ارمنستان، قزاقستان و روسیه مشتریان لوازم خانگی ایرانی هستند

رشد 34 درصدی صادرات لوازم خانگی کوچک نسبت به پارسال


گروه اقصادی/ آمارهای صادراتی کشور بیانگر آن است که در 6ماهه ابتدای سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، صادرات لوازم خانگی کوچک بیش از 34 درصد افزایش داشته است.
تحقق چنین عددی نشان می‌دهد که ایران، در صادرات کالا به موفقیت‌های خوبی دست یافته است. سال‌های گذشته و با وجود آنکه تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک فعالانه عمل می‌کردند، نگاه‌ها به سمت کارخانه‌های لوازم خانگی بود که یخچال، فریزر و لباسشویی تولید می‌کردند. از همین رو سال‌های متمادی با سفارش، با بخشنامه و انواع و اقسام حمایت‌ها، تسهیلات بانکی به سمت صنایع بزرگ لوازم خانگی سوق داده شد. اما این صنعت فربه هنوز نتوانسته نیاز کشور را پوشش دهد و همواره بازار با چالش‌های متعددی روبه‌رو است که بارزترین آن عدم ارائه کالا به فروشگاه‌های سطح شهر است.
در این میان صنایع بزرگ از قاچاق لوازم خانگی گله‌مند بودند و می‌گفتند با وجود رقبای قدرتمند نمی‌توان کار کرد، از همین رو واردات لوازم خانگی از سال 97 ممنوع شد و بر اساس سازکاری که دولت سیزدهم طراحی کرده تا لوازم خانگی قاچاق محلی برای عرضه نداشته باشند، فضا برای فعالیت این گروه نسبت به گذشته فراهم‌تر شد اما همچنان تولیدکنندگان لوازم خانگی صحبت از حمایت می‌کنند. در این میان تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک با وجود فشارهای بیشتر و قاچاق گسترده‌ای که در این حوزه وجود دارد توانسته‌اند ضمن افزایش تولید، محصولات خود را صادر کنند.
یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک درباره صادرات محصولات خود گفت: بعد از مدت‌ها، از بهمن ماه سال گذشته صادرات لوازم خانگی کوچک را آغاز کردیم و اکنون محصولات ما به سه کشور ارمنستان، روسیه و قزاقستان می‌رود. البته حجم صادرات بسیار کم است اما با افزایش تولید می‌توان بر صادرات افزود.
او ادامه داد: چین در حوزه لوازم خانگی کوچک نقش و جایگاه پررنگی در کشورهای مختلف و حتی ایران دارد، لذا رقابت با این کشور بخصوص در بخش قیمت بسیار سخت و دشوار است با این حال سعی کرده‌ایم با ارائه کالای باکیفیت و همچنین با قیمت مناسب در برخی از بازارها حضور پیدا کنیم. این تولیدکننده با بیان اینکه صادرات لوازم خانگی کوچک به امارات و ترکیه را نیز باید فعالان اقتصادی در دستور کارشان قرار دهند، تصریح کرد: دولت در زمینه صادرات، همکاری خیلی خوبی دارد و سعی می‌کند تولیدکنندگان را به بازارهای صادراتی وصل کند. او با بیان اینکه صادرات به قاره آفریقا برای تولیدکنندگان می‌تواند ایجاد انگیزه کند، گفت: ایران در زمینه تولید لوازم خانگی کوچک، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است به همین دلیل می‌توان مازاد تولید را به کشورهای مختلف صادر کرد.
آمار صادرات ایران به کشورهای قاره آفریقا افزایشی بوده است. یکی از موضوعاتی که در دولت سیزدهم پیگیری شد و نتیجه‌بخش هم بود، صادرات به کشورهای جدید و مستقل قاره آفریقا بود. صادرات ایران به کشورهای نیجریه 100 درصد، موزامبیک 2 هزار درصد و آفریقای جنوبی 300 درصد، افزایش داشته است. این اعداد نشان می‌دهد که تولیدکنندگان می‌توانند بازارهای جدید صادراتی برای خود تعریف کنند، بازارهایی که رقیب در آن کمتر است و می‌توان با صادرات کالای استاندارد، باکیفیت و البته قیمت مناسب، بازار کشورهای آفریقایی را از آن خود کرد.
همچنین بر اساس مذاکراتی که دولت با کشورهای مختلف و بخصوص کشورهای همسایه انجام داده است، این امر یک فرصت مناسب برای تولیدکنندگانی است که تولیدات صادرات‌محور دارند. از سوی دیگر پیمان شانگهای و موافقتنامه اوراسیا نیز کمک خواهد کرد تا تولیدکنندگان ایرانی با شرایط بهتری بتوانند در سایر کشورها حضور پیدا کنند. سال‌های گذشته چنین فرصتی مهیا نبود و بعضاً با هدف نیاز بازار، از صادرات جلوگیری می‌شد و حتی به علت ضعف در دیپلماسی، صادراتی شکل نمی‌گرفت و تولیدکنندگان نگاه‌شان تنها به بازار داخلی و مصرف‌کنندگان ایرانی بود، اما در این برهه، نگاه دولت به تولیدکنندگانی است که توان افزایش تولید و صادرات را دارند.
در این میان، روز گذشته محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت از رشد ۳۴ درصدی صادرات لوازم خانگی کوچک و سبک در کشور طی 6ماهه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته صحبت کرده و گفته است: به طور کلی روند صادرات کشور طی یک ساله اخیر رو به رشد بوده است. او با بیان اینکه وضع و افق پیش روی صنعت و تجارت ایران خوب و رو به‌ روشنی است، افزود: امید می‌رود با تلاش‌های روزافزون تمامی تولیدکنندگان، صنعتگران و فعالان اقتصادی بتوان از طریق رشد تولید و صادرات وضعیت اقتصاد مملکت به معنای واقعی شکوفا شده و بهبود پیدا کند. معاون وزیر صمت ادامه داد: با توجه به اینکه امروز کشور نیاز به امید و نشاط دارد از این رو روایت‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی از قبیل اشتغال، تولید و صادرات نیز باید امیدبخش باشد.
برادران گفت: امسال همه تنوع و افزایش تولید و همچنین صادرات را در کشور شاهد هستند و آمار سازمان‌های متولی نیز بیانگر این موضوع است. صادرات مزیت‌های زیادی برای کشور دارد که اشتغال، رونق تولید، ارزآوری، تحریک رشد اقتصادی و بسیاری موارد دیگر از جمله این مزیت‌هاست.
معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه به کاهش قیمت مواد اولیه صنعت نساجی اشاره کرد و گفت: پتروشیمی ایران طبق تفاهماتی که با انجمن صنایع نساجی ایران و اداره کل نساجی وزارت صمت انجام داد باعث افزایش تولید شد و قیمت نخ کاهش پیدا کرد.
او با اشاره به کاهش قیمت از ۳۴ هزار تومان در 3ماهه نخست امسال به قیمت ۲۷ هزار تومان افزود: کاهش قیمت مواد اولیه باعث می‌شود که قیمت نخ هم کاهش پیدا کند و این مسأله در بازدیدهایی که از واحدهای تولیدی صورت گرفت نیز از سوی تولید‌کنندگان اعلام شد. برادران تأکید کرد: البته هزینه ارزش افزوده در زنجیره پوشاک بالا رفته است که باید تک تک این زنجیره‌ها سهم خود را کم کنند تا محصول نهایی که پوشاک است، کالایی رقابتی شود. وی با اشاره به روز ملی صادرات نیز گفت که در صنعت پوشاک ۱۲ درصد نسبت به 6ماهه پارسال افزایش صادرات وزنی داشته‌ایم.
کاهش تعرفه‌های واردات مواد اولیه
معاون صنایع عمومی وزارت صمت همچنین با اشاره به کاهش تعرفه‌های واردات مواد اولیه پوشاک گفت: در برخی پتروشیمی‌ها مثل پتروشیمی تندگویان، افزایش تولید مواد اولیه از ۴هزار تن به حدود ۸هزار تن در هفته رسیده که باعث شده با انباشت مواد اولیه پوشاک مواجه شویم که واحدها به صورت سه شیفت کار می‌کنند.
به خاطر واردات نمی‌گذاریم صنعتی تعطیل شود
او با اشاره به اشتغال‌پذیر بودن واحدهای تولیدی پوشاک افزود: در سال جدید ۴۲۲ هزار اشتغال در صنایع مختلف ایجاد شده و برخی از واحدهای پوشاک ۲۰ درصد افزایش اشتغال داشته‌اند.
معاون وزیر صمت، صادرات پوشاک و رقابتی بودن این صنعت را از مزیت‌های آن دانست و افزود: ما به هیچ وجه نخواهیم گذاشت به خاطر واردات، این صنعت و سایر صنایع تعطیل شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8034/12/630740/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها