معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

افزایش تعاملات دوجانبه حمل‌ونقلی بین ایران و بلاروس با اولویت ترانزیت


گروه اقتصادی / معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در دیدار با هیأت حمل‌ونقلی بلاروس در تهران به منظور افزایش تعاملات حمل‌ونقلی فی‌مابین بویژه تسهیل در ترانزیت کالای بین دو کشور عنوان کرد: در دنیا ایران به عنوان چهارراه ترانزیت مطرح است.
شهریار افندی‌زاده اظهار کرد: بحث عمده ما در حمل‌ونقل در خصوص ترانزیت کالاست و تمامی کشورهایی که در مسیر کریدور 
شمال - جنوب قرار دارند سعی می‌کنند بار ترانزیت را از کشور خود عبور دهند. موضوع اصلی ایران با کشور بلاروس نیز استفاده بهینه از کریدور 
شمال - جنوب با عبور کالا و بار از دو کشور و توسعه حمل ونقل جاده‌ای، ریلی و ترکیبی بین دو طرف است.
وی ادامه داد: علاوه بر تفاهمنامه‌های دوجانبه فی‌مابین، یک تفاهمنامه هم با جمهوری آذربایجان، روسیه و بلاروس در جهت توسعه ترانزیتی موجود است و طبیعی است هر تکنولوژی و ابزاری که بتواند به توسعه ترانزیت کمک کند مورد توجه کشور جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
افندی‌زاده خاطر نشان کرد: همان‌طور که می‌دانید ایران از امکانات خوبی در کریدور شمال به جنوب برخوردار است و در کریدور شرقی- غربی نیز همانند کریدور شمالی- جنوبی زیرساخت‌های حمل‌ونقلی کشور مناسب است.
وی در ادامه گفت: در چند سال اخیر کشور ایران تلاش کرده ظرفیت‌های ترانزیتی خود را گسترش دهد و بنادر شمالی و جنوبی ایران در حال توسعه هستند به طوری‌که ظرفیت بنادر ایران در شمال و جنوب، ۲۷۰ میلیون تن در سال است و آمادگی برای سرمایه‌گذاری کشورهای دیگر در ایران فراهم شده است و ایجاد مراکز لجستیک می‌تواند در توسعه بنادر کمک کند.
افندی‌زاده اظهار کرد: ایران دارای حدود ۱۲ هزار کیلومتر شبکه ریلی در حال بهره‌برداری است و ۳ هزار کیلومتر شبکه ریلی در حال احداث نیز در کشور وجود دارد این در حالی است که ۶۰ هزار کیلومتر راه‌های اصلی جاده‌ای در کشور وجود دارد که باعث دسترسی مناسب ایران برای اتصال به سمت آب‌های آزاد جهان شده است.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در دو هفته گذشته ایران با کشورهای آسیای مرکزی، روسیه و آذربایجان اجلاسی را در تهران برگزار کرد که هدف نهایی این کشورها ترانزیت ۱۵ میلیون تن کالا در سال از کریدور شمال - جنوب قرار گرفت و این هدف سرمایه‌گذاری در بنادر و مسیرهای ریلی ایران را مثبت ارزیابی می‌کند.
وی ادامه داد: از آنجایی که کشور بلاروس در زمینه ساخت ماشین‌آلات راهداری و راه‌سازی از تکنولوژی بالایی برخوردار است می‌توان در زمینه‌های علمی - فناوری همکاری‌های مثبت و سازنده‌ای بین دو کشور برقرار کرد.
افندی‌زاده توضیح داد: دولت سیزدهم دیپلماسی اقتصادی خارجی خود را در تقویت همکاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی و ترانزیت بین ایران و سایر کشورهای منطقه هدف‌گذاری کرده است و آمادگی کامل جهت همکاری با کشور بلاروس در همه زمینه‌های حمل‌ونقلی و ترانزیت را دارد.
مهمترین برنامه تکمیل زیرساخت‌ها برای رشد ترانزیت در حال حاضر ساخت راه‌آهن رشت-آستارا است که ایران در نظر دارد آن را با مشارکت روسیه اجرا کند. این خط ریلی ۱۶۴ کیلومتر طول دارد و به دلیل وجود زمین‌های کشاورزی، حدود ۵۰ درصد مسیر به احداث پل نیاز دارد که برای ۵۲ کیلومتر آن طراحی پل انجام شده است. ۲۰ هزار میلیارد تومان برای احداث پروژه مورد نیاز است که برای تأمین آن باید از منابع داخلی و خارجی استفاده شود و با 2 هزار میلیارد تومان هزینه تملک اراضی، مجموع هزینه‌های این پروژه ۲۲ هزار میلیارد تومان می‌شود.
در حال حاضر کشور روسیه برای سرمایه‌گذاری و احداث این پروژه اعلام آمادگی کرده است. در کنار استفاده از منابع خارجی، پیگیری‌هایی برای تأمین اعتبار از منابع داخل کشور در حال انجام است.
نحوه همکاری روسیه در پروژه راه آهن رشت-آستارا وام دولتی، سرمایه‌گذاری مشترک یا فاینانس است. راه‌آهن رشت- آستارا یک پروژه کلیدی و راهبردی است که شبکه ریلی کشور را تکمیل می‌کند و می‌تواند عواید زیادی از طریق ترانزیتی برای آینده کشور ما داشته باشد.
خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص اهمیت این خط ریلی گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه مسیر رشت- آستارا بهترین کریدور حمل‌ونقلی بین جنوب شرق آسیا به سمت اروپای شرقی و روسیه است، جذب بار سنگینی داشته باشد و مقدار زیادی از کالاهایی که بین روسیه و هند یا اروپای شرقی و هند در حال انجام است، جذب کند. بنابراین احداث این پروژه هم به نفع ایران و هم به نفع حمل‌ونقل بین‌المللی است و هم حمل بین‌المللی کالا را متحول می‌کند و هم می‌تواند زمینه را برای استفاده از خاک ایران به عنوان یک مسیر ترانزیتی بار فراهم کند. با وجود هزینه ۸۰۰ میلیون یورویی تکمیل راه‌آهن، معطل روسیه نمی‌مانیم و همزمان در حال پیگیری تأمین اعتبار از سایر منابع هستیم.
راه آهن رشت- آستارا مهم‌ترین پروژه ریلی کشور بوده که تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب است و ایران را به ریل آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل می‌کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8038/11/631322/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها