چالش جدید صهیونیست‌ها

ظهور گروه‌های مقاومت در کرانه باختری


حسین فاطمی/ این روزها تحولات فلسطین و سرزمین‌های اشغالی بیش از هر چیز و هر کسی با نام عرین‌الاسود گره خورده است. در تازه‌ترین اتفاق گروه عرین الاسود (بیشه شیران) از شهادت یکی از سرسخت‌ترین نیروهای این گروه توسط نیروهای اسرائیل خبر داد.
به گزارش المنار، گروه عرین الاسود با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، صبح دیروز (یکشنبه) «تامر الکیلانی»، یکی از اعضای کادر این گروه در شهر نابلس واقع در شمال کرانه باختری توسط یکی از  نیروهای رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.
این گروه در بیانیه خود امروز را عزای عمومی اعلام و شهید تامر الکیلانی را یکی از سرسخت‌ترین مبارزان این گروه مقاومتی توصیف کرد. عرین الاسود، اشغالگران را به کارگذاری مین چسبناک تی‌ان‌تی متهم کرد که منجر به ترور این مبارز فلسطینی شده است. این گروه مقاومتی همچنین تأکید کرد، اشغالگران از شرافت نظامی برخوردار نبوده و از آن چیزی نمی‌دانند و با تکیه بر روش‌های حقیرانه و فریبکارانه، نقشه‌های خود را پیش می‌برند. 
عرین الاسود تأکید کرده: «ما در این گروه قول می‌دهیم که تمام جزئیات ترور شهید تامر الکیلانی را روشن کنیم و به رژیم صهیونیستی و آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل می‌گوییم که پاسخی سخت و دردناک به آنها خواهیم داد.» 
این وعده‌ای است که سران امنیتی رژیم تل‌آویو را به وحشت می‌‌اندازد، زیرا عرین الاسود در عمر کوتاه خود، نشان داده عزمی جدی در رویارویی با اسرائیل دارد.
 عرین‌الاسود کیست؟
در چند ماه اخیر یک نام دیگر به گروه‌های مقاومت اسلامی فلسطین اضافه شده، گروهی که نام خود را «عرین الاسود» (شیران بیشه) نهاده است، ولی تولد این گروه مقاومت این بار در غزه (غرب سرزمین‌های اشغالی) نبوده، بلکه این گروه در نابلس و در شرق سرزمین‌های اشغالی متولد شده است.
بنابر انتشار محدود اخبار درباره این گروه فلسطینی در رسانه‌های منطقه، گروه عرین الاسود (شیران بیشه) یک گروه مسلح فلسطینی است که ده‌ها رزمنده مسلح در آن فعالیت دارند و شهرک «نابلس» در کرانه باختری به عنوان مقر این جنبش معرفی شده است؛ گروهی که گفته شده نظامیان و شهرک‌نشینان اسرائیلی را در هر مکان و وضعیتی هدف قرار می‌دهد. 
این گروه مبارز شامل جوانانی با لباس متحدالشکل و سیاه‌پوش است که لوله اسلحه‌های آنها با تکه‌های پارچه قرمز پوشانده شده تا نشان دهند که ترسی از شهادت و جاری شدن خون‌شان برای آزادی فلسطین ندارند.
هرچند گفته شده که حدود یک سال است که عرین الاسود پا به عرصه مقاومت ضداسرائیلی گذاشته است، اما برای نخستین بار در نیمه شهریورماه سال جاری بود که اعضای این جنبش در جریان مراسم چهلم تعدادی از شهدای فلسطینی با رژه رفتن در خیابان «حطین» در مرکز نابلس اقدام به نمایش اقتدار خود کردند تا نشان دهند که آماده انتقام از خون شهدای فلسطینی هستند.
عرین الاسود، بازیگری جدا از مرزهاهی جناحی فلسطین
آن طور که الرحمن الصدر یکی از فعالان فلسطینی در صفحه فیس‌بوک خود درباره مبارزان عرین الاسود و ماهیت و خاستگاه سیاسی آنها می‌‌نویسد: «عرین الاسود شریف‌ترین پدیده شناخته شده در انقلاب معاصر فلسطین است؛ جوانانی که از مرزهای جناحی عبور کرده‌ و با وحشیانه‌ترین بی‌عدالتی‌ها مواجه هستند. 
با یک تفنگ و چند گلوله، مسلح به اراده و آرزوی پیروزی هستند. خدا می‌‌خواهد که این جوانان به خواسته خود برسند.» از این نوشته چنین برمی‌آید که عرین الاسود علیرغم اشتراکاتی با محوریت تقابل با اسرائیل، عملاً بازیگری جدا از گروه‌های مقاومت فلسطینی است. از این منظر تل‌آویو که در چهار دهه اخیر بیشتر از ناحیه غزه احساس خطر می‌‌کرد، این بار با تهدید به مراتب پررنگ‌تری از شرق سرزمین‌های اشغالی (کرانه باختری) مواجه است؛ چرا که حوزه عملیاتی عرین الاسود به مناطقی بازمی‌‌گردد که در دل سرزمین‌های اشغالی واقع شده و می‌‌تواند مراکز حساس اسرائیل را هدف قرار دهد. در همین راستا عملیات‌های پی‌درپی عرین الاسود در یک ماه گذشته در سرزمین‌های اشغالی به حدی بوده که بر نگرانی سران تل‌آویو افزوده و کابوس جدیدی برای اسرائیل بوده است.
در ماه اخیر که عرین الاسود در کرانه باختری و بویژه در نابلس موفق به انجام عملیات‌های موفق خود علیه اشغالگران شده، اسرائیلی‌ها را بشدت نگران کرده است. پیرو این اوج گیری نگرانی‌های تل آویو، الون بن دیوید، خبرنگار روزنامه عبری زبان معاریو گفت: «گروه عرین الاسود در نابلس نه تنها توانسته حملات و عملیات‌هایی سخت را علیه اسرائیلی‌ها انجام دهد، بلکه در حال تشویق دیگر فلسطینیان در کرانه باختری و حتی قدس به انجام عملیات علیه صهیونیست‌ها است.» 
او می‌‌گوید که این گروه در اندک زمانی به یک گروه با سابقه مقاومت تبدیل شده، تا جایی که عملیات‌های آن بیشتر از دیگر گروه‌های معروف مقاومت اثرگذار بوده و اکنون این گروه تهدیدی برای موجودیت اسرائیل شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8034/1/630848/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها