«ایران» موانع استقلال و پرسپولیس در مسیر حرفه‌ای‌سازی را بررسی می‌کند

سرخابی‌ها گوشه رینگ


محمدمحمدی سدهی/ در حال حاضر بحث حرفه‌ای‌سازی 2 باشگاه پرهوادار پرسپولیس و استقلال یکی از مهم‌ترین موضوعات فوتبال باشگاهی محسوب می‌شود؛ 2 باشگاهی که فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا را به‌دلیل عدم حرفه‌ای‌سازی از دست دادند و حالا در فصل جدید لیگ قهرمانان باید مجوز حرفه‌ای‌سازی را از AFC دریافت کنند. البته کنفدراسیون فوتبال آسیا در حال تطبیق مسابقات لیگ قهرمانان آسیا با مسابقات لیگ قهرمانان اروپاست و به این دلیل فصل جدید این مسابقات معتبر اواسط سال آینده برگزار خواهد شد. غلامرضا بهروان، قدیمی‌ترین عضو کمیته صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها به «ایران» گفت: «ای اف سی با یک شرکت حسابرسی آلمانی قرارداد امضا کرده است که این شرکت اسناد و مدارک حرفه‌ای‌سازی تمام باشگاه‌های ورزشی در آسیا و همچنین باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال را بررسی کرد. پیش از این باشگاه‌های ایرانی حقیقت را به‌ ای اف سی نمی‌گفتند و می‌گفتند که تیم‌های‌شان بدهی ندارد و با این روش مجوز حرفه‌ای خود را دریافت می‌کردند اما این شرکت آلمانی شوخی ندارد و با دقت اولویت‌های حرفه‌ای‌سازی باشگاه‌ها را بررسی می‌کند.»
اولویت‌های اصلی ای اف سی در بحث حرفه‌ای‌سازی تسویه بدهی‌ها است؛ موضوعی که سال‌هاست برای سرخابی‌ها به‌دلیل بدهی‌های سرسام آور دردسرساز شده است. طبق آخرین ادعای رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس، این باشگاه بیش از 50 میلیارد تومان بدهی دارد. علاوه‌بر این علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل تازه وارد استقلال هم ادعا کرد که این باشگاه بیش از 200 میلیارد تومان بدهی دارد. این عضو کمیته صدور مجوز حرفه‌ای افزود: «علاوه‌بر بدهی‌های داخلی و خارجی، این 2 باشگاه با بدهی‌های مالیاتی هم روبه‌رو هستند و پس از این بحث مالکیت این 2 باشگاه مطرح است که این 2 باشگاه مالکیت‌شان دولتی و مشترک است. باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال سال گذشته وارد بورس شدند و طبق قانون بورس، شرکت‌های زیان‌ده نمی‌توانند وارد بورس شوند که البته این 2 باشگاه جزو شرکت‌های زیان‌ده محسوب می‌شوند و در حال حاضر پرونده بدهی‌های این 2 باشگاه باز است. برای من سؤال است که این 2 باشگاه زیان‌ده چگونه وارد بورس شده‌اند؟»
در حال حاضر باشگاه استقلال با پرونده‌هایی همچون بدهی یک میلیارد و 300 هزار یورویی آندره آ استراماچونی همراه است که رأی این پرونده بزودی اعلام خواهد شد. مبلغ بدهی باشگاه به این مربی ایتالیایی چیزی حدود 54 میلیارد تومان می‌شود. بهروان گفت: «علاوه‌بر استراماچونی، استقلال پرونده دیگری دارد که آن شکایت لئاندرو پادوانی است. البته استقلال اعلام کرده که در این پرونده پیروز شده است اما خبر دارم که این بازیکن برای دریافت مطالباتش که ادعای قصور پزشکی است، از طریق دیگری اقدام کرده است. ادعای پادوانی این است که استقلال باید 9 میلیون دلار به او پرداخت کند.»در این بین باشگاه پرسپولیس هم با پرونده‌های خارجی دست به گریبان است و باید در فرصت باقیمانده با وجود مشکلات مالی بدهی‌های خود را پرداخت کند تا بتواند مجوز حرفه‌ای دریافت کند. عضو کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در پاسخ به این سؤال که این 2 تیم چقدر برای تسویه بدهی‌های خود فرصت دارند، افزود: «باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس درست یک ماه پس از برگزاری مسابقات جام جهانی قطر (دی ماه) زمان دارند تا مدارک خود را به کمیته صدور مجوز حرفه‌ای‌سازی تحویل دهند. امیدوارم این 2 باشگاه زمان را از دست ندهند و نواقص خود را مرتفع کنند. در غیر این صورت سال آینده هم از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم خواهند شد.»
او ادامه داد: «متأسفانه باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال همیشه به گوشه رینگ می‌روند و منتظر می مانند که‌ ای اف سی چه اقدامی می‌کند و پس از آن در فکر رفع نواقص می‌افتند. تیم‌های لیگ برتری و لیگ یکی قوانین را نمی‌دانند و باید آموزش ببینند. قرار بود ماهاجان، رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای کنفدراسیون فوتبال آسیا برای آموزش به تیم‌های ایرانی در همین روزها به کشورمان بیاید که متأسفانه بنا به دلایلی سفر او لغو شد. سفر ماهاجان به ایران سفر مهمی بود و او جدیدترین قوانین را به تیم‌های ایرانی منتقل می‌کرد که متأسفانه این اتفاق نیفتاد.»این عضو کمیته صدور مجوز حرفه‌ای بیان داشت: «در بحث خصوصی‌سازی تنها 10 درصد از سهام 2 باشگاه واگذار شد و این یعنی هنوز این 2 باشگاه دولتی هستند. در صورتی می‌توان این 2 باشگاه را خصوصی بدانیم که 51 درصد از سهام آنها واگذار شود که البته این اتفاق باید بیفتد تا این ایراد باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال برطرف شود، البته در خصوص این موضوع سازمان خصوصی‌سازی در حال انجام اقداماتی است تا این مشکل برطرف شود.»
زارع: روزانه با باشگاه‌ها در تماس هستیم
کمیته صدور مجوز حرفه‌ای کشورمان در حال حاضر تعلیق است و اوایل دی ماه رفع تعلیق خواهد شد. مصطفی زارعی، رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در خصوص اقدامات 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس برای دریافت مجوز حرفه ای به «ایران» گفت: «ما روزانه با باشگاه‌ها در تماس هستیم و تمامی اقدامات باشگاه‌ها توسط کمیته صدور مجوز حرفه‌ای رصد می‌شود و مدیران عامل باشگاه کاملاً ما را در جریان اقدامات خود قرار می‌دهند. در حال حاضر فضا، فضای خوبی است و مدیران عامل 2 باشگاه در حال پرداخت بدهی‌های خود هستند تا بتوانند مجوز حرفه‌ای بگیرند.» او در ادامه بیان کرد: «همه تیم‌ها بعد از رفع تعلیق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای کشورمان درخواست‌های خود را ارائه خواهند کرد و این کمیته درخواست‌ها را بررسی و به اطلاع ای اف سی می‌رساند.»


خبر
نماد معاملاتی باشگاه استقلال تعلیق شد
با اعلام سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران (کدال)، نماد معاملاتی باشگاه استقلال به دلیل بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر، به حالت تعلیق درآمد. در ادامه این خبر آمده است که با اجرای دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران، این تعلیق تا تاریخ 8 آبان ماه سال جاری برقرار خواهد بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8035/20/630928/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها