«ایران» از خیزش مردمی در کرانه باختری گزارش می‌دهد

از ابراهیم النابلسی تا عدی التمیمی


گروه سیاست / «کرانه باختری دیگر سرزمین امن برای صهیونیست‌ها نیست»؛ این تیتر اکثر روزنامه‌های صهیونیستی در چندماه گذشته است. برای سالیان سال بود که صهیونیست‌ها گمان می‌کردند مسأله اصلی و چالش بزرگ در سرزمین‌های اشغالی، غزه است و اگر غزه مهار شد دیگر خیال شهرک‌نشینان صهیونیست راحت خواهد بود.
اما ماجرا چیز دیگری بود؛ اکنون کرانه باختری به یکی از بحرانی‌ترین منطقه‌ها برای سران صهیونیستی تبدیل شده و آنها اذعان می‌کنند که رشد گروه‌های مقاومت در این منطقه چشمگیر بوده است. این رشد در حالی صورت گرفته که اسرائیل با همکاری تشکیلات خودگردان یک فضای کاملاً امنیتی بر منطقه حکمفرما کرده و تمام تحولات را رصد می‌کند. اما مقاومت در کرانه باختری رشد کرده و برخلاف روال سابق مبارزان فلسطینی فرماندهان این مقاومت را جوانان فلسطینی بین ١٨ تا ٢٥ سال تشکیل می‌دهند. جوانانی همچون شهید ابراهیم النابلسی و شهید رعد التمیمی در این فضا رشد کرده و اکنون به قهرمانان مبارزه علیه رژیم صهیونیستی تبدیل شده‌اند. این موضوع از چند جهت برای اسرائیل قابل ارزیابی است؛
١- مسأله مقاومت و مبارزه علیه اشغالگری نه تنها در کرانه باختری افول نکرده است، بلکه به شریان حیاتی مقاومت تبدیل شده است.
٢- اتاق هماهنگی بین غزه و سایر مناطق فلسطین اشغالی شکل گرفته و وحدت میادین مبارزه تشکیل شده است.
٣- اکنون مسأله مقاومت مسلحانه طبق آمار مراکز مطالعات صهیونیستی در فلسطین اشغالی از سنین نوجوانی آغاز می‌شود و اکنون نوجوانان و جوانان میدان‌داری می‌کنند.
٤- با کشته شدن فرماندهان مقاومت در کرانه باختری، بسرعت فرماندهان دیگر جایگزین می‌شوند و مسیر مبارزه ادامه دارد.
٥- اسرائیل بشدت نگران کشیده شدن مبارزات مسلحانه از کرانه باختری به سرزمین‌های سال ١٩٤٨ است.
چهارشنبه شب، نظامیان صهیونیست پس از نزدیک به 10روز تعقیب و گریز عامل عملیات شعفاط که به کشته شدن یک نظامی صهیونیست و زخمی شدن یک نظامی دیگر منجر شد، اعلام کردند که وی را در هنگام انجام عملیاتی جدید به شهادت رسانده‌اند. به نوشته خبرگزاری فلسطینی «شهاب»، «عدی التمیمی» جوان فلسطینی که به گفته رژیم صهیونیستی عامل عملیات هفته پیش شعفاط بود، در ورودی شهرک صهیونیست‌نشین «معالیه ادومیم» در شرق قدس اشغالی، شب گذشته به شهادت رسید. نظامیان صهیونیست پس از تیراندازی به التمیمی، اجازه ندادند آمبولانس وارد این منطقه شود و در نتیجه خونریزی شدید، وی به شهادت رسید.
رسانه‌های عبری می‌گویند که التمیمی چهارشنبه شب گذشته هنگام یک عملیات جدید در حالی که یک نگهبان اسرائیلی را در ورودی معالیه ادومیم هدف گلوله قرار داد و وی را زخمی کرد، هدف گلوله نظامیان قرار گرفت و به شهادت رسید. شهید التمیمی از سطح بالایی از آگاهی امنیتی برخوردار بود، زیرا توانست برای چند روز از چشمان اشغالگران، دستگاه‌ها،  هلیکوپترها و دستیاران آنها پنهان بماند که این نشان‌دهنده سطح بالای آگاهی امنیتی در میان مقاومت فلسطین است. رشد روزافزون باور مردمی مقاومت در کرانه باختری و بیت‌المقدس اشغالی، بدان معناست که مواجهه با سیستم امنیتی اشغالگر صهیونیستی افزایش خواهد یافت. شهید التمیمی با دو عملیات خود صلابت و استواری مقاومت فلسطین و ماهیت نسل جدید را به نمایش گذاشت؛ نسلی که از مقابله با اشغالگری هراسی ندارد و از آن و موانعی که در مقابل آن قرار می‌دهد، نمی‌هراسد. سبک مبارزات چریکی در کرانه باختری رویکرد و مرحله جدید مبتنی بر نسل جدید فلسطینی است که آمادگی رویارویی با اشغالگران حتی با کمترین ابزاری که در اختیارشان است را به آنها می‌دهد.
این بدان معناست که ما به سمت تشدید عملیات مقاومت در کرانه باختری اشغالی پیش می‌رویم، زیرا قهرمانی مانند رعد التمیمی نماد و الگوی جوانان فلسطینی است که اکنون اعلام می‌کنند تسلیم اشغال صهیونیست ها نمی‌شوند و رویارویی تا آخرین نفس ادامه خواهد داشت.
در دوره آتی، ممکن است با یک‌سری عملیات چریکی جدید در کرانه باختری، بیت‌المقدس و مناطق 1948 مواجه باشیم که بر سطوح امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی فشار وارد خواهد کرد زیرا ارتش صهیونیستی در حال حاضر بیش از نیمی از نیروهای خود را در کرانه باختری برای کنترل اوضاع بدون توانایی انجام این کار مستقر کرده است.
تمام شاخص‌ها حاکی از پیوستن روزافزون جوانان به گردان‌های مقاومت فلسطین در شهرهای کرانه باختری اشغالی است که به این معناست که در دوره آتی با ظهور گروه‌های جدید در شهرهای جدید بویژه در مرکز و جنوب کشور مواجه خواهیم بود.
در ارزیابی صهیونیست‌ها، مسأله و موضوع اصلی این است که فلسطینی‌ها و بخصوص نوجوانان و جوانان فلسطینی اکنون در تمامی مناطق این سرزمین به این جمع‌بندی رسیده‌اند که تنها گزینه موجود برای رهایی از اشغال‌گرایی متجاوزان، مبارزه مسلحانه است.
عدی التمیمی هم حاصل رشد همین اندیشه و فکر در میان فلسطینیان است؛ اندیشه‌ای که پویا بودن خود را در عرصه میدان بخوبی ثابت کرده است و این مسیر همچنان ادامه دارد. شهادت شهید ابراهیم النابلسی توسط صهیونیست‌ها به نقطه عطفی برای جوانان فلسطینی تبدیل شده و اکنون از دل همان نقطه عطف عدی التمیمی بیرون آمده است. آنچه در این موضوع اهمیت دارد این است که اکنون غزه به‌عنوان تنها تهدید اصلی برای برای صهیونیست‌ها در سرزمین اشغالی محسوب نمی‌شود بلکه کرانه باختری نیز به اندازه غزه یک تهدید بزرگ است، بخصوص اینکه یک اتصال جغرافیایی با مناطق ١٩٤٨ دارد.
رسانه‌های صهیونیستی اذعان می‌کنند در صورتی که دولتمردان صهیونیستی به فکر چاره برای تأمین امنیت صهیونیست‌ها نباشند، باید شاهد شکل‌گیری جنگ‌های خیابانی در تمام مناطق سرزمین‌های اشغالی باشیم؛ امری که می‌تواند در کنار سایر عوامل، موضوع فروپاشی از درونی که برخی از اندیشمندان صهیونیستی به آن اعتقاد دارند را به واقعیت نزدیک‌تر کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8034/6/630816/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها