رئیس سازمان برنامه و بودجه از تشکیل کنسرسیوم بانک‌ها و شرکت‌‌های ایرانی خبر داد

۲۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در نفت


گروه اقتصادی / طی یک سال اخیر بیش از ۵ تفاهمنامه و قرارداد در صنعت نفت با شرکت‌های داخلی امضا شده که یک ضلع این قراردادهای توسعه‌ای «بانک‌ها» به عنوان سرمایه‌گذار هستند. حالا رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌‌گوید که مجموع همکاری‌های شکل گرفته صنعت نفت و گاز با کنسرسیومی متشکل از بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی به بیش از ۲۷ میلیارد دلار رسیده است. 
مسعود میرکاظمی در مراسم گرامیداشت روز آمار و برنامه‌ریزی در سازمان برنامه و بودجه با اشاره به رقم بسیار بالای نقدینگی در کشور، توضیح داد:‌ باید از این حجم نقدینگی برای سرمایه‌گذاری استفاده شود. به تازگی همکاری خوبی بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت شکل گرفته و کنسرسیومی از بانک‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و سایر شرکت‌های پیمانکاری تشکیل شده است که منجر به تفاهمنامه و قرارداد شده و قرار است 27 میلیارد دلار در پروژه‌های نفت و گاز سرمایه‌گذاری شود و این رقم باید تا 80 میلیارد دلار افزایش پیدا کند.  به گفته میرکاظمی، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گاز زودبازده بوده و سرمایه آن در کمتر از یک سال برمی‌گردد. به گزارش «ایران» این ۲۷ میلیارد دلار مربوط به پروژه‌های حوزه پالایش و نفت بوده است.

 پالایشی‌های منحصر به فرد
مردادماه امسال، تفاهمنامه مشارکت و تأمین مالی احداث پالایشگاه «مروارید مکران» با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین و فوق سنگین در جاسک با برآورد حدود ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری میان گروه اقتصادی مفید و بانک‌های ملت، تجارت و پارسیان امضا شد تا بر اساس مشارکت‌نامه پیوست شرکت مجری، تأمین مالی و احداث پالایشگاه یادشده تأمین شود. گروه اقتصادی مفید، بانک‌های ملت، تجارت و پارسیان در تفاهمنامه مشارکت و تأمین مالی احداث پالایشگاه نفت خام سنگین و فوق سنگین «مروارید مکران» سهم دارند. 
همچنین تفاهمنامه مشارکت و تأمین مالی احداث پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین نیز با برآورد کمی بیش از ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری میان بانک‌های ملی، رفاه کارگران، ملت و تجارت و گروه تدبیر انرژی، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج ‌فارس، شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران امضا شد تا بر اساس مشارکت‌نامه پیوست شرکت مجری طرح، تأمین مالی و احداث پتروپالایشگاه یادشده تأمین شود. گروه تدبیر انرژی ۱۵ درصد، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ۱۵ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری اهداف ۱۵ درصد، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ۱۰ درصد، بانک ملی ۱۵ درصد، بانک رفاه کارگران ۱۵ درصد، بانک ملت ۷.۵ درصد و بانک تجارت ۷.۵ درصد در تفاهمنامه مشارکت و تأمین مالی احداث پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» سهم دارند. مجموع این دو تفاهمنامه ۱۴ میلیارد دلار است که بخش اصلی این منابع از سرمایه بانک‌ها خواهد بود.

 توسعه یکپارچه آزادگان با همکاری بانک‌ها
اسناد همکاری شرکت ملی نفت ایران، بانک‌ها و شرکت‌های اکتشاف و تولید برای اجرای طرح «توسعه یکپارچه میدان نفتی مشترک آزادگان» تیرماه امسال به امضای طرفین رسید. در اجرای این طرح برای نخستین بار به صورت همزمان از ظرفیت بانک‌های دولتی و خصوصی، صندوق توسعه ملی (بانک‌های ملی، سپه، ملت، پارسیان، تجارت، شهر و صندوق توسعه ملی) و شرکت‌های اکتشاف و تولید داخلی (ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان، قرارگاه خاتم، مپنا و پتروپارس) استفاده خواهد شد. این طرح از لحاظ تأمین داخلی منابع مالی با مبلغ ۷ میلیارد دلار تاکنون بزرگترین طرح سرمایه‌گذاری چند دولت اخیر محسوب می‌شود. با اجرای این طرح و در یک دوره هفت‌ساله، تولید نفت میدان آزادگان از ۱۹۰ هزار به ۵۷۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

همکاری در چند طرح پالایشی
علاوه بر این پروژه‌ها، بانک‌ها وارد بحث سرمایه گذاری در چند پروژه پالایشی مهم مانند خط لوله تابش و پارس هم شدند. ۲۵ آذر ۱۴۰۰، تفاهمنامه خط لوله راهبردی انتقال فرآورده‌های نفتی تابش (تأمین انرژی بازار شرق) مسیر رفسنجان - بیرجند-تربت حیدریه-مشهد به ارزش ۳۷۲ میلیون یورو بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و بانک ملت امضا شد. با احداث خط لوله انتقال فرآورده نفتی مسیر رفسنجان - مشهد (تابش) یک کریدور حیاتی انتقال فرآورده در شرق کشور فعال خواهد شد. تفاهمنامه تأمین منابع مالی خط لوله جدید و راهبردی «پارس» ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۰ بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بانک تجارت امضا شد.خط لوله جدید پارس به طول ۴۰۰ کیلومتر با قطر ۱۴ اینچ در مسیر شهرستان‌های مهرآران و فسا ساخته می‌شود و سپس به شیراز می‌رسد، در طول مسیر این خط لوله ۲ تلمبه‌خانه، یک پایانه و یک انبار نفت جدید به ظرفیت ۸۰ میلیون لیتر در فسا ساخته خواهد شد.  در این زمینه، تفاهم دیگری نیز اردیبهشت ماه امسال امضا شد که تفاهمنامه مالی طرح احداث مخزنگاه شهید نادر مهدوی در استان هرمزگان بود و میان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بانک ملی امضا شد. مجموع این تفاهمنامه‌ها سرمایه ۲۷ میلیارد دلاری بانک‌ها را وارد صنعت نفت خواهد کرد و قرار است این رقم به ۸۰ میلیارد دلار برسد.

برش
نقدینگی به بیش از ۵۰۰۰ همت رسید
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: وقتی که نقدینگی در کشور به بیش از 5 هزار هزار میلیارد تومان رسیده است باید آن را مدیریت کنیم تا اتفاقات خوبی رخ دهد. میرکاظمی همچنین با بیان اینکه طرح آمایش سرزمینی تصویب و ابلاغ شده است، گفت: وقتی به استان‌ها سفر می‌کنیم مقامات استانی در جایی که نیاز به احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی با اشتغالزایی بالا و منابع اندک دارد اصرار دارند که در استانی که آب و منابع کم است پتروشیمی ایجاد شود که اشتغالی هم در پی نخواهد داشت. میرکاظمی از سال جاری و سال آینده به عنوان ثبات اقتصادی و رشد اقتصادی یاد کرد و گفت: گزارش‌های ملی باید به سیاستگذاران و سرمایه‌گذاران از محل آمار داده شود. وی بیان کرد:‌ تدوین برنامه هفتم توسعه را هم در پیش داریم و نیاز به تحلیل از وضعیت کنونی کشور داریم که آن هم نیاز به آمار و اطلاعات دارد. به گفته وی، برنامه‌های توسعه گذشته در حد 25 تا 30 درصد محقق شده است و ما اگر بخواهیم رشد 8 درصدی در کشور محقق شود نیاز به برنامه‌ریزی و آمار متقن داریم.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8034/1/630840/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها