تصمیمات به حداقل ممکن کاهش یابد. مخبر حرکت به سمت جمع آوری هوشمند و مکانیزه آمار را امری مهم و ضروری ارزیابی کرد و گفت: به جای اینکه هر چند سال یکبار به شکل سنتی سرشماری و آمار نفوس و مسکن را انجام دهیم، باید با استفاده از نرم افزارها و روش‌های نوین، به صورت لحظه‌ای به آخرین آمارها دسترسی داشته باشیم تا بتوانیم اولویت‌ها را به درستی برای تخصیص منابع تشخیص دهیم. وی همچنین بر لزوم بازتعریف بعضی شاخص‌ها تأکید و خاطرنشان کرد: بازتعریف برخی شاخص‌ها امروز یک اولویت است چرا که در تصمیم‌گیری‌ها برای موضوعات کلان اقتصادی، نظیر اشتغالزایی، تعریف نرخ بیکاری مهم و کلیدی خواهد بود. معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه توزیع منابع و اعتبارات با اتکا بر آمار و اطلاعات انجام می‌شود، بر لزوم ایجاد تحول در مرکز آمار ایران و مکانیزه شدن فرایندهای این مرکز تأکید کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8034/8/630725/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها