رشد کمی و کیفی صادرات کشور با تدابیر وزارت صمت


اقدامات وزارت صمت در یک سال اخیر نه فقط موجب رشد ارزش صادرات شده، بلکه موجب چرخش صادرات کشور به سوی محصولات صنعتی شده است، موضوعی که به وضوح رشد کیفی را در کنار رشد کمی صادرات کشور نشان می‌دهد. توسعه صادرات یکی از مهمترین راهبردهای هر کشور برای دستیابی به رشد بالای اقتصادی، ثروت آفرینی هرچه بیشتر و اشتغال بیشتر نیروی کار به شمار می‌رود. رشد صادرات البته علاوه بر کمک به بهبود وضع اقتصادی هر کشور، نقش مهمی در تقویت قدرت چانه‌زنی سیاسی آن کشور در عرصه بین‌المللی خواهد داشت. با این حال متأسفانه تاکنون اقدامات همه‌جانبه و چشمگیری برای بهبود وضع صادرات کشور بویژه در حوزه اقلام غیرنفتی انجام نشده است. این اهمال البته در هشت سال دولت گذشته بیش از هر زمان دیگری به چشم آمد و نتیجه آن، تضعیف هرچه بیشتر اقتصاد کشور در پی بازگشت تحریم‌ها بود.
رشد صادرات در دولت سیزدهم
در چنین شرایطی دولت سیزدهم کار خود را آغاز کرد و از همان ابتدا نسبت به احیای صادرات غیرنفتی برنامه‌ریزی و اقدام کرد. چندی پیش رئیس سازمان توسعه و تجارت اشاره‌ای گذرا به اقدامات دولت سیزدهم برای بهبود صادرات غیرنفتی کرد. علیرضا پیمان‌پاک با بیان اینکه ۳۰۰ اقدام زیرساختی توسط سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت و وزارت خارجه انجام و پیگیری شده است، گفت: این اقدامات موجب شده تا صادرات کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ به میزان ۴۰ درصد رشد داشته باشد و این رشد در ۶ ماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه ۱۳ درصد بوده است. او اظهار داشت: پیش از این ایران همواره یک کشور صادرکننده محصولات کشاورزی با صادرات محصولاتی از جمله گوجه و کیوی بود، اما در دولت سیزدهم رشد ۷۰ درصدی محصولات صنعتی را شاهد بوده‌ایم؛ به‌طوری‌ که هم‌اکنون صادرات محصولاتی از جمله کاتالیست، داروهای ضد سرطان، توربین و قطعات خودرو را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.
۳ میلیارد دلار تهاتر کالایی در یک سال گذشته
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به گسترش دامنه تهاتر کالاها، گفت: در طول یک سال گذشته بیش از سه میلیارد دلار تهاتر کالایی در همه حوزه‌ها به انجام رسید. او با بیان اینکه فقط به اعطای مجوز تهاتر اکتفا نشد، خاطرنشان‌ کرد: در کنار این امر زیرساخت‌های تهاتر با کشورهایی نظیر پاکستان، ترکیه، روسیه، صربستان، هند و چین ایجاد شد. رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه‌ داد: در زمینه استفاده از ابزارهای جدید فعالیت مثل پلتفرم‌هایی که برپایه بلاک‌چین هستند تا بتوانند قراردادهای هوشمند را پیاده‌سازی کنند و همچنین استفاده از رمزارزها در حوزه واردات بر اساس رمزارزهای قانونی ماین شده داخلی اقدامات خوبی در یک سال گذشته انجام شده است. پیمان‌پاک اظهار داشت: در استفاده از رمزارزها در فضای بین‌الملل برای دور زدن تحریم‌ها اقدامات زیادی تاکنون از سوی وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت انجام شده است.
دستاوردهای وزارت صمت
هرچند فقط حدود یک سال از فعالیت دولت سیزدهم گذشته اما در همین مدت هم برخی نتایج اقدامات وزارت صمت دولت سیزدهم در حوزه تجارت خارجی نمود یافته است. اهم دستاوردها و اقدامات وزارت صمت طی یک سال اخیر در حوزه تجارت خارجی شامل توسعه روابط تجاری با کشورهای همسو و همسایه در منطقه (از بهار امسال به طور میانگین هر هفته یک هیأت تجاری اقتصادی به کشورهای هدف اعزام و یا از دیگر کشورها به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است)، نهایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد با کشورهای اوراسیا و انعقاد هشت موافقتنامه و تفاهمنامه با کشورهای همسایه و منطقه دانست. همچنین تقویت زیرساخت‌های توسعه تجارت با اقداماتی نظیر افزایش تعداد رایزن‌ها (با اضافه شدن هشت رایزن در مجموع به ۱۳ نفر افزایش یافت) و افزایش مراکز تجاری (با اضافه شدن ۱۳ مرکز، در مجموع به ۲۳ مرکز افزایش یافت) و فعال‌سازی ظرفیت‌های جدید در تجارت خارجی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها نظیر توسعه روش‌های تهاتر، استفاده از رمزارزها، توسعه مبادلات کالایی با ارزهای محلی (نظیر روسیه، قطر و عمان) از دیگر مواردی است که دولت سیزدهم پیگیری کرد. در این میان ارزش صادرات کالا در سال ۱۴۰۱ به ۲۴.۳ میلیارد دلار رسید کـه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳.۳ درصد رشد داشته است. تراز تجاری کشور نیز به ۵۰.۳ میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با دوره قبل ۱۳ درصد رشد داشته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8038/12/631331/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها