هنرمندان در فضای مجازی

دومین تجربه کارگردان فیلم «آذر»، گپ‌وگفتی با بازیگر سریال محبوب این شب‌های تلویزیون، موانع ساخت فیلم کوتاه برای فیلمسازان جوان، سرنوشت برنامه پر بیننده «مهمانی» در کنار اظهارنظر یکی از هنرمندان طنز درباره وقایع اجتماعی این روزها بخشی از اخبار حوزه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و رسانه‌های رسمی است.

یاد
مراسم تشییع پیکر هادی سیف نویسنده و پژوهشگر هفتاد و پنج ساله هنرهای سنتی امروز دوشنبه مصادف با ۲ آبان ماه، ساعت ۱۰ در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران برگزار می‌شود. هادی سیف کارگردان، نویسنده، پژوهشگر هنرهای سنتی و مجری متولد سال ۱۳۲۶ در شیراز بود، وی دوره ابتدایی تحصیلات تا دیپلم را در شیراز گذراند. سپس در رشته تاریخ هنر در دانشگاه اصفهان تحصیل کرد. پایان‌نامه‌اش در مقطع کارشناسی «نقش ترکمنان در آسیای غربی» و در مقطع ارشد «تیموریان و تحول هنری مکتب شیراز» بود. سیف برای ادامه تحصیل به دانشگاه استراسبورگ رفت و از پایان‌نامه‌اش با عنوان «نقش حیوانات اسطوره‌ای در حجاری‌های تخت‌جمشید» دفاع کرد. هدف اصلی سیف در پژوهش‌هایش آشنا کردن مردم با هنرهایی همچون فرشبافی، شیشه‌گری، نگارگری، کنده‌کاری، منبت کاری و… بود. فیلمنامه‌های «نقش عشق»، «دادشاه» و «تحفه‌ها (طرح اولیه)» ، کتاب‌های «نقاشی روی چوب»، «نقاشی قالی»، «نقاشی قلمکار»، «نقش‌آفرینی روی سنگ»، «نقاشی قهوه‌خانه»، «نقاشی روی کاشی»، «نقاشی روی گچ»، «سوته‌دلان نقاش»، «مجنونی‌ها»، «دلشدگان هنر» از جمله آثار زنده‌یاد سیف هستند.

​​​​​​​ چهره روز
محمد حمزه‌ای که در سال ۹۵، نخستین ساخته بلند سینمایی خود تحت عنوان آذر را جلوی دوربین برده بود، حالا در جدیدترین فعالیت سینمایی، فیلم «دقیقه نود» را می‌سازد. تهیه‌کننده این درام اجتماعی، سیدصابر امامی است. دقیقه نود بلافاصله پس از دریافت پروانه ساخت، جلوی دوربین می‌رود. محمد حمزه‌ای تاکنون بیشتر از ۲۰ فیلم کوتاه را کارگردانی کرده و در کار حدود ۳۰ کارگردان سینمایی و تلویزیون، به‌عنوان همکار حضور داشته است. او در سال ۹۵، نخستین فیلم بلند خود را به تهیه‌کنندگی نیکی کریمی جلوی دوربین برد. آذر در جشنواره فجر و اکران عمومی خوش درخشید و در چندین جشنواره خارجی، موفق به دریافت جایزه شد. نخستین رونمایی از دقیقه نود به‌عنوان دومین ساخته بلند سینمایی حمزه‌ای، در جشنواره فیلم فجر امسال خواهد بود.
میترا رفیع بازیگر نقش اول زن سریال «بی‌همگان» که این روزها از شبکه 3 سیما در حال پخش است در گفت‌وگویی با ایرنا، گفته است: «به‌عنوان بازیگری که نقش الناز را بر عهده دارد، روی یکی از شانه‌هایم بار عاطفی و عاشقانه‌ نقش و روی شانه‌ دیگرم بار اجتماعی و خانوادگی این شخصیت را حس کردم.»

چالش روز
پارسا امیری‌زاد از کارگردانان فیلم‌اولی حاضر در سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران که اولین تجربه کارگردانی‌اش با عنوان «نحسی» در فهرست فیلم‌های برتر آرای مردمی این جشنواره قرار دارد از دغدغه مالی به‌عنوان بزرگترین تهدید فیلم کوتاه یاد کرده است. او به مهر گفته: «اصلی‌ترین نکته‌ای که فعالیت بچه‌های سینمای کوتاه را تهدید می‌کند، مسائل مالی است. حتی بچه‌های قدیمی‌تری را که می‌شناسم و از بعضی از آنها فیلمسازی یاد گرفته‌ام، امروز دغدغه مالی دارند. در این شرایط اگر کسی بخواهد فیلم خودش را بسازد، خیلی نمی‌تواند به ایده‌های بزرگ فکر کند. اگر سرمایه‌گذاری‌هایی روی بچه‌های صاحب ایده، صورت بگیرد با نتایج خیلی خوبی مواجه می‌شویم. امروز برخی رقم‌ها به‌عنوان حمایت از فیلم‌اولی‌ها مطرح می‌شود، که واقعاً شوخی است!»

اتفاق روز
اواسط مهرماه آخرین قسمت مهمونی ایرج طهماسب و عروسک‌هایش در نمایش خانگی منتشر شد و عوامل این مجموعه با مخاطبان خداحافظی کردند. مهمونی با داشتن کلی عروسک شیرین و بامزه می‌توانست تا چند ماه دیگر ادامه پیدا کند. از این‌رو برخی مخاطبان پایان یافتن این مجموعه در قسمت سی‌ام را یک خداحافظی زودهنگام تلقی کردند. روابط عمومی نماوا در این باره به ایرنا اعلام کرده که از ابتدا قرار بوده فصل اول، ۳۰ قسمتی باشد. بر اساس شنیده‌های خبرنگار ایرنا تولید فصل دوم مهمونی بزودی آغاز می‌شود. اگرچه در قسمت آخر، همه عروسک‌ها خداحافظی کردند ولی از صحبت‌های‌شان می‌شد فهمید که تمایلی به رفتن ندارند.

سخن روز
اصغر سمسارزاده ـ هنرمند پیشکسوت سینما، رادیو و تلویزیون که در برنامه «صبح جمعه با شما» حضوری مستمر دارد در گفت‌وگویی با ایسنا با تأکید بر اینکه مشکلاتی هست که اصلاً نباید با آنها شوخی کرد، درباره ناآرامی‌های اخیر کشور و امکان سوءاستفاده عناصر تجزیه‌طلب از موقعیت ایجاد شده، با بیان اینکه فکر تجزیه در ذهنش هم خطور نمی‌کند، تأکید می‌کند: «در کشور ایران با این مردمی که من می‌بینم هیچ‌کس راه تجزیه را نمی‌تواند در پیش بگیرد، چون شکست می‌خورد. هر کس قصد این‌کار را داشته باشد شکست می‌خورد. تاریخ بزرگ ایران زمین این را به ما ثابت کرده است. من ۸۲ سالم است. خیلی چیزها را دیده‌ایم و لمس کرده‌ایم.» این بازیگر به مسئولان توصیه کرد: «به حرف مردم برسند، ببینند مردم چه می‌گویند و این وضعیت ناآرام را تمام کنند. باید کسی شنونده حرف مردم باشد. (مسئولان) بنشینند با مردم صحبت کنند.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8034/24/630804/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها