وزیرجهاد کشاورزی:بعد از 16 سال به پاکستان سیب صادر کردیم، مشکل صادرات میوه،لبنیات و گوشت را حل کردیم

رشد ۱۳۰ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم در تاریخ بی‌سابقه بود


امین محمودی
 خبرنگار

از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون وزارت جهاد کشاورزی توسعه همه جانبه تولید محصولات کشاورزی و رسیدن به خودکفایی در بسیاری از کالاهای اساسی را در دستور کار خود قرار داده است و طی یک سال اخیر شاهد افزایش تولید بسیاری از محصولات کشاورزی و کاهش واردات این محصولات به کشورمان هستیم.
به طوری که با افزایش قابل توجه قیمت خرید تضمینی این محصولات از جمله گندم و تولید 11 میلیون تن از این کالای اساسی در کشورمان میزان واردات این محصول از 7 میلیون تن به 2 میلیون و 700 هزار تن کاهش پیدا کرده است. 
افزایش 130 درصدی خرید تضمینی گندم
دولت در سال زراعی گذشته به دلیل وقوع جنگ اوکراین و روسیه(دو کشور بزرگ تولیدکننده غلات) جهت حمایت از کشاورزان و افزایش خوداتکایی در تولید این محصول، میزان خرید تضمینی گندم را 130 درصد افزایش داد.
در همین خصوص سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی دیروز در مراسم روز جهانی غذا اظهار کرد: در دولت سیزدهم قیمت گندم رشدی 130درصدی را تجربه کرده است که این رویکرد در هیچ سالی سابقه نداشت و به کشاورزی نگاهی اقتصادی شده است و امروز کشاورزی کشورمان به‌ سمت اقتصادی شدن حرکت کرده است.  
اجرای طرح ملی الگوی کشت پس از 50 سال
یکی دیگر از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی از ابتدای سال زراعی جاری(مهرماه 1401) بوده است به طوری که انتظار می‌‌رود دیگر محصولات اساسی منطبق با اقلیم و آب و هوای مناطق مختلف کشورمان کشت شود.
هر چند که این طرح پس از 50 سال در ایران توسط وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم به اجرا درخواهد آمد اما از 13 سال پیش تاکنون با وجود مصوبه مجلس شورای اسلامی دولت‌های مختلف وقعی به آن ننهاده بودند.
در این خصوص ساداتی نژاد افزود: همچنین الگوی کشت را بعد از سال‌ها ابلاغ کردیم و یارانه‌هایی را نیز بر اساس الگوی کشت تخصیص خواهیم داد. از سال ۱۴۰۲ نیز عوارض روی محصولات آب‌بر تعیین خواهیم کرد تا محصولات اساسی در کشور تولید شود. بنا داریم سبزی و صیفی را نیز به گلخانه‌ها ببریم که در این راستا به ۱۰۰ هزار هکتار گلخانه نیاز داریم و اگر بانک‌ها به ما کمک نکنند، موفق نخواهیم شد. علوفه نیز به مراتع انتقال داده می‌شود تا محصولات اساسی کاشته شود. وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برای صادرات محصولات آب‌بر کشاورزی نیز تعرفه گذاشته شده است تا از صادرات بی‌رویه این محصولات جلوگیری به‌عمل آید. 
صادرات سیب به پاکستان 
پس از 16 سال
تراز تجاری محصولات کشاورزی منفی است به همین دلیل دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی طی یک‌سال اخیر با رایزنی‌های تجاری سعی کرده‌اند صادرات محصولات کشاورزی به دیگر کشورها خصوصاً کشورهای همسایه و همسو با منافع ایران را افزایش دهند. از طرف دیگر در سال گذشته صادرات فلفل دلمه به روسیه و کیوی به هند با مرجوع شدن این دو کالا روبه‌رو شده بود، حال اما نه تنها با اقدامات دولت و وزارت جهاد کشاورزی صادرات این دو محصول آزاد شده بلکه شاهد صادرات سیب به پاکستان پس از 16 سال و صادرات مرغ به عراق پس از 6 سال هستیم.
در این‌باره ساداتی‌نژاد خاطرنشان کرد: بعد از 16 سال صادرات سیب ایران به پاکستان برقرار شده است، همچنین شرایط لازم برای صادرات محصولات مختلف را فراهم می‌کنیم. وی اضافه کرد: مراقب بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی فعلی خود نیز هستیم تا از بین نرود، صادرات محصولات مختلف به چین از جمله مرکبات و عسل باز شده است. وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در صادرات کیوی به هند، گوشت و مرغ به عراق و لبنیات به روسیه مشکلاتی داشتیم که در این راستا اقدامات زیادی انجام شد و این مشکلات نیز حل شده است. 
توزیع مرغ گرم با قیمت مصوب در سامانه ستکاوا، به‌زودی
ساداتی نژاد تصریح کرد: در تولید گوشت گوسفند نیازمند اقدامات ویژه‌ای هستیم که از سازمان تحقیقات امور دام و تات درخواست داریم تولید سالانه گوشت گوسفند را ۹۰ روز همانند گوشت طیور با تغذیه و اصلاح پیش ببریم.
وی اضافه کرد: در همین راستا از روز گذشته سامانه ستکاوا راه‌اندازی شد که به وسیله این سامانه خروج مرغ از مرغداری تا رسیدن به دست مصرف کننده قابل رصد خواهد بود.بر اساس تدابیر در نظر گرفته شده تمامی خرده فروشی‌ها و فروشگاه‌های پروتئینی و زنجیره‌ای می‌توانند در مرحله اول راه‌اندازی این سامانه مرغ منجمد سفارش دهند که این مرغ به هر میزانی که بخواهند به صورت بهداشتی به آنها تحویل داده می‌شود. مرغ گرم هم بزودی وارد این سامانه خواهد شد.
تدوین لایحه آبخیزداری و کاشت یک میلیارد نهال
ساداتی نژاد تصریح کرد: کاشت یک میلیارد نهال در دستور کار است، لایحه آبخیزداری نیز در دولت بوده و قرار است بر اساس آن عملیات آبخیزداری را طی ۱۰ سال به اتمام برسانیم. همچنین برنامه‌هایی برای کنترل گرد و خاک نیز در دستور کار داریم. وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: بحث کشاورزی قراردادی از سال گذشته و در ابتدای دولت شروع شد و امسال نیز به گندم و بخش‌های دیگر رسیده است البته نیاز به حمایت همه بخش‌ها دارد. ابزار مالی آن درست و سامانه‌ای نیز راه‌اندازی شده که از این هفته کشاورزان می‌توانند آمادگی خود را برای کشت قراردادی گندم اعلام کنند که در آنجا به آنها خدماتی چون کود و بیمه داده خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8034/9/630728/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها