«ایران» عملکرد فعلی بهترین گلزنان چند دوره اخیر لیگ برتر را بررسی می‌کند

آقای گل‌های پژمرده!


حامد جیرودی/ یورگن لوکادیا مهاجم هلندی پرسپولیس با گلی که در بازی با ملوان در هفته دهم لیگ برتر به ثمر رساند و باعث پیروزی تیمش شد، به ششمین گل خود در این فصل دست یافت و همراه با محمد عباس‌زاده مهاجم تراکتور که او هم 6 گل تا به اینجای کار زده، در صدر جدول بهترین گلزنان لیگ برتر قرار دارد. البته تفاوت لوکادیا و عباس‌زاده در این است که مهاجم سرخپوشان پایتخت، 2 گلش را از روی نقطه پنالتی به ثمر رسانده ولی مهاجم سرخپوشان تبریزی هر 6 گلش را در جریان بازی زده است. اما این 2 بازیکن در حالی با یکدیگر رقابت می‌کنند و در لیگ بیست و دوم درخشیده‌اند که از آقای گل‌های سابق لیگ برتر که هنوز هم در این رقابت‌ها حضور دارند، در جمع بهترین گلزنان فعلی خبری نیست که در این گزارش به آنها پرداخته‌ایم.
منشا؛ در حسرت گل
بهترین گلزن فصل گذشته لیگ برتر، گادوین منشا بود که در لیگ بیست و یکم 14 گل برای مس رفسنجان به ثمر رساند و برای اولین بار عنوان آقای گلی لیگ برتر ایران را به دست آورد. این مهاجم نیجریه‌ای قبل از شروع فصل پیشنهادی از پرسپولیس برای بازگشت به این تیم دریافت کرد اما در نهایت تصمیم گرفت در جمع شاگردان محمد ربیعی بماند. البته این فصل برای منشا خوب پیش نرفته و این بازیکن 33 ساله در 9 بازی، 370 دقیقه برای مس به میدان رفته که در 4 بازی فیکس بوده و در 5 بازی به‌عنوان بازیکن تعویضی راهی میدان شده است. حاصل این دقایق بازی، از دست دادن یک پنالتی بوده و منشا گلی در یک سوم ابتدایی لیگ به ثمر نرسانده است.
بازگشت ناموفق شهباززاده به استقلال
عنوان آقای گلی لیگ بیستم به سجاد شهباززاده رسید که در آن دوره از مسابقات 20 گل برای سپاهان به ثمر رساند تا یک فصل رؤیایی را سپری کند. این مهاجم اردبیلی که فصل گذشته 6 گل برای زردپوشان اصفهانی به ثمر رساند، پس از جدایی از این تیم و رد کردن پیشنهاد پرسپولیس، به استقلال بازگشت تا پس از 6 فصل دوری از این تیم، دوباره پیراهن آبی پوشان پایتخت را بر تن کند. این بازیکن 32 ساله، در این فصل در 7 بازی، 251 دقیقه برای استقلال به میدان رفته، در 3 بازی فیکس بوده و در 4 بازی به میدان رفته است. با این حال، گل نزدن او در این دقایق باعث شد تا شهباززاده ابتدا جایگاه ثابتش در ترکیب استقلال را از دست بدهد و حالا ریکاردو ساپینتو در دیدارهایی او را به‌عنوان بازیکن جانشین به میدان می‌فرستد.
استارت بدون گل دیاباته
لیگ نوزدهم در شرایطی به پایان رسید که شیخ دیاباته مهاجم اهل مالی استقلال با 15 گل زده، آقای گل لیگ برتر شد و توانست به محبوبیت ویژه‌ای نزد هواداران آبی دست پیدا کند. با این حال، این مهاجم 34 ساله که سابقه بازی در تیم‌های فرانسوی آژاکسیو، نانت، بوردو و متز را در کارنامه‌اش دارد و در سری A ایتالیا هم برای بنوونتو بازی کرده، در فصل دوم حضورش در استقلال وضعیت ایده‌آلی نداشت و تنها موفق به زدن 2 گل شد. او در ادامه، فصل گذشته راهی لیگ ستارگان قطر شد تا برای الغرافه بازی کند. دیاباته در تیم تحت هدایت آندره آ استراماچونی خوش درخشید و 11 گل در 16 بازی برای این تیم به ثمر رساند اما پس از جدایی از الغرافه و پیشنهاد دوباره‌ای که از ایران دریافت کرد، بعد از گذشت چند هفته از لیگ جاری، به پرسپولیس پیوست تا این بار پیراهن تیم رقیب استقلال را بر تن کند. اما دیاباته که در ابتدا نا آماده بود، با مصدومیت مواجه شد تا چند هفته دیگر هم دور از میادین باشد. شیخ دیاباته در 2 بازی گذشته پرسپولیس به‌عنوان بازیکن جانشین به میدان رفته و 40 دقیقه بازی کرده اما گلی به ثمر نرسانده است.
آقای گل‌های مشترک و یک گله
لیگ هجدهم 2 آقای گل مشترک داشت؛ یکی لوسیانو پریرا که 16 گل برای فولاد زد و دیگری کی روش استنلی که همین تعداد گل را برای سپاهان به ثمر رساند اما این 2 مهاجم برزیلی دیگر نتوانستند عنوان آقای گلی خود را تکرار کنند. پریرا 39 ساله که یازدهمین فصل حضورش در لیگ برتر ایران را سپری می‌کند و با زدن 95 گل برای فولاد (2 دوره)، سپاهان، گسترش فولاد، صنعت نفت و مس رفسنجان، بهترین گلزن خارجی تاریخ لیگ برتر است، پس از 4 فصل پیاپی برای بازی در فولاد، در آغاز این فصل راهی کویر شد تا برای مس رفسنجان بازی کند. او در این فصل در 9 بازی 788 دقیقه به میدان رفته، در 9 بازی فیکس بوده و در 6 بازی هم از زمین خارج شده است اما به غیر از گلی که در هفته اول برابر نساجی زد، دیگر نتوانسته برای رفسنجانی‌ها گلزنی کند تا در کنار منشا زوج آقای گل ناموفقی را تشکیل دهند. کی روش هم که ششمین فصل حضورش در لیگ ایران را تجربه می‌کند و سابقه بازی در ذوب آهن و سپاهان را در کارنامه‌اش دارد، دومین فصل بازی اش در گل گهر را سپری می‌کند تا در مجموع 5 فصل زیر نظر امیر قلعه‌نویی به میدان رفته باشد. این مهاجم 34 ساله که فصل گذشته 5 گل برای سیرجانی‌ها زد، در این فصل در 9 بازی 495 دقیقه به میدان رفته، در 5 بازی فیکس بوده و در 4 بازی هم به عنوان بازیکن جانشین به میدان رفته است اما در این دقایق تنها یک گل در بازی هفته هشتم برابر گل گهر به ثمر رسانده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8034/20/630821/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها