گفت‌وگوی «ایران» با تیرانداز تپانچه بعد از گرفتن سهمیه المپیک پاریس

رستمیان: با اسلحه قرضی سهمیه گرفتم!


مهری رنجبر/هانیه رستمیان تیرانداز تپانچه، چراغ اول را روشن کرد و نخستین ورزشکاری لقب گرفت که مجوز حضور در المپیک 2024 را به دست آورد. او این بار در ماده 25 متر سرعت و دقت تپانچه سهمیه گرفت و بعد از المپیک توکیو، المپیک پاریس را هم تجربه خواهد کرد. این تیرانداز 24 ساله که سهمیه المپیک توکیو را با صعود به فینال ماده 10 متر تپانچه قهرمانی آسیا گرفت، این بار با قرار گرفتن در رده پنجم مسابقات قهرمانی جهان در مصر، نامش را در لیست کاروان المپیکی ایران قرار داد. اگر چه هانیه هم مثل بقیه تیراندازان برای شرکت در مسابقات قهرمانی جهان مشکل همیشگی کمبود فشنگ را داشت اما حتی این موضوع هم مانعی برای رسیدن به هدفش نشد. دختر آرام تیراندازی امیدوار است پس از بازگشت به ایران با تپانچه اختصاصی خودش تا المپیک تمرین کند.
بازهم اولین سهمیه بازی های المپیک توسط تیراندازان گرفته شد. نظرت در این باره چیست؟
باعث افتخار است که تیراندازان استارت کسب سهمیه‌های المپیک را زدند. البته این اتفاق توانایی تیراندازان بویژه زنان را اثبات می‌کند چرا که برای المپیک توکیو هم نجمه خدمتی اولین سهمیه کاروان ایران را گرفت و این مسأله باعث شد توانایی تیراندازان بیشتر به چشم آید.
دوره قبل سهمیه المپیک توکیو را در فینال 10 مترقهرمانی آسیا گرفتی و این بار در مسابقات قهرمانی جهان. گویا به کسب سهمیه در مسابقات مهم عادت داری!
سهمیه المپیک توکیو را در آخرین انتخابی گرفتم اما این بار در اولین مسابقه انتخابی؛ سهمیه‌ای که در این مسابقات تقسیم شد را با تلاش زیاد به دست آوردم. این مسأله کمک زیادی به من می‌کند تا با خیال راحت‌تر تمرین کنم و آماده حضور در رویداد بزرگ پاریس شوم.
خودت فکر می‌کردی در مصر سهمیه بگیری؟
طبق برنامه‌ای که مربی تیم برای ما داشت قرار بود برای تجربه اندوزی در شرایط مسابقه قرار بگیریم. اما اتفاق خوبی رقم خورد و من سهمیه گرفتم.
مهمترین مشکل تیراندازان کمبود فشنگ است، تا حدی که در اردو بالاجبار تمرین خشک انجام می‌دهی. تمرین در این شرایط سخت نبود؟
دقیقاً کمبود فشنگ، مشکل همیشگی ما در اردوهاست چون ایران در تحریم است و نمی‌تواند فشنگ و اسلحه وارد کند.با این حال من رکورد خوبی ثبت کردم. امیدوارم برای مسابقات بعدی آسیایی و جهانی یا حتی اردوهای برون مرزی با فشنگ بیشتری تمرین کنیم.
پس تنها مشکل تیراندازان کمبود فشنگ است؟
نه! مشکلی مهمتر از آن هم داریم. من سلاح ماده 25 متر ندارم و با اسلحه امانتی و قرضی در قهرمانی جهان شرکت کردم و سهمیه گرفتم.نکته جالب این است به محض ورود به تهران آن را هم باید تحویل بدهم.
فدراسیون درخصوص این موضوع کاری انجام نداده است؟
ایران نمی‌تواند اسلحه‌ای خریداری کند.اما امیدوارم آقای خسروی وفا رئیس کمیته ملی المپیک بتواند اسلحه‌ای برایم بخرد تا پس از بازگشت به ایران بتوانم با اسلحه خودم تا المپیک پاریس تمرین کنم، نه با اسلحه امانی.
فکر می‌کنی چه نتیجه‌ای در المپیک پاریس بگیری؟
در المپیک قبلی فشار زیادی تحمل کردم ولی این بار در بزرگترین رویداد تیراندازی یعنی قهرمانی جهان که بعد از المپیک مهمترین مسابقه است سهمیه گرفتم. پس نباید خودم را دست کم بگیرم. همه رقبای حاضر در مصر همان‌هایی هستند که باید در پاریس با آنها مسابقه بدهم. قولی برای مدال نمی‌دهم اما بهترین نتیجه را می‌گیرم.
برای موفقیت در المپیک پاریس چه توقعی از کمیته ملی المپیک داری؟
تنها انتظار من این است که بتوانند تپانچه 25 متر را برای من تهیه کنند.من از مسئولان می‌خواهم به تیراندازی توجه بیشتری کنند چرا که رشته پرهزینه‌ای است اما ورزشکاران آن می‌توانند سهمیه‌های زیادی برای کاروان ایران بگیرند.ما حتی در اردوها مربی بدنساز، روانشناس و دکتر تغذیه نداریم و من با هزینه شخصی مربی بدنساز دارم.

پدر هانیه: المپیک هدف بلند مدت دخترم است
محمد علی رستمیان پدر هانیه خوشحال است دخترش به خواسته‌اش رسید؛ هرچند هدف بزرگ او مدال المپیک است. او که خود نظامی است و با اسلحه بیگانه نیست، درخصوص موفقیت دخترش به «ایران» می‌گوید:«ما 70 درصد می‌دانستیم هانیه در قاهره سهمیه می‌گیرد. البته ما اینجا با دعاهایمان او را حمایت می‌کردیم و  برای حمایت معنوی او حسینیه زده بودیم. خودم هم به امام رضا(ع) متوسل شده بودم تا به وقتش به پابوس امام بروم. حتی از اینجا به هانیه می‌گفتیم ذکر بگوید. او به زیارت رأس‌الحسین(ع) هم رفته بود. البته با تلاشی که کرد، نتیجه‌اش را هم گرفت.» پدر هانیه خیلی امیدوار است دخترش در المپیک پاریس با مدال بدرخشد:«هرچند همه چیز دست خداست اما هانیه در اتاقش روزشمار قهرمانی جهان داشت و برای خودش اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت تعیین کرده، المپیک برایش هدف بلندمدت است و به نظرم با این پشتکار شانس مدال المپیک را دارد، البته به شرطی که حمایت شود.»

نصر‌اصفهانی:‌ هانیه با توانمندی‌هایش سهمیه گرفت
محسن نصر‌اصفهانی، مربی تیم ملی تپانچه خوشحال است که شاگردش برای دومین بار المپیکی شد؛ آن هم با سهمیه 25 متر سرعت و دقت. البته او کسب سهمیه توسط ‌هانیه رستمیان را پیش‌بینی می‌‌کرد. مربی تیم ملی تپانچه در این باره به «ایران» می‌‌گوید: «هانیه بعد از المپیک توکیو کمی افت کرد، اما با پشتکار و انگیزه‌ای که داشت در تمرینات خیلی متمرکز و با جدیت آمادگی‌اش را برای مسابقات حفظ کرد. هرچند به خاطر مشکل فشنگ، نتوانست ماده 25 متر را در شرایط ایده‌آل تمرین کند و مثل بقیه بچه‌ها با شرایط نسبی آماده شد.‌ هانیه در این ماده توانمندی‌های زیادی دارد. با شناسایی نقاط ضعف و قوت او در المپیک توکیو، روی آنها بیشتر تمرکز کردیم. البته با وضعیت خوبی که او داشت، پیش‌بینی می‌‌کردم در قهرمانی جهان قاهره یا دومین انتخابی المپیک سهمیه بگیرد که خدا را شکر، ‌هانیه در همین اولین مسابقه انتخابی با نمایش توانمندی‌هایش سهمیه گرفت.»مربی تیم ملی تپانچه، خوشحال است که شاگردانش نتیجه خوبی در قهرمانی جهان گرفته‌اند: «خدا را شاکرم که ما از قهرمانی جهان با 3 مدال ارزشمند تیمی مردان تپانچه بادی، میکس 10 متر بادی و تیمی بانوان یک نقره و دو برنز گرفتیم و البته  سهمیه ارزشمند ‌هانیه. به نظرم پنجمی ‌هانیه نتیجه خیلی ارزشمندی بود، چرا که رقبای او روزانه 200 فشنگ تیر زده بودند و ‌هانیه با روزی 25 تیر آماده شد و با تمرین خشک و برنامه‌ریزی با آمادگی نسبی و کمک خدا سهمیه گرفت. به جامعه تیراندازی تبریک می‌‌گویم و امیدوارم نویدبخش سهمیه‌های بیشتری باشد.» او تأکید کرد، مسابقات قهرمانی جهان سطح بالایی داشت: «سطح رقابت‌ها خیلی بالا بود، طوری که در تپانچه بادی بانوان دو بار رکورد جهانی جابه‌جا شد؛ بار اول تیرانداز صربستانی رکورد 590 را زد و بعد هم تیرانداز چینی در لحظات پایانی رکورد 591 را ثبت کرد. البته بچه‌های ما آمادگی خیلی خوبی داشتند و برای اولین انتخابی، عملکرد بی‌نظیری رقم زدند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8034/1/630844/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها