«ایران» آخرین تحولات مراکز دانشگاهی مورد هدف آشوب‌های اخیر را بررسی می‌کند

تلاش برای بازگشت شریف به ریل آموزش و پژوهش


گروه سیاسی/ «قطعاً شریف با شرافت باقی خواهد ماند.» این تأکید رئیس‌جمهور بر اهمیت و جایگاه دانشگاه صنعتی شریف است که 14 مهرماه در جلسه بررسی حوادث این دانشگاه بیان شد. واقعیت این است که در آشوب‌های اخیر، دست‌های آشکار و پنهانی در کار بود تا وضعیت دیگری، غیر از آنچه رئیس‌جمهور اشاره کرد، برای این دانشگاه مهم کشور رقم بخورد. تجمعات غیرقانونی به همراه هتاکی‌ها و رفتارهای خارج از حداقل چهارچوب‌های اخلاقی و اصول دانشجویی، نشان می‌داد عاملان و تصمیم‌گیران پشت پرده، سرنوشت متفاوتی را برای این دانشگاه در نظر گرفته‌اند. این امر تا بدانجا پیش رفت که برخی این گمانه را مطرح کردند که مطابق نسخه آشوب‌های سال 78، این‌بار قرار است «کوی دانشگاه2» در دانشگاه شریف اتفاق بیفتد. به‌رغم همه این برنامه‌ریزی‌ها یا به عبارت بهتر دسیسه‌ها، هوشیاری دانشجویان و حضور و واکنش بموقع مسئولان عالی‌رتبه دولت، نگذاشت نقشه‌های ترسیم‌شده برای این دانشگاه اجرایی شود. تجمع روز گذشته دانشجویان این دانشگاه که در محکومیت حرمت‌شکنی‌ها انجام شد، خط پایانی بود بر دست‌هایی که سعی داشت ناآرامی را در این دانشگاه علمی به حلقه‌ جریان آشوب در کشور بدل کند.
چرا شریف؟
علت سرمایه‌گذاری سنگین روی دانشگاه شریف در این دوره از آشوب‌ها و اغتشاش‌ها را باید در جایگاه این دانشگاه در سپهر علم و دانش ایران جست‌و‌جو کرد. هرچند دانشگاه‌های دیگر کشور نیز نقش مهمی در پیشرفت‌های علمی کشور داشته‌اند، اما این دانشگاه شریف است که به‌عنوان «نماد» علمی مهندسان کشور بیش از سایر دانشکده‌های فنی مطرح شده است. از این‌رو به نظر می‌رسد جریان‌های معاند براساس یک محاسبه دقیق، قصد به چالش کشیدن این نماد را داشته‌اند. در این باره بیش از همه، هتاکی‌های صورت گرفته از سوی عده‌ای بود که این نماد را نشانه رفته بود، اما وقتی این هتاکی‌ها و تجمعات غیرقانونی به هدف‌های خود نرسید، فراخوان اعتصاب‌های دانشجویی و برگزار نشدن کلاس‌ها راهبرد دیگری بود که برای این دانشگاه تعریف شد و به تبع آن به برخی دیگر از دانشگاه‌ها سرایت کرد. مسأله برگزار نشدن کلاس‌ها از یک زمینه مناسب هم برخوردار بود و آن، دانشجویان جدیدالورود این دانشگاه بود، زیرا تا استقرار این عده در خوابگاه‌ها یا انتخاب واحد، دست‌کم چند هفته‌ای زمان می‌برد تا کلاس‌ها به طور کامل برگزار شود. با این‌ حال امروز که تقریباً یک ماه از بازگشایی دانشگاه‌ها می‌گذرد، این نقیصه بویژه در دانشگاه صنعتی شریف برطرف شده و اکنون کلاس‌ها  در حال برگزاری است.
حساسیت مسئولان عالی‌رتبه نسبت به دانشگاه‌ها
با وجود استفاده از حربه‌های چند لایه از جمله هتاکی، تجمع غیرقانونی یا در نهایت تلاش برای به تعطیلی کشاندن کلاس‌ها، این هوشیاری و حساسیت توأمان دانشجویان و مسئولان بود که جلوی پیشبرد این برنامه را گرفت. در این برنامه قرار بود دانشگاه پازلی از پازل‌های اپوزیسیون خارج از کشور را تکمیل کند، اما در نهایت کل پازل به‌ هم ریخت. یک دلیل این شکست یا در واقع حفظ حرمت علمی و شرافت دانشگاه را باید در عمل بموقع مسئولان دانست. حضور وزیر علوم در ساعات پایانی شب در دانشگاه شریف، آن‌هم زمانی که التهاب تزریقی به اوج خود رسیده بود، از جمله این اقدامات است. در شب ملتهب دانشگاه شریف، وزیر علوم به همراه رئیس دانشگاه صنعتی شریف، بدون واسطه و تشریفات در میان دانشجویان حضور یافت و در گفت‌و‌گویی رو‌دررو با دانشجویان و اساتید، ضمن آرام کردن دانشگاه، بر حفظ و تأمین امنیت آنان تأکید کرد. جلسه چند روز بعد رئیس‌جمهور که با حضور وزیر علوم و برخی از اساتید این دانشگاه برگزار شد، گام مهم دیگری برای صیانت از دانشگاه صنعتی شریف بود.
تجمع اعتراضی علیه حرمت‌شکنی‌ها
در ادامه تلاش‌ها برای شریف ماندن دانشگاه صنعتی شریف، روز گذشته جمعی از دانشجویان این دانشگاه در اعتراض به هتاکی و حرمت‌شکنی‌های رخ داده در سطح این دانشگاه، تجمع کردند. به گزارش تسنیم، در این تجمع که مقابل دانشکده کامپیوتر این دانشگاه برگزار شد، دانشجویان با در دست داشتن پرچم ایران و سر دادن شعارهایی از جمله «دانشجوی مسلمان، حامی دین و قرآن»  و «مسئول بی‌کفایت استعفا استعفا» خواستار برخورد با هنجارشکنی و بی‌قانونی در این دانشگاه شدند. این دانشجویان پس از برپایی نماز جماعت مقابل دانشکده کامپیوتر در صحن دانشگاه به صورت راهپیمایی اعتراض خود را به رفتارهای خارج از چهارچوب و قانون برخی دانشجویان در دانشگاه اعلام کردند.
حمله به حراست دانشگاه شریف
به گزارش تسنیم و دیگر رسانه‌ها، همزمان با این تجمع، تجمع دیگری نیز با حضور جمعی از دانشجویان مقابل درب غربی سلف البرز دانشگاه شریف برپا شد. این تجمع با تحریک تشکل اصلاح‌طلب انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه و در نامه‌ای به مسئولین دانشگاه مبنی بر ورود مختلط به سلف مرکزی آغاز شده بود. پس از حضور عموم دانشجویان برای صرف ناهار، تجمع‌کنندگان نیز قصد داشتند به صورت مختلط وارد سلف شوند که حراست دانشگاه مانع از ورود مختلط این عده ‌می‌شود؛ همین امر سبب ایجاد شلوغی مقابل سلف مرکزی شده و در نهایت دانشجویان تجمع کننده به کارکنان حراست حمله کردند. این تعداد از دانشجویان پس از دادن شعارهای رکیک شروع به خرد کردن شیشه‌های سلف و کندن پنجره‌های آن و پرت کردن به سمت دانشجویان داخل سلف کردند که منجر به زخمی شدن برخی دانشجویان و مسئولان حراست شد. تسنیم گزارش داد که پس از گذشت ساعتی از این اتفاق، هر دو گروه تجمع کننده، خیابان‌های اطراف سلف دانشگاه را ترک کرده و پراکنده شدند.
آخرین تحرکات برای تداوم هنجارشکنی‌ها
هرچند تجمع روز گذشته دانشجویان در محکومیت هنجارشکنی‌ها با حضور گسترده دانشجویان برگزار شد، اما همچنان تلاش‌های محدود عده‌ای برای تداوم هنجارشکنی‌ها  ادامه یافت؛ تلاش‌هایی که باید آن را آخرین تحرکات در این زمینه ارزیابی کرد. کما اینکه به‌رغم تأکید اکثریت قریب به اتفاق دانشجویان این دانشگاه علمی و نخبه بر حفظ حرمت‌ها و هنجارها، روز گذشته جمع اندکی از دانشجویان تلاش کردند نظم سِلف این دانشگاه را به هم بریزند. این امر بیش از آنکه  برخاسته از درون دانشگاه باشد، نشان می‌دهد برخی دست‌های بیرونی همچنان تلاش دارند با استفاده از این اقدامات ایذایی، فضای ذهنی آشوب و اغتشاش را زنده نگه دارند.
گسترش ارتباط دولت با دانشگاه
این تحولات درحالی است که دولت نه تنها تحت‌تأثیر جوسازی‌های معدود در دانشگاه قرار نگرفت، بلکه همچنان اهتمام ویژه‌ای به دانشگاه به عنوان نهاد تولید علم و اندیشه و رفع چالش‌ها دارد. در این زمینه، هم حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه الزهرا(س) به عنوان مراسم آغاز سال تحصیلی جدید قابل توجه است و هم حضور سخنگوی دولت در دانشگاه‌ها و گفت و شنود و پرسش و پاسخ مستقیم با دانشجویان. 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8034/1/630842/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها