«پلنگ سیاه 2» با یک تغییر بزرگ در راه است


وصال روحانی/ در ادامه اکران‌های پاییزی، به‌زودی یک فیلم کمیک بوکی پرطرفدار بر پرده‌ نقره‌ای سینماهای جهان جای می‌گیرد؛ پیش‌بینی منتقدان سینما و برآورد کارشناسان اقتصادی هنر هفتم بر استقبال زیاد مردم و همچنین فروش بالای قسمت دوم «پلنگ سیاه» است. در گزارش امروز شرحی بر این فیلم و همچنین جزئیاتی از تغییرهای صورت گرفته در نسخه جدید در مقایسه با قسمت نخست آن را می‌خوانید.
جای خالی کاراکتر اصلی پلنگ سیاه
«پلنگ سیاه یک» در سال 2018 با فروشی چشمگیر اکران شد؛ استقبالی که آن را به اولین فیلم کمیک بوک تاریخ به‌عنوان یکی از نامزدهای اسکار برترین فیلم سال تبدیل کرد. هر چند در نهایت موفق به کسب چهار مجسمه طلایی در شاخه‌های فنی و جنبی شد. سازندگان این فیلم در سال 2020 با یک ضایعه بزرگ مواجه شدند که آن مرگ «چادویک بوسمن» هنرپیشه سیاهپوست ایفاگر نقش اصلی فیلم بود. بوسمن در 43 سالگی بر اثر سرطان روده جان باخت.مرگ بوسمن برخی پیش‌بینی‌های قبلی را برهم زد، چراکه به نظر می‌رسید این مخلوق پولساز کمپانی مارول، یک فرانچایز (فیلم‌های سینمایی چند قسمتی) بزرگ تازه و کمیک استریپی را شکل بدهد و بوسمن نیز همچنین ایفاگر نقش شخصیت اصلی فیلم باشد. البته باور مذکور هنوز پابرجاست و مارول در این راه ثابت قدم است، هرچند که بوسمن فقید دیگر سهمی در قسمت‌های بعدی پلنگ سیاه نخواهد داشت.در اینگونه موارد سازندگان این فیلم‌ها هنرپیشه‌ای تازه را جایگزین فرد قبلی می‌کنند، البته آنان بازیگری را با خصوصیات کم و بیش مشابه با مهره ازدست‌رفته خویش برای فیلم‌های بعدی فرانچیز خود برمی‌گزینند تا موفق به ادامه روند قبلی بشوند. با این حال سران مارول و شریکش والت‌دیسنی در تصمیمی عجیب نقش و کاراکتر اصلی پلنگ سیاه که او را تچالا هم می‌نامند، به کلی حذف کرده‌اند!بنابر همین تصمیم، «شوری» خواهر پلنگ سیاه که نقش آن را «لتی‌تیا رایت» بازی می‌کند به شخصیت اصلی تبدیل کرده‌اند. در قسمت دوم پلنگ سیاه این «شوری» است که باید با دشمنان و بدخواهان بجنگد و کارهای برادر غایب و فقید خود را به سامان برساند.
تغییری که احتمال تداوم آن کم نیست!
البته معلوم نیست که این سیاست برای قسمت‌های بعدی پلنگ سیاه هم اعمال خواهد شد یا نه، اما از آنجا که سازندگان پلنگ سیاه نشان داده‌اند که جنسیت شخصیت اصلی پلنگ سیاه برای آنان فرقی ندارد بعید نیست که در صورت موفقیت «پلنگ سیاه 2» در گیشه‌ها، فیلم‌های بعدی این فرانچیز هم با محوریت کاراکتر «شوری» ساخته شود و هیچ مرد تازه‌ای در جایگاه پلنگ سیاه به سینماها راه نیابد.
از همین‌رو ممکن است این تغییر مهم همچنان تداوم یافته و هنرپیشه مرد دیگری موفق به ادامه راه ناتمام «چادویک بوسمن» نشود. اما آنچه درباره پلنگ سیاه 2 خودنمایی می‌کند این است  همچون فیلم نخست اکثر کاراکترها همچنان سیاه‌پوست هستند که بازیگران ایفاگر نقش آنها نیز هنرپیشه‌های نام‌آشنایی همچون «لوپتیا نیونگو»، «آنجلا باست» و «مارتین فریمن» هستند و به همین سبب است که پس از ارائه و توفیق فراوان ده‌ها فیلم کمیک بوکی تسخیر شده توسط سفیدپوست‌ها، فرانچیز پلنگ سیاه یک صنعت ساختارشکن توصیف شده که آن را کمیک استریپ سیاهان نامیده‌اند.
گفتنی است که اکران جهانی پلنگ سیاه 2 با عنوان «واکاندا برای همیشه» به کارگردانی رایان کوگلر  از روز 25 آبان ماه جاری آغاز می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8034/23/630792/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها