به منظور کاهش هزینه ساخت مسکن اجرا می‌شود

تشکیل کارگروه فولاد و سیمان برای تأمین مصالح نهضت ملی مسکن


سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تشکیل کارگروه فولاد وسیمان در همراهی دو وزارتخانه راه و شهرسازی و صمت برای تکمیل زنجیره تأمین مصالح ساختمانی طرح نهضت ملی مسکن خبر داد.
کاهش هزینه ساخت مسکن نهضت ملی هدف مهم این طرح برای خانه دار شدن اقشار کم درآمد جامعه است. به این منظور تمهیدات مختلفی برای کنترل هزینه‌های ساخت این پروژه در نظر گرفته شده است. یکی از این تمهیدات زنجیره تأمین مصالح ساختمانی و استفاده از فناوری‌های نوین در این طرح است.
محمدمهدی حیدری، سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص اجرای بهینه طرح نهضت ملی مسکن گفت: در اجرای بهینه طرح نهضت ملی مسکن، مرکز تحقیقات شناسایی، معرفی و عرضه فناوری‌های نوین را در دستور کار قرار داده است. در عین حال توجه به کیفیت تأسیسات ساختمانی اعم از لوله، اتصالات و... در دستور کار است که در این خصوص ترویج عرضه محصولات دارای گواهینامه فنی در حال عملیاتی شدن است. چندی است که مرکز تحقیقات با برخی از کارخانجات وارد مذاکره شده است. مرکز تحقیقات درصدد است تا در خصوص تأمین مصالح ساختمانی دارای گواهینامه فنی و زنجیره تأمین این مصالح صنعت در کنار مرکز تحقیقات و وزارت راه و شهرسازی باشد.
حیدری همچنین در خصوص دیگر اقدامات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص رد  یا تأیید الحاق اراضی به محدوده شهرها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن مسائل مختلف از جمله مسأله فرونشست زمین، گسل‌های فعال و سایر مخاطرات را مورد توجه و کار کارشناسی قرار می‌دهد و نظرات کارشناسی مرکز به شورای‌عالی شهرسازی و معماری اعلام می‌شود تا شورا در این خصوص اعلام‌نظر نهایی داشته باشد.
سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دو مصالح ساختمانی پرکاربرد نهضت ملی مسکن را سیمان و فولاد عنوان کرد و توضیح داد: در خصوص تأمین فولاد طرح نهضت ملی مسکن جلساتی با مدیرعامل ذوب آهن در همراهی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و نماینده وزارت صمت انجام شد و در کنار آن از کارخانه ذوب‌آهن اصفهان بازدید به‌عمل آمد.
 حیدری تصریح کرد: در زنجیره تأمین مصالح و تنوع در ارائه محصولات فولادی ساختمانی مقرر شد تا کارگروهی فنی شکل بگیرد و  سازکارها تعیین و مدیریت شود.
وی ادامه داد: در خصوص تأمین مصالح ساختمانی سیمان، ترویج استفاده از سیمان آمیخته مدنظر است که بتواند جایگزین قسمتی از سیمان پرتلند شود تا هم موضوعات محیط‌زیستی و هم افزایش ظرفیت تولید و هم کاهش قیمت با کمک کارخانه‌های تولید و انجمن سیمان مدیریت شود. کارگروه ملی سیمان در هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت در مرکز تحقیقات تشکیل می‌شود.
حیدری تأکید کرد: حداکثر تا یکماه آتی در همکاری وزارت راه و وزارت صمت کارگروه سیمان برای تأمین بموقع مصالح ساختمانی طرح نهضت ملی مسکن تشکیل خواهد شد.
افزایش قیمت تمام شده با طولانی شدن اجرای نهضت مسکن
با اینکه برنامه‌های مختلفی برای کاهش هزینه نهایی و قیمت تمام شده واحدهای نهضت ملی بکار گرفته شده است، اما طولانی شدن زمان ساخت، با تحمیل تورم عمومی، موجب افزایش قیمت نهایی می‌شود.
در این خصوص، ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان استان به ایسنا گفت: برخی تعهدات در قبال پروژه‌های نهضت‌ملی مسکن از سوی متولیان بخش مسکن انجام نگرفته، که این موضوع موجب افزایش هزینه ساخت واحدها می‌شود. ایده اجرای طرح نهضت ملی مسکن در صورت اجرای درست می‌تواند بخشی از مشکلات کشور در حوزه تأمین خانه را برطرف کند، اما طرح در اجرا با مشکلاتی روبه‌رو شده است که تعلل در اجرای برنامه مهمترین آن است.
وی افزود: بارها اعلام کردیم که متقاضیان پس از واریز دو یا سه قسط ۴۰ میلیون تومانی، به دلیل ناتوانی در پرداخت‌ها در حال ریزش هستند و این مسأله به کمبود منابع و کندی کار منجر شده است. پیشنهاد دادیم تا برخی از محدودیت‌ها و شروط افراد واجد شرایط برداشته شود. انبوه‌سازان نیز درخصوص تأمین منابع اعلام آمادگی کردند.
وی، افزایش هزینه‌های ساخت را نتیجه طبیعی طولانی شدن پروژه نهضت ملی مسکن دانست و گفت: در حال حاضر هزینه ساخت به حدود ۸ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است؛ در حالی که شاید اگر کارها روی روال بود می‌توانستیم با ۴۰ درصد کمتر از این رقم، پروژه را جمع کنیم. به هر حال مسأله تورم باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. دو مشکل اساسی ما عدم تأمین منابع و رسیدگی نکردن به خواسته‌ها و پیشنهادات سازندگان است.
پرداخت تسهیلات
مشکل دیگری که موجب طولانی شدن روند ساخت نهضت ملی مسکن شده است، تعلل بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن است. براساس آمار وزارت راه و شهرسازی، تاکنون بیش از ۵ میلیون نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد بیش از یک میلیون و ۵۴۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند، اما روند پرداخت تسهیلات نشان می‌دهد تا کنون 300 هزار نفر تسهیلات دریافت کرده‌اند.
بر این مبنا، با گذشت بیش از یک سال از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن و تأکید ماده ۴ این قانون بر پرداخت حداقل ۲۰ درصد از کل تسهیلات پرداختی نظام بانکی به ساخت مسکن که در سال اول نباید کمتر از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان شود، کل تسهیلات پرداختی نظام بانکی به طرح نهضت ملی مسکن براساس آمار وزارت راه و شهرسازی حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بوده است که تقریباً تمام آن توسط بانک مسکن پرداخت شد و عملکرد سایر بانک‌ها در این زمینه نزدیک به صفر بود. بر همین اساس، به گزارش فارس، مهم‌ترین توجیه نظام بانکی برای عدم ایفای تعهدات، ناتوانی نظام بانکی در پرداخت این تسهیلات است که آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد این موضوع بهانه‌ای بیش نیست و تنها در ۶ ماهه‌‌ نخست سال ۱۴۰۱، حدود ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده‌ است که ۲۰ درصد آن معادل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن می‌شود. با توجه به اینکه در ۶ ماهه‌‌ دوم سال ۱۴۰۰، حدود ۱۷۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده‌است، می‌توان گفت در سال اول ابلاغ قانون جهش تولید مسکن، معادل ۳۷۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط نظام بانکی پرداخت شده‌ است که ۲۰ درصد آن معادل ۷۵۲ هزار میلیارد تومان می‌شود. در حقیقت تسهیلات پرداختی به ساخت مسکن بخش کوچکی از کل تسهیلات نظام بانکی را تشکیل می‌دهد و بانک‌ها به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8035/11/630897/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها