اشتباه فردی یک کشتی گیر قهرمانی را از آزادکاران امید گرفت

عصبانیت دبیر استعفای سوریان


پریسا غفاری/ کشتی ایران روزهای پرکار و فدراسیون آن روزهای پرخبری را پشت سرمی‌گذارد. یک ماه پس از حضور تیم‌های ملی آزاد و فرنگی بزرگسالان در مسابقات جهانی بلگراد، کشتی‌گیران کشورمان در مسابقات امیدهای جهان 2022 اسپانیا نتایج امیدوارکننده‌ای گرفتند و با قهرمانی و نایب‌قهرمانی به کار خود پایان دادند. شاگردان حسن رنگرز در تیم کشتی فرنگی با کسب 3 مدال طلا پویا دادمرز (55 کیلوگرم)، ایمان محمدی ( 63 کیلوگرم) و دانیال سهرابی ( 67 کیلوگرم) و 3 مدال برنز امیر عبدی ( 72 کیلوگرم)، علی عابدی درزی (97 کیلوگرم) و علی‌اکبر یوسفی (130 کیلوگرم) بالاتر از رقبای خود ایستادند. اما آزادکاران امید کشورمان هم با حضور در 5 فینال و کسب 4 طلا، (گرجستانِ قهرمان با 3 فینالیست، 2 طلا کسب کرد) بیشترین استحقاق برای ایستادن روی سکوی قهرمانی را داشت اما با عملکردی عجیب از سوی سجاد غلامی نماینده 86 کیلوی کشورمان، قهرمانی از دست رفت. غلامی که بعد از شکست مقابل حریف امریکایی دچار ضعف بدنی شده بود، از پزشک تیم می‌خواهد که به او سرم وصل کند و همین ماجرای ساده اما غیرحرفه‌ای، موجب از دست رفتن سکوی قهرمانی شاگردان پژمان درستکار شد. ماجرا از این قرار است که گفته می‌شود درخواست غلامی با مخالفت پزشک تیم مواجه شده ولی به اصرار خودش و این ادعای غیرواقع که محسن کاوه و پژمان درستکار از موضوع مطلع هستند و اجازه داده‌اند، سرم به غلامی وصل می‌شود. یکی از مسئولان تیم ملی آلمان، موضوع تخلف وصل سرم را می‌بیند و به مسئولان اتحادیه جهانی کشتی اطلاع می‌دهد و با حضور نماینده پزشکی اتحادیه در اتاق ویژه تیم ایران، کشتی‌گیر ما دیسکالیفه شده و همه امتیازات او از نتیجه تیمی ما کسر می‌شود تا قهرمانی مسلّم تیم ایران به نایب قهرمانی تبدیل شود!
 به این ترتیب تیم‌های گرجستان، ایران و امریکا به ترتیب با 141، 134 و 112 امتیاز به ترتیب روی سکوهای اول تا سوم قرار گرفتند. هرچند قهرمانی کشتی آزاد از دست رفت ولی اتفاق‌های خوبی در روز پایانی و فینال اوزان 92 و 125 کیلوگرم برای کشتی‌مان رقم خورد؛ جایی که جسارت و جنگندگی امیرحسین فیروزپور و امیررضا معصومی اختلاف امتیاز 10 و 11 را مقابل کشتی‌گیران امریکا و گرجستان رقم زد. امیرحسین فیروزپور در فینال 92 کیلو مقابل جاکوب کاردناس (امریکا) در همان وقت اول و کمتر از دو دقیقه و نیم، حریف را مغلوب و 10 بر صفر به پیروزی رسید. امیررضا معصومی هم با 18 سال سن و به‌عنوان یکی‌از جوان‌ترین ملی‌پوشان اعزامی کشورمان، در فینال 125 کیلو در مصاف با سولومون ماناشویلی (گرجستان) امان حریف را برید و با پیروزی 13 بر 2 روزگار حریف فینالیست را تیره و تار کرد.
 
احتمال محرومیت غلامی
با توجه به صحبت‌هایی که علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی درباره سجاد غلامی انجام داده، بعد از بازگشت تیم به تهران، موضوع از سوی مسئولان ذی‌ربط بررسی و خاطی جریمه و تنبیه خواهد شد. دبیر گفت: «نمی‌خواستم صحبت کنم چون به دلیل گافی که کشتی‌گیرمان سجاد غلامی داده، عصبانی هستم. چرا که او با این کار قهرمانی را از ایران گرفت. این کشتی‌گیر بار اولش نیست و ممکن است فدراسیون جهانی او را محروم کند. اگر فدراسیون جهانی هم محروم نکند، من او را 2 سال محروم می‌کنم. غلامی بدون هماهنگی از دکتر خواسته که برایش سرم بزنند، آن هم داخل سالن. غلامی چون دروغ گفت مرا ناراحت کرده است. کاوه و درستکار و پزشک هم مقصرند. متأسفانه پای پلیس و مأموران نادا (مبارزه با دوپینگ) هم به میان آمد.»
 
سوریان: برگشتی وجود ندارد
البته تمام خبرهای کشتی به آنچه در اسپانیا و روی تشک مسابقات امیدهای جهان گذشت، خلاصه نمی‌شود. دیروز خبری غیرمنتظره روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت؛ استعفای حمید سوریان از سمت نایب‌رئیسی فدراسیون کشتی. گرچه تعدادی از نزدیکان فدراسیون می‌گویند سوریان چند روز پیش استعفا داده که با مخالفت علیرضا دبیر مواجه شده است. این در حالی است که سوریان روی تصمیم خودش اصرار دارد و قرار نیست به فدراسیون بازگردد. حمید سوریان، دارنده ۷ مدال طلای جهانی و المپیک کشتی فرنگی که پس از ریاست علیرضا دبیر به‌عنوان نایب‌‌رئیس فدراسیون کشتی انتخاب شد، با گذشت دو سال حضور در این پست از سمت خود استعفا داده است. سوریان از سال ۹۸ در این سمت  فعالیت می‌کرد و حالا برای سومین بار نامه استعفای خود را نوشته است. او درباره استعفای خود به «ایران» گفت:«به هیچ عنوان مشکلی وجود نداشت و این استعفا دلیل ندارد و بیشتر ناشی از مسائل شخصی و خستگی بود. بالاخره هر شروعی پایانی دارد و حدود 3 سال افتخار داشتم که در فدراسیون مشغول فعالیت باشم.» سوریان در ادامه تأکید کرد: «من از مدت‌ها قبل این تصمیم را داشتم، بحث امروز و دیروز نیست. حتی قبل از مسابقات جهانی صربستان این تصمیم را گرفته بودم، اما دیرتر اقدام کردم تا تیم کمتر لطمه بخورد و بهتر است جوانان به میدان بیایند. من در حال حاضر شرایط ماندن در فدراسیون را ندارم.» سوریان درباره رد استعفایش توسط دبیر چنین واکنشی داشت: «اتفاقاً با او صحبت کردم اما امکان همکاری وجود ندارد. باید بیشتر به فکر زندگی باشم و ترجیح دادم کنار بایستم.در ضمن من نرفتم که برگردم، دیگر برگشتی وجود ندارد.»

برش
دبیر قصد سفر به امریکا ندارد
جام‌ جهانی کشتی فرنگی 2022 روزهای پایانی آبان در جمهوری‌آذربایجان برگزار می‌شود که تیم ایران با ترکیه و قرقیزستان همگروه است. اما میزبان جام جهانی کشتی آزاد کشور امریکاست که آذرماه برگزار می‌شود و در واقع آخرین مسابقه رسمی سال میلادی جاری است. پیش از این در حاشیه مسابقات جهانی بلگراد، مسئول اجرایی فدراسیون کشتی امریکا از ایران رسماً دعوت کرد که در جام‌ جهانی امسال شرکت کند. با توجه به حواشی‌ای‌ که سال گذشته درخصوص سفر تیم ملی کشتی آزاد به تگزاس برای انجام یک مبارزه دوستانه تیم به تیم در روز 23 بهمن ایجاد شد و درنهایت به دلیل عدم صدور ویزا برای چند کشتی‌گیر، مربی و همراه تیم، ایران قید این سفر را زد، این بار به نظر می‌رسد سفر بدون حاشیه‌ای پیش رو نباشد و مهم‌ترین نکته نیز صدور ویزا برای همه اعضای تیم ملی است.
البته این بار موضوع با سال گذشته فرق می‌کند چرا که مصاف بهمن ماه گذشته دو تیم دوستانه بود اما این بار یک مسابقه رسمی در پیش است که کشور میزبان براساس قوانین موظف به همکاری در زمینه صدور ویزا برای همه شرکت‌کنندگانی است که از سوی اتحادیه جهانی کشتی مجوز حضور در مسابقات را دریافت کرده‌اند.ایران به عنوان تیم نایب‌قهرمان سال 2022، باید در جام‌ جهانی شرکت کند و فدراسیون کشتی هم باتوجه به اینکه عدم شرکت در این رقابت‌ها محرومیت‌هایی از شرکت در دیگر مسابقات به همراه خواهد داشت، اقدام لازم برای سفر به امریکا را انجام داده‌ و لیست اولیه مدنظر کادر فنی تیم ملی که به نظر در هر وزن دو نفر به جام‌ جهانی اعزام خواهند شد، برای دریافت ویزا معرفی شده‌اند. گفتنی است این بار علیرضا دبیر قصد همراهی تیم ملی کشتی آزاد در سفر به امریکا را نخواهد داشت و نامش در بین نفرات اعزامی دیده نمی‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8035/1/631031/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها