از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون محقق شد

احیای 2086 واحد صنعتی تعطیل و نیمه‌تعطیل طی یکسال


گروه اقتصادی/ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تاکنون ۲ هزار و ۸۶ واحد صنعتی تعطیل یا نیمه‌تعطیل احیا شده که ۷۶۶ مورد آن در سال‌جاری بوده است.
«ویرانه صنعتی» واژه‌ای است که اوایل مهرماه سال گذشته فعالان اقتصادی به اوضاع صنعت کشور لقب می‌دادند و در گفت‌و‌گوهایشان اظهار می‌کردند که وضعیت صنایع کشور بشدت نامطلوب است و حتی بیم آن می‌رود که بر تعداد واحدهای صنعتی تعطیل روز‌به‌روز افزوده شود.
رضا محمدی از فعالان اقتصادی که واحد تولیدی‌اش در شهرک صنعتی اطراف تهران مستقر است به «ایران» گفت: در دولت گذشته، صنایع کوچک کمترین سهم را از تسهیلات بانکی، حمایت دولت و حتی بخشنامه‌ها داشتند. از همین رو سال به سال شاهد تضعیف صنایع کوچک بودیم. در دولت‌های گذشته همواره حمایت‌های معنوی و مالی مشمول صنایع بزرگ و شناخته‌شده بود. او ادامه داد: اگر قرار بود قانون و بخشنامه‌ای تصویب شود از صنایع بزرگ نظرخواهی می‌شد و نیز اگر قرار بود تسهیلاتی در نظر گرفته شود، ابتدا نگاه‌ها و اولویت‌ها به صنایع بزرگ بود. همین امر سبب شد صنایع کوچک ضعیف شوند. این فعال اقتصادی با تأکید بر اینکه تضعیف صنایع کوچک به مرور زمان منجر به کاهش تولید و حتی تعطیلی واحدهای صنعتی شد، گفت: خیلی از بخشنامه‌هایی که در دولت گذشته تصویب شد به ضرر صنایع کوچک و به نفع صنایع بزرگ بود. او افزود: اگر لیست ممنوعیت واردات کالاها در دولت گذشته را مورد ارزیابی قرار دهید، متوجه می‌شوید که آن لیست بنا به خواسته صنایع بزرگ تدوین و نهایی شده است و صنایع کوچک با آنکه به یک‌سری مواد اولیه نیاز داشتند، اما به آن توجه نشد. این تولیدکننده خاطرنشان کرد: به جرأت می‌توان گفت که صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی در 8 سال فعالیت دولت گذشته بیشترین صدمه‌های اقتصادی و تصمیم‌گیری را دیدند. او تصریح کرد: از اواسط مهرماه سال گذشته، وضعیت واحدهای صنعتی کوچک تغییر کرد و صدای ما نیز شنیده شد، اگر اکنون می‌بینید که بیش از 2 هزار واحد صنعتی احیا شده دلیل اصلی آن مربوط به حمایت دولت از این بخش و بخصوص واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل است.
4 اقدام راهبردی دولت
این فعال اقتصادی گفت: دولت سیزدهم همانند دولت‌های گذشته در شرایط تحریمی به سر می‌برد اما با اصلاح و حذف برخی از بخشنامه‌ها، ایجاد کلینیک‌های تخصصی برای حل مشکلات، مذاکره با سازمان امور مالیاتی و بانک‌ها و همچنین اصلاح لیست کالاهای ممنوعه، وضعیت صنایع کوچک را بهتر کرده است. او خاطرنشان کرد: وضعیت صنایع کوچک در یک‌سال فعالیت دولت سیزدهم بسیار تغییر کرده و خوشبختانه آمار تولید رو به افزایش است. محمدی گفت: یکی از سیاست‌های تشویقی که دولت دارد، تولید برای صادرات تضمینی است. از آنجا که بازار صادراتی کشور نسبت به گذشته بهبود یافته است سیاست‌گذاران اصرار بر این امر دارند که تولیدکنندگان تنها بازار داخلی را نبینند و برای صادرات محصولات خود به کشورهای مختلف و حتی جدید برنامه‌ریزی کنند. از همین رو بخشی از تولیدکنندگان که محصولاتشان در بازار اشباع است در صدد آن هستند که تولید صادرات‌گرا را شروع کنند. به هر ترتیب باید قبول کرد که نبود زیرساخت‌ها، نداشتن مواد اولیه، نبود سرمایه در گردش و عدم توانایی در پرداخت تسهیلات در سال‌های گذشته، تعطیلی، رکود یا نیمه فعال‌شدن بسیاری از واحدهای تولیدی را رقم زد. از همین رو دولت سیزدهم با کمک بخش خصوصی و فعالان اقتصادی به طور جدی پیگیر رفع مشکلات واحدهای تولیدی بوده و برنامه‌ریزی بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است. از همین رو تأمین زیرساخت‌ها و حمایت از کسب‌وکارها و بنگاه‌های کوچک، دو برنامه مهم و اولویت‌دار وزارت صنعت، معدن و تجارت محسوب می‌شود که از نیمه دوم سال‌جاری به مرحله اجرا رسیده است.
برگشت  ‌1320 واحد صنعتی
روز گذشته علی رسولیان، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم احیای واحدهای صنعتی در دستور کار قرار گرفت، از همین رو تمام تلاش خود را به کار بستیم تا صنایع کوچک و متوسط را فعال‌تر کنیم. از این‌رو سال گذشته ‌1320 واحد صنعتی و امسال (تاکنون) ۷۶۶ واحد راکد و نیمه‌تعطیل فعال شده‌ است. او با بیان اینکه تعداد واحدهای راکد داخل شهرک‌های صنعتی رو به کاهش است، از طرح «افزایش ظرفیت تولید» وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران متولی آن است. این طرح شامل دو بخش است که بخش نخست آن مربوط به فعال شدن واحدهای تعطیل بوده و بخش دوم این طرح مربوط به واحدهای نیمه‌تعطیل با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت است که هدفگذاری امسال آن 3300  واحد است.
احیای ۵۳۳ واحد نیمه‌تعطیل
معاون وزیر صمت، از احیای ۵۳۳ واحد نیمه‌تعطیل در این طرح از ابتدای سال خبر داد و گفت: انتظار می‌رود با تقسیم استانی انجام شده واحدهای راکد و نیمه‌تعطیل، همچنین فعالیت کلینیک‌های کسب و کار در استان‌ها و فعال شدن 1200 مشاور در بیرون و داخل شهرک‌های صنعتی، احیای این واحدها در نیمه دوم سال سرعت بگیرد. او در ادامه به همایش «نهضت احیا» اشاره کرد که روزهای آینده در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار خواهد شد و افزود: در این همایش ملی همه معاونان سازمان صنایع کوچک استان‌ها و کلینیک‌های کسب‌وکار حضور خواهند داشت. رسولیان خاطرنشان کرد: اقدام دیگری که از سوی سازمان صنایع کوچک در دستور کار قرار گرفته، حمایت از بخش خصوصی به‌ منظور احیای واحدهای راکد و نیمه‌فعال است و امروز برخی از آنها خود متولی کار شده و به احیای واحدها می‌پردازند و در حقیقت به یک کسب و کار تبدیل شده است. همچنین در طول فعالیت دولت سیزدهم نزدیک به 3000 هکتار زمین برای توسعه صنعتی به فعالان اقتصادی در سطح کشور واگذار شده و روند تقاضا برای سرمایه‌گذاری صنعتی طی یک سال اخیر افزایشی بوده است.
تخصیص 50 هزار میلیارد تومان
او گفت: طی توافق وزیر صمت با رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد برای احیای واحدهای راکد و نیمه‌فعال، همچنین نوسازی و بازسازی واحدها، تأمین مالی ۵۰ هزار میلیارد تومانی در این زمینه مقرر شده است. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین به قول مساعد معاون اول رئیس‌جمهور برای تأمین مالی ۵۰۰ میلیارد تومانی در این زمینه اشاره کرد. او ادامه داد: این سازمان طی توافق با بانک ملی در نظر دارد تأمین مالی 1200 میلیارد تومانی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط انجام دهد که یک‌هزار میلیارد تومان آن از سوی بانک ملی و ۲۰۰ میلیارد تومان آن از سوی این سازمان خواهد بود و بخشی از آن به احیای واحدهای کوچک با کمتر از ۱۰ نفر کارکن اختصاص خواهد یافت.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با تأکید بر اینکه برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی نیاز به حمایت جدی وزارت نیرو داریم تا نواحی صنعتی از برق برخوردار شود، تصریح کرد: طبق تفاهمنامه منعقد شده با وزارت نیرو برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی از جمله شهرک صنعتی آزادشهر تلاش خواهیم کرد، در حال حاضر به‌دنبال رایزنی با وزارت نیرو هستیم تا ۴ هزار مگاوات برق جدید برای شهرک‌های صنعتی کشور تأمین شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8034/12/630739/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها