اخبار


مذاکره با چینی‌ها برای ورود به بندر چابهار

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در حال حاضر کشورهای چین، ازبکستان، قزاقستان و روسیه برای ورود به بندر شهید بهشتی چابهار درخواست‌هایی داشتند که مذاکرات جدی هم با چینی انجام داده‌ایم.
علی‌اکبر صفایی اظهار داشت: خط لاینر در خزر فعال هستند و تمام ترددهای باری در این مسیر در حال انجام است به‌طوری که تردد کشتی باری در مسیر رفت در 5 روز به انجام می‌رسد و البته عملیات بندری به آن اضافه می‌شود.
وی در پاسخ به این سؤال که مدت زمان عملیات بندری در بندر آستاراخان روسیه چقدر است، ادامه داد: برنامه زمان‌بندی کشتی لاینر تعریف شده و وجود دارد و مدت زمان تردد بسیار کمتر از آنچه که گفته شده، بوده‌ است و مسیر تردد از بنادر شمالی تا بندر قزاقستان با احتساب اینکه در طول مسیر در دو بندر هم توقف داشته باشند تنها 6 روز زمان می‌برد و اگر کشتی از بندرانزلی به طور مستقیم به آستاراخان روسیه حرکت کند مدت زمان سیر بیشتر از 5 روز بیشتر نیست اما مدت زمان پهلوگیری و عملیات بندری به میزان تخلیه و بارگیری بستگی دارد و در برخی مواقع کشتی در لنگرگاه بنادر به دلایل متعدد متوقف می‌شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره سرمایه‌گذاری روس‌ها در بنادر شمالی ایران گفت: روس‌ها وارد سرمایه‌گذاری در بخش لجستیک ایران شدند و برای سرمایه‌گذاری در این حوزه به دلیل مشکلات ایجاد شده پس از جنگ با اوکراین، جدی هستند. به طوری‌که تا به امروز 12 جلسه بررسی موضوعات مرتبط با سرمایه‌گذاری در بنادر ایران را با روس‌ها پشت سرگذاشته‌ایم اما هنوز ارزش قرارداد و جزئیات آن مشخص نیست. 
صفایی درباره ضرورت لایروبی ولگا تأکید کرد: در حال حاضر مشکل تردد به روسیه و بنادر روسی لایروبی ولگا است و در این باره جلسات و مذاکراتی با روس‌ها داشتیم و روس‌ها روی مناقصه لایروبی ولگا کار می‌کنند و شرکت‌های ایرانی هم در مناقصه لایروبی ولگا حضور دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید عمق مناسب در خزر برای تردد کشتی‌ها ایجاد شود، ادامه داد: تراز آب دریای خزر به 1،5 متر کاهش پیدا کرده که این کاهش عمق بر عملکرد بنادر شمالی مؤثر بوده بویژه بنادر شمالی دریای خزر که عمق آنها کمتر است، از این‌رو روس‌ها لایروبی ولگا را در دستور کار دارند. 
وی با اشاره به اثرگذاری حمل و نقل دریایی در رونق کریدور شمال- جنوب اظهار داشت: برای فعال شدن کریدور شمال- جنوب باید ظرفیت ناوگان دریایی خزر بویژه کشتی رو-رو افزایش یابد. البته در حال حاضر ظرفیت ناوگان دریایی کشورمان به بیش از 30 میلیون رسیده و برای نوسازی ناوگان به ساخت و خرید 150 فروند کشتی نیاز داریم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین درباره درخواست شرکت‌های خارجی برای اپراتوری در بندر شهید بهشتی چابهار گفت: برای اپراتوری جدید در بندر چابهار با چند کشور در حال مذاکره هستیم و اما فرایند مذاکره طولانی است چراکه اساساً معمولاً مذاکرات برای سرمایه‌گذاری زمان‌بر است و نکته مهم این است که ما علاقه‌مند هستیم که بخش خصوصی این کشورها وارد بنادر ایران شوند. در حال حاضر کشورهای چین، ازبکستان، قزاقستان و روسیه برای ورود به بندر شهید بهشتی چابهار درخواست‌هایی داشتند که مذاکرات جدی هم با چینی انجام داده‌ایم.

 
افزایش سرعت لکوموتیوها و هدفمند شدن خطوط دو اولویت بخش ریلی

مدیر عامل شرکت راه‌آهن کاهش تقلیل سرعت لکوموتیوها با حفظ ایمنی را نیازمند افزایش بهسازی خطوط ریلی دانست و گفت: افزایش سرعت لکوموتیوها و هدفمندتر شدن خطوط ریلی دو هدف اولویت‌دار شرکت راه‌آهن است که نیاز به بودجه دارد.
سید میعاد صالحی با اشاره به عمر ۵۰ الی ۶۰ ساله برخی از خطوط ریلی اظهار کرد: به طور کلی خطوط ریلی باید بعد از هر ۱۵ سال بهسازی و بازسازی شوند و اگر این بهسازی انجام نشود مجبور به تقلیل سرعت لکوموتیوها می‌شویم. وی افزود: برای مثال سال‌های گذشته مسیر قطار تهران- مشهد ۱۵ ساعته بود اما الان به ۱۱ ساعت کاهش یافته است، چرا که با بهسازی خطوط موفق به کاهش تقلیل سرعت لکوموتیوها شدیم.
مدیر عامل شرکت راه‌آهن کاهش زمان سفرهای ریلی را قابل تحقق اعلام کرد و افزود: در حال حاضر نیاز به ناوگان قوی و پرسرعت داریم که البته لکوموتیوهای ما در برخی مسیرها ۱۴۰ تا ۱۶۰ کیلومتر سرعت دارند اما برخی مسیرها با گذشت زمان بهسازی نشده و سرعت لکوموتیوها در این مسیرها به ۸۰ الی ۴۰ کیلومتر هم می‌رسد. صالحی افزود: باید تقلیل سرعت‌ها را با حفظ ایمنی کاهش دهیم که این کار نیاز به بودجه دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی موضوع دوم را هدفمند شدن خطوط ریلی دانست و گفت: باید بین ۳۶ پروژه مختلف ریلی نیمه تمام اولویت‌بندی کنیم. وی ادامه داد: در حال حاضر تکمیل خطوط ریلی چابهار- زاهدان، بیرجند- زاهدان، شلمچه- بصره، سرخس- بافت و رشت- آستارا در اولویت قرار دارد. مدیر عامل شرکت راه‌آهن درباره وضع خط ریلی شلمچه- بصره گفت: موانع متعدد سیاسی، امنیتی و اقتصادی در مسیر تکمیل این پروژه ریلی قرار دارد که بخشی از آنها مربوط به داخل کشور است و بخشی در خاک عراق است. صالحی خاطرنشان کرد: در عراق باید ۱۶ کیلومتر مین‌روبی شود و بعد از آن در خاک بصره ۳ کیلومتر را عراقی‌ها صاف کردند، سپس به عبور از اروند رود می‌رسیم که در این خصوص در حال انجام مطالعات تکمیلی هستیم.
وی ادامه داد: نکاتی هم باید داخل ایران حل شود. اختلاف مرزی بین ایران و عراق بود که سال ۹۹ یک تفاهم برای رفع اختلاف مرزی امضا شد و جلسات متعددی با ستاد کل نیروهای مسلح داشتیم. برای عمل به این تفاهمنامه به وفاق در دستگاه‌های داخلی کشور نیاز بود که اکنون موانع مرتفع شده است. به گفته صالحی ریل‌گذاری این مسیر در حال تکمیل است و دیوارهای جدید مرزی هم گذاشته شده است.


ترانزیت ۶۱۴ هزار تن کالا از پایانه مرزی پرویزخان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه از ترانزیت ۶۱۴ هزار تن کالا از پایانه مرزی پرویزخان و معاینه فنی بیش از ۲۹هزار خودرو سنگین در مراکز معاینه فنی این استان طی شش ماه خبر داد.
فریبرز کرمی، از تردد ۱۵۶هزار خودرو سنگین در پایانه‌های مرزی این استان طی شش ماه ابتدایی سال خبر داد و گفت: طی این بازه زمانی تردد ۱۵۶هزار مسافر از پایانه‌های مرز، ترانزیت ۶۱۴ هزار تن کالا از پایانه مرزی پرویزخان و بارگیری ۲۵۴ هزار تن کالا از پایانه مرزی پرویزخان به اقصی نقاط کشور به ثبت رسید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8035/11/630899/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها