هنرمندان در فضای مجازی

حمله دوباره به یک تابلوی مشهور دیگر در اعتراض به تغییرات زیست- محیطی، گلایه «تیم برتون» از کمپانی مشهور «والت دیزنی» و انتشار چند خبر خوب برای تئاتر دوستان و فعالان عکاسی از جمله اتفاقات روز عرصه‌های مختلف فرهنگ و هنر است که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی خودنمایی می‌کند.

 سینمای جهان
«تیم برتون» کارگردان مشهور امریکایی به تازگی کمپانی دیزنی را به یک سیرک بزرگ وحشتناک تشبیه کرده، او در جمعی خبری «دامبو» را آخرین همکاری‌اش با این کمپانی عنوان کرده است. البته فقط به این گفته اکتفا نکرده و فاش کرده که از کمپانی دیزنی سرخورده شده و دیگر با آنها همکاری نخواهد کرد. «برتون» پس از شروع کار خود به عنوان یک هنرمند انیمیشن در دیزنی، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی چندین فیلم برای این کمپانی سرگرمی ادامه داد که از آن جمله می‌توان به «فرانکن‌وینی» و «کابوس پیش از کریسمس» اشاره کرد. این سینماگر ۶۴ ساله گفته: «چندین بار در طول زندگی حرفه‌ای خود در آنجا (کمپانی دیزنی) استخدام و اخراج شدم. نکته‌ای که در مورد «دامبو» وجود دارد این است که به همین دلیل فکر می‌کنم روزهای من با دیزنی به پایان رسیده است. متوجه شدم که من خودم دامبو هستم و باید از این سیرک بزرگ وحشتناک فرار کنم. فیلم «دامبو» در سطح مشخصی کاملاً زندگی‌نامه من است.»
میزبانی تازه تئاتر شهر
با اینکه روز عصای سپید، بیست‌وسوم مهر ماه است اما همچنان خبرهای مختلفی به این مناسبت و درباره فعالیت‌های مرتبط با هموطنان نابینا منتشر می‌شود، از جمله برگزاری نمایشنامه‌خوانی «همه چیز میگذرد تو نمیگذری» کاری از محمد چرمشیر که قرار شده به کارگردانی غلامرضا عربی در مجموعه تئاتر شهر برگزار شود. این نمایشنامه به همت۱۳ بازیگر نابینا و کم‌بینا نمایشنامه خوانی می‌شود که بزودی و بعد از کسب مجوزهای لازم اجراهای عمومی خود را هم آغاز خواهد کرد. عموم علاقه‌مندان شرکت در این نمایشنامه‌خوانی می‌توانند روز جمعه، ششم آبان ماه در ساعت 16 به تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر مراجعه کنند. از اجراهای صحنه‌ای پیشین این گروه به کارگردانی غلامرضا عربی می‌توان به «فصل بهار نارنج» نوشته محمود ناظری، «شاباش خوان» و «کبوتری ناگهان» نوشته محمد چرمشیر اشاره کرد.
اتفاق روز
بعد از حمله چند جوان حامی محیط زیست با گوجه فرنگی به تابلوی معروف گل‌های آفتابگردان «ونسان ون‌گوگ»، حالا نوبت به تابلوی «کلود مونه» رسیده! در ادامه این اقدامات معترضان روی یک تابلوی گران قیمت اثر «کلود مونه» را هم برای مدت کوتاهی با نشاسته پوشاندند. این نقاشی با نام «Meules» اثر «کلود مونه» در سال ۱۸۹۰، چند سال پیش توسط «هاسو پلاتنر» مجموعه‌دار معروف آثار هنری به قیمت ۱۱۰.۷ میلیون دلار در یک حراجی خریداری شد و از سال ۲۰۱۷ برای نمایش به موزه باربرینی در شهر پوتسدام آلمان امانت داده شده است. گروهی آلمانی با عنوان «آخرین نسل» که این اقدامات را رهبری می‌کند در بیانیه‌ای نوشته: «نقاشی در این اقدام آسیب ندیده است. درست برخلاف رنج بی‌اندازه‌ای که سیل‌ها، طوفان‌ها و خشکسالی‌ها امروز به عنوان منادی فاجعه قریب‌الوقوع بر ما وارد می‌کنند.» گروه آخرین نسل تأکید کرده که این اقدام به منظور برجسته کردن تضاد بین طبیعت زیبای به تصویر کشیده شده در اثر «کلود مونه» و خطراتی که در حال حاضر برای صحنه‌های واقعی مانند آن وجود دارد، انجام شده است. این در حالی است که مونه بیش از هر چیزی به طبیعت‌دوستی مشهور بوده است. در ادامه موزه باربرینی هم گفته از آنجایی که نقاشی مذکور با شیشه محافظت می‌شده، آسیب ندیده و نمایش عمومی‌اش دوباره ازچهارشنبه همین هفته ازسر گرفته می‌شود.
خبر روز
خبری تازه برای فعالان عرصه عکاسی منتشر شده، اینکه فراخوان جشنواره فتوفستیوال ۲۰۲۳ لهستان در دسترس عموم قرار گرفته است. فرصت ارسال اثر به این جشنواره بین‌المللی تا 20 دسامبر 2022 عنوان شده است. شرکت در مسابقه این جشنواره آزاد بوده و هیچ گونه محدودیت موضوعی، سنی و جغرافیایی پیش روی علاقه‌مندان قرار ندارد. هیأت داوران از بین طرح‌های ارسالی شش طرح را انتخاب می‌کند و با همکاری متولیان جشنواره فتوفستیوال در قالب نمایشگاه ارائه می‌شود. هر شرکت‌کننده می‌تواند حداکثر ۲ پروژه ارسال کند و هزینه هر پروژه ارسالی ۱۵ یورو است. در صورت پذیرفته شدن هر پروژه به عنوان یکی از شش پروژه برتر مواردی که در ادامه می‌خوانید پیشنهاد می‌شود: «نمایش اثر در طول جشنواره فتوفستیوال با بیش از ۲۰ هزار بیننده، پرداخت حق‌الزحمه به هنرمند به مبالغ ۴۰۰ یورو، اقامت در جشنواره به مدت چهار شب، بازپرداخت هزینه‌های سفر تا سقف ۲۰۰ یورو و پرداخت بودجه برپایی نمایشگاه (و پشتیبانی فنی کامل) تا سقف ۴۵۰ یورو.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8035/24/631009/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها