روی خط بازار


صورت‌های مالی گذشته نگر شرکت‌های بورسی برای سهامداران مفید نیست

یک کارشناس بازار سرمایه، اظهار کرد: شرکت‌های فعال در بازار سهام می‌توانند یک پیش‌بینی عملکرد سود و زیانی و ترازنامه‌ای، کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را ارائه دهند تا سهامداران براساس آن برنامه‌ها، سهم‌های مورد نظر خود را خریداری کنند.
فرشید اردبیلیون جهانی، در گفت‌و‌گو با چابک آنلاین، با بیان اینکه صورت‌های مالی شرکت‌ها عمدتاً گذشته نگر هستند، افزود: گذشته نگری برای بازار سهام مفید نیست بنابراین چنانچه شرکتی معتقد است که سهام آن شرکت دارای ارزندگی است بهتر است که بودجه و ترازنامه 5 سال آینده خود را که مورد تأیید حسابرس هم بوده به سازمان بورس ارائه دهد، آن وقت سهامداران برمبنای این گزارش‌ها سهم را می‌خرند.
وی، افزود:این کاهش خریدی که اکنون در بازار وجود دارد به این دلیل این است که هیچ شرکتی برنامه سال بعد خود را تعریف نمی‌کند و همه چیز درابهام است.
مدیرعامل شرکت کارگزاری جهان سهم، گفت: صورت‌های مالی گذشته نگر شرکت‌های بورسی برای سهامداران مفید نیست و در حال حاضر سهم براساس سود سال‌های بعد قیمت می‌خورد یعنی شرکت باید آینده سهم خود را برای سهامدار روشن کند و با اینکار از سهم خود دفاع کند.


مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران
ورود پساب به بورس در انتظار درخواست پذیرش از آبفا است

مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران گفت: پساب‌ها پس از پذیرش در بازار فیزیکی بورس انرژی عرضه خواهند شد، اما در ابتدا باید وجود برخی از چهارچوب‌های فنی، ویژگی‌های خریداران و ساز کارهای مدنظر شرکت آب و فاضلاب کشور به مرحله نهایی برسد.
هفته گذشته شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از راه‌اندازی سامانه اینترنتی بازار آب و پساب کشور خبر داد و اعلام کرد که زیرساخت‌های لازم جهت حضور طرح بازار آب و پساب کشور در بورس در آینده نزدیک فراهم خواهد شد.
در این زمینه «علی نقوی»، مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران به جزئیات عرضه پساب در بورس انرژی اشاره کرد و افزود: از گذشته مذاکراتی را در خصوص بازار پساب با شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور داشتیم. بورس انرژی نیز در این زمینه مطالعاتی را انجام و پیشنهاداتی را به وزارت نیرو ارائه داده تا امکان معامله پساب صنعتی و کشاورزی در سازکار شفاف بورس انرژی فراهم شود.
وی اظهار کرد: تاکنون این تصمیم به مرحله نهایی نرسیده و بورس انرژی هم درخواست پذیرشی را دریافت نکرده است، اکنون مسئولان وزارت نیرو در حال پیگیری این مسأله هستند.


رئیس سازمان خصوصی‌سازی:
وزارت اقتصاد هنوز سهام خودروسازان را ارزش‌گذاری نکرده است

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه در حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو اشتراک نظر داریم، گفت: وزارت اقتصاد هنوز سهام خودروسازان را ارزش‌گذاری نکرده است.
به گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی، حسین قربان‌زاده درباره موضوع واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا، اظهار کرد: وزارت صمت مکلف به آزادسازی وثیقه سهام دولت در این دو خودروساز بود تا قابلیت عرضه داشته باشند؛ مهم‌ترین نکته باز شدن قفل این سهام است که اکنون در وثیقه است.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی یادآور شد: سهام دولت در ایران خودرو ۵ درصد و در سایپا ۱۷ درصد است که البته موضوع سهام «تودلی» این شرکت‌ها هم مطرح است که وزارت صمت با همکاری خود شرکت‌ها بحث فروش سهام تودلی را دنبال می‌کردند.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی تأکید کرد: پیش نیاز واگذاری، حذف قیمت‌گذاری دستوری است تا شرکت‌ها چشم‌انداز سودآوری داشته باشند چرا که نمی‌شود شرکت زیان‌ده را واگذار کرد؛ بلکه ابتدا باید در سپهر تنظیم‌گری، چشم‌انداز سودآوری را ترسیم کرد و سپس دولت، خروج از تصدی گری را دنبال کند.
قربان‌زاده درباره ارزش‌گذاری سهام خودرویی دولت در ایران خودرو و سایپا یادآور شد: آنچه تا حالا اطلاعیه زده شده، ارزش‌گذاری خود شرکت‌ها است و وزارت اقتصاد ارزش‌گذاری نکرده و اطلاعیه‌ای هم در این خصوص نداشته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8034/10/630734/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها