یک مؤسسه صهیونیستی بررسی کرد

نقش حماس در راهبرد کلان ایران برای نظم نوین در غرب‌ آسیا


گروه سیاست / مؤسسه آموزش و تحقیقات «آلما» با انتشار یادداشتی از «یاکوف لاپین» تحلیلگر مسائل نظامی کوشید اهداف بلندمدت جنبش «حماس» را فراتر از نوار «غزه» و برای تسلط نهایی بر «کرانه باختری» بررسی کند.
این مؤسسه صهیونیستی بیان کرده که هدف مهم‌تر حماس در «چشم‌انداز راهبردی کلان ایران» قابل تعریف است. راهبردی که طی آن، در غفلت سران صهیونیست‌، با عملیات سنگین و همزمان در چند جبهه‌ علیه رژیم اشغالگر قدس صورت خواهد گرفت.
لاپین هشدار داد که حماس قصد ندارد به تسلط بر غزه بسنده کند، بلکه می‌خواهد بر کرانه باختری نیز دست یابد و راهبری فلسطینی‌ها در «رام‌اللّه» و «جنین» را نیز بر عهده گیرد. درست به‌ همین دلیل است که حماس پیوسته علیه صهیونیست‌ها در قدس اشغالی و کرانه باختری عملیات می‌کند.
لاپین شرح داد که هدف اساسی و دراز‌مدت حماس، نابودی قطعی رژیم‌صهیونیستی و تشکیل دولت اسلامی فلسطین است. طی دهه‌ها، اهل‌تسنن فلسطین و شیعیان ایران برای تحقق این هدف، همکاری جدی داشته‌اند. نویسنده با اشاره به اینکه ایران از جنبش‌های مقاومت «حماس» و «جهاد اسلامی فلسطین» حمایت می‌کند، یادآوری کرد که «جهاد‌ اسلامی فلسطین» دومین جنبش بزرگ مقاومت در «غزه» است که چند ماه قبل به‌تنهایی در نبردی سه‌روزه با صهیونیست‌ها هماورد شد.
این کارشناس نظامی به‌زعم خود تخمین زد که ۹۰ درصد دانش تولید موشک، پهپاد و سایر توانایی‌های حماس و «جهاد اسلامی فلسطین» از ایران سرچشمه می‌گیرد. سپس تشریح شده که تهران این دانش را به گرو‌ه‌های مقاومت در غزه منتقل می‌کند تا بتوانند پیوسته علیه اهداف صهیونیستی عملیات کنند.
طبق تحلیل «مؤسسه آلما»، برنامه بلندمدت «سپاه پاسداران انقلاب‌اسلامی» این است که در آینده جنبش‌های مقاومت «حماس»، «جهاد اسلامی فلسطین»، «حزب‌الله لبنان»، «انصاراللّه یمن» و گروه‌های‌ مقاومت در سوریه و عراق، همزمان و از همه جهت‌ها بر سر صهیونیست‌ها ‌آتش سنگین بریزند تا توان نظامی رژیم‌صهیونیستی مختل شود.
به‌ ادعای لاپین، ایران همچنین درصدد است که در آینده با توسعه برنامه هسته‌ای خویش، روی این «حلقه آتش» مقاومت که صهیونیست‌ها را محاصره کرده، «چتر هسته‌ای» بگستراند! به همین دلیل، تل‌آویو «هدف راهبردی اصلی» خود را «جلوگیری از استقرار ایران در سوریه» قرار داده. زیرا به‌زعم لاپین، هر اندازه حضور ایران در این منطقه پررنگ‌تر شود «بی‌ثباتی» نیز بیشتر خواهد شد!
به گزارش این مؤسسه صهیونیستی، ایران به رزمندگان حماس یاد داد که با «روغن کرچک»، «گرده آلومینیوم» و «اکسید آهن»، پیش‌ران موشک بسازند. حماس همچنین فرایند شیمیایی تبدیل نمک معمولی به ماده‌ای در پیش‌ران موشک را نیز از مهندسان ایرانی آموخت.
نگارنده یادآوری کرد که طی سال‌ها، حماس راکت‌های ۱۰۷ میلی‌متری و ۱۲۲ میلی‌متری را از ایران وارد کرد؛ پرتابه‌هایی که حماس بعدها با کمک مهندسان ایرانی، توانست آنها را بسازد. قبل از اینکه مصر مرز خود با غزه را ببندد، حماس توانست موشک‌های میان‌بُرد «فجر۴» و «فجر۵» را که بُرد آنها تا مرکز سرزمین‌های اشغالی می‌رسد، به زرادخانه موشکی خود اضافه کند.
نویسنده سپس با عصبانیت از ادای احترام رزمندگان جنبش حماس به سردار شهید «حاج‌قاسم سلیمانی» در اوایل سال‌جاری میلادی، نوشت: این ابراز ارادت «بازتابی از منافع مشترک و همپوشانی اعتقادی» این جنبش و جمهوری‌اسلامی در زمینه مبارزه با رژیم‌صهیونیستی است.
مؤسسه آموزش و تحقیقات «آلما» در ادامه با استناد به برآورد جاسوسان رژیم‌صهیونیستی، مدعی شد که ایران سالانه ۱۵۰ میلیون دلار به «حماس» و «جهاد اسلامی فلسطین» کمک مالی می‌کند. این کمک‌ها مستقیماً برای تولید موشک، حفر مسیرهای زیرزمینی و سایر فعالیت‌ها اختصاص می‌یابد.
این کارشناس صهیونیست در ادامه کوشید القا کند که حماس در اصل جنبشی اهل‌تسنن است و با محور مقاومت شیعه با راهبری ایران همسو نیست و می‌تواند در آینده موانعی بر سر راه محور مقاومت پدید آورد! حماس پس از ۱۰ سال قطع ارتباط با دولت «بشار اسد»، روابط دیپلماتیک خود را با دمشق ازسرگرفت. در بیانیه حماس در خصوص برقراری مجدد رابطه با سوریه آمده بود:
«سوریه دهه‌ها پذیرای مردم فلسطین و جناح‌های مقاومت بوده، ما باید امروز در برابر هجوم بی‌رحمانه دشمنان، در کنار دمشق بایستیم.»
این مؤسسه اسرائیلی در ادامه با اشاره به نزدیکی روزافزون ایران و جنبش حماس، القا کرد که مقامات ارشد حماس در خصوص ایران دچار اختلاف نظر هستند. به گزارش مرکز «آلما»، روابط ایران و حماس به اوایل دهه ۷۰ شمسی (‌۹۰ میلادی) بازمی‌گردد. در سال ۲۰۰۷، زمانی که حماس جانشین جنبش «فتح» در غزه شد، حمایت ایران از حماس افزایش یافت. در نتیجه، با الگوگیری از حزب‌الله لبنان، حماس نیز توانست قدرت آتش خود را علیه شهرک‌نشینان صهیونیست افزایش دهد.
نویسنده در پایان خاطرنشان کرد که «خالد مشعل» رئیس سابق دفتر سیاسی حماس در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد که «حماس فرزند معنوی امام خمینی(ره) است.» به تعبیر نگارنده این اظهار ارادت نشان‌دهنده این است که ایران و مقاومت فلسطین برای نابودی رژیم‌صهیونیستی و شکل‌دهی به «نظم نوین اسلامی در غرب‌آسیا»، مصمم هستند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8034/6/630817/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها