اخبار


شرایط بهره‌مندی از صندوق ضمانت «وام اشتغالزایی» زنان سرپرست‌خانوار

معاونت زنان ریاست جمهوری، شرایط بهره‌مندی از صندوق ضمانت وام اشتغالزایی زنان سرپرست ‌خانوار را اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، در اجرای «طرح تسهیل ضمانت وام‌های خرد بانکی برای زنان سرپرست خانوار دهک‌های 1 تا 5 درآمدی» یکی از موضوعات مبتلا به زنان سرپرست خانوار دریافت‌کننده وام بانکی، معرفی ضامن یا ضامنین به بانک است که عموماً یکی از موانع مهم در مسیر دریافت تسهیلات بانکی به شمار می‌آید.
با توجه به ضرورت توانمندسازی و اشتغال زنان سرپرست خانوار در جهت تأمین معیشت خانواده، رفع این معضل بویژه در بخش وام‌های اشتغال خرد، امری لازم است. در این راستا معاونت زنان و خانواده، رفع موانع از مسیر دریافت وام اشتغال برای زنان سرپرست خانوار بویژه در گروه‌های کم‌برخوردار را به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مهم، در دستور کار قرار داده است.
بر این اساس دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده مصوبه اولین جلسه ستاد در دولت سیزدهم را به این امر اختصاص داد و طی این مصوبه، مقرر شد تا معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده با همکاری وزارت تعاون، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون و بانک رفاه کارگران، امکان صدور ضمانت‌نامه برای دریافت تسهیلات خُرد اشتغالزایی تا سقف هزارمیلیون ریال برای زنان سرپرست خانوار را فراهم کند.
بر اساس این گزارش، شرایط بهره‌مندی از صندوق ضمانت وام‌های خرد اشتغالزایی زنان سرپرست خانوار به شرح ذیل است:
الف)‌ در دهک‌های یک تا ۵ درآمدی قرار داشته باشند.
ب) توسط دستگاه‌ها و نهادهای تسهیلگر اشتغال خرد نظیر ستاد ساماندهی مشاغل خانگی، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، (بنیاد برکت)، بنیاد مستضعفان یا نهادهای مشابه به یکی از بانک‌های عامل شامل ملی، توسعه تعاون، رفاه کارگران، صندوق کارآفرینی امید و پست بانک معرفی شده باشند.
ج) ناتوان بودن فرد وام‌گیرنده در معرفی ضامن به بانک توسط نهاد ارائه‌کننده تسهیلات و بانک عامل محرز تشخیص داده باشد.
زنان سرپرست خانوار واجد شرایط فوق، پس از معرفی شدن توسط نهادهای تسهیلگر اشتغال به معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده، توسط این معاونت به صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون معرفی خواهند شد تا فرایند صدور ضمانتنامه تکمیل شود.
در ادامه این گزارش آمده است: معاونت امور زنان و خانواده مفتخر است یکی از مهم‌ترین مطالبات مردمی در دور اول سفرهای استانی ریاست‌جمهوری را از طریق این مصوبه پاسخگو بوده و امید آن می‌رود که این اقدام گامی در راستای تحقق بند ت قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به شمار آید.
تعهد 300 هزار شغل در مسیر توسعه مشاغل خانگی
در همین حال رئیس دبیرخانه مشاغل خانگی با اشاره به تعهد ۳۰۰ هزار شغل در مسیر توسعه مشاغل خانگی، گفت: در سال جاری روند تسهیلات مشاغل خانگی رشد سه برابری داشته است.
آزیتا همتیان، با اشاره به اینکه تعهد ایجاد 300 هزار شغل خانگی از توجه دولت به توسعه مشاغل خانگی حکایت دارد، اعلام کرد: دولت برای سال اول فعالیت خود، ایجاد یک‌میلیون شغل را در نظر گرفته بود که 300 هزار مورد آن به بخش مشاغل خانگی اختصاص دارد؛ همه تلاش ما این است که بتوانیم تا پایان سال این 300 هزار شغل محقق شود.
همتیان، به آمار متنوع توسعه مشاغل خانگی در کشور اشاره و تصریح کرد: در یک سال اول فعالیت دولت سیزدهم بیش از 139 هزار مجوز مشاغل خانگی صادر شده، 41 هزار نفر موفق به اخذ تسهیلات بانکی شده‌اند و 76 هزار شغل پایدار در این حوزه ایجاد شده است؛ به عبارت بهتر باید اعلام کنم که در یک سال اول دولت سیزدهم نسبت به سال 1399 صدور مجوزهای مشاغل خانگی 400 درصد، افراد بهره‌مند از تسهیلات 300 درصد و اشتغال ایجادشده 200 درصد رشد داشته که حاکی از تحولات خوب در حوزه مشاغل خانگی برای کل کشور است.


سامانه پایش کار پس از ۴ ماه فعالیت آزمایشی به شکل رسمی آغاز به کار کرد

سامانه پایش کار پس از ۴ ماه فعالیت آزمایشی اکنون به شکل رسمی آغاز به کار کرده و در حال حاضر امکان ثبت اطلاعات کارگاه‌های تولیدی مشمول قانون کار را دارد.
اسفند سال گذشته از سامانه ملی پایش کار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رونمایی شد. این سامانه اهداف متعددی را دنبال می‌کرد که ارتقای بهره‌وری و پایداری مشاغل، صیانت از نیروهای کار و جلوگیری از حوادث ناشی از کار از جمله آنها به شمار می‌رود.
با استفاده از این سامانه اطلاعات مربوط به تشکیل کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار، اجرای طبقه‌بندی مشاغل و ساماندهی تشکل‌های کارگری در بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی در قالب خوداظهاری کارفرمایان در اختیار وزارت کار قرار می‌گیرد تا در تصمیم سازی‌های مربوط به جامعه کار و تولید به کار گرفته شود. از مزیت های سامانه، تسهیل در ورود به آن بدون اخذ کد کاربری و رمز ورود است که صرفاً از طریق ثبت کد کارگاهی صورت می‌پذیرد.
به گزارش ایسنا، علی حسین رعیتی فرد ، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  در روزهای گذشته جزئیات بیشتری از عملکرد سامانه ملی پایش کار ارائه کرد.
وی از ثبت اطلاعات ۵۰۰ کارگاه در سامانه خبر داد اما این عدد را نسبت به وجود یک میلیون کارگاه در کشور ناچیز دانست.
معاون وزیر کار از تمام واحدها و کارگاه‌های مشمول قانون کار خواست تا اطلاعات مربوط به کارگران خود و مواردی نظیر اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، تشکیل کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار و کمیته‌های انضباطی را در سامانه ثبت کنند.
آنطور که رعیتی فرد گفته، در این سامانه فرم‌های خود اظهاری کارفرمایان مربوط به الزامات قانون کار و مقررات ایمنی و حفاظت فنی جانمایی شده که با تکمیل فرم‌های خوداظهاری توسط بنگاه‌های اقتصادی به‌صورت خود ارزیابی، این بنگاه‌ها می‌توانند نقش تأثیرگذاری در تصمیم سازی‌های دولت در جهت توسعه و تقویت جامعه کار و تولید داشته باشند.
با توجه به آنکه تا پیش از این آماری از وضعیت بنگاه‌ها و نیروهای کار آن و پیگیری مطالبات صنفی آنها در اختیار نبود، با راه‌اندازی سامانه ملی پایش کار می‌توان امیدوار بود که اطلاعات مربوط به کارگران، وضعیت حقوق و دستمزد، طبقه‌بندی مشاغل، رعایت ایمنی و بهداشت محیط کار، پایداری مشاغل و صیانت از نیروهای کار و انضباط کاری در واحدها با سهولت بیشتر گردآوری شده و در برنامه‌‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های مربوطه مورد استفاده قرار گیرد.
سامانه ملی پایش کار به نشانی http://payeshkar.mcls.gov.ir در وبگاه وزارت کار بارگذاری شده و کارفرمایان با ارائه کد کارگاهی می‌توانند وارد سامانه شوند و اطلاعات خواسته شده را ارائه دهند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8034/13/630749/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها