پیام رهبر معظم انقلاب در پی حادثه‌ تروریستی حرم حضرت احمد بن موسی (ع)

متحد و یکدست علیه جریان ضدامنیت



ادامه از صفحه اول
رئیس‌جمهور: اغتشاشات زمینه اقدام تروریستی در شیراز
آیت‌الله رئیسی که پیش‌تر با صدور پیامی حمله تروریستی به حرم شاهچراغ(ع) را محکوم کرده بود، در سفر پنجشنبه گذشته به زنجان و افتتاح طرح‌های نیروگاهی نیز به این رویداد تروریستی اشاره کرد. رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در افتتاح این طرح‌ها، اغتشاشات را زمینه‌ساز اصلی اقدام تروریستی اخیر در شیراز دانست و گفت: اغتشاشات همچنین ظلم به امنیت و آرامش کشور و مردم است و بستر را برای اقدامات تروریستی آماده می‌کند تا دشمن در حرم حضرت شاهچراغ(ع) مردم بی‌گناه در حال عبادت و بندگی خدا را به رگبار ببندند بعد هم داعش مسئولیت آن را به عهده بگیرد.
کارنامه امریکا پر از جنایت است
آیت‌الله رئیسی در جمع مردم روستای قره بوته زنجان  با محکوم کردن اقدام تروریستی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ و قبول مسئولیت این اقدام ذلیلانه و خبیثانه از سوی گروهک داعش، با طرح این سؤال‌ها که داعش را چه کسانی ایجاد کردند، چه کسانی از این گروهک حمایت کرده و او را به جان ملت‌های منطقه انداختند، گفت: امروز مردم ایران و آزادی‌خواهان جهان سؤال می‌کنند امریکایی‌ها که رسماً به ایجاد داعش اعتراف کرده‌اند، چگونه و با چه رویی ادعای حمایت از حقوق انسان و بشرمی‌کنند؟! آیا زنان، مردان و کودکانی که در حرم حضرت شاهچراغ در خون خود غلتیدند، انسان نبودند؟
رئیس‌جمهور با بیان اینکه کارنامه امریکایی‌ها پر از جنایت است، افزود: مگر مردم دنیا ندیدند در مقابل چشم آنها، قهرمان مبارزه با تروریسم را به شهادت رساندید؟ شما چگونه و با چه رویی دم از انسانیت و حقوق بشر می‌زنید؟ این مردم ایران هستند که مدافعین واقعی حقوق انسان و نوع بشر هستند.
پیام سران قوا و پیگیری قضایی
رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی شهادت و مجروح شدن جمعی از زائران و هموطنان در حادثه تروریستی  در حرم مطهر احمد بن‌ موسی (ع) را تسلیت گفت. قالیباف در پیام خود یادآور شد: ملت شریف ایران ثابت کرده‌اند با اینگونه اقدامات ذلیلانه و ناجوانمردانه، از پای ننشسته و ذره‌ای از مواضع انقلابی خویش عقب‌نشینی نخواهند کرد. وی همچنین تأکید کرد: لازم است نهادهای امنیتی و انتظامی با جدیت نسبت به شناسایی عاملان و آمران این حادثه خونین اقدام کرده و مراکز درمانی در رسیدگی به وضعیت مجروحان و مصدومان عمل کنند.
رئیس قوه قضائیه با صدور پیامی حادثه‌ تلخ و تأسف‌بار شهادت جمعی از زائران حرم مطهر حضرت احمد بن موسی(ع) شیراز به دست تروریست‌های مزدور را تسلیت گفت و بر شناسایی عاملان و آمران این حادثه تلخ تأکید کرد. دادستان کل کشور نیز خطاب به دادستان مرکز استان فارس دستور داد ابعاد مختلف حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ(ع) را بررسی کرده و ضمن شناسایی عوامل پشت پرده، جنایتکاران را به سزای عمل خود برسانند. گفتنی است، معاون اول قوه قضائیه با هدف پیگیری پرونده عملیات تروریستی حرم حضرت احمد بن موسی(ع) و عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار این حادثه به شیراز سفر کرده است.
یک ایران داغدار شیراز
در حمله تروریستی شامگاه چهارشنبه به حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در شیراز، 13 ایرانی بی‌گناه شهید و 27 نفر نیز زخمی شدند. در میان شهدا چند زن و کودک نیز حضور دارند و در میان مجروحان نیز آرتین کودکی 4 ساله قرار دارد که پدر، مادر و برادر خود را در این حادثه تروریستی از دست داد. چنین جنایتی با چنین خشونت وصف ناپذیری بود که خشم ایرانیان در اقصی نقاط کشور را به همراه داشت، جنایتی شنیع که علیه مردمی بی دفاع و بی سلاح به کار رفت که تنها با دعا و زیارت راهی حرم شده بودند یا زائرانی که به قصد درمان به شیراز رفته بودند و هنگام وقوع حادثه تروریستی، در حرم مشغول زیارت بودند. درپی این حادثه، مقام‌های عالی دولت، از جمله رئیس جمهور و معاون اول پیام‌های تسلیت صادر کرده و بر مجازات عاملان و حامیان و طراحان این جنایت تروریستی تأکید کردند. درعین حال، معاون اول رئیس جمهور و وزیر کشور نیز ساعتی پس از وقوع این حمله تروریستی راهی شیراز شدند تا از نزدیک روند امداد و درمان مجروحان این حمله را بررسی و با خانواده‌های شهدا ابراز همدردی کنند.
اسامی شهدای جنایت شاهچراغ
مطابق اعلام  رسمی، در حادثه تروریستی چهارشنبه گذشته شیراز، 15 ایرانی بی‌گناه به شهادت رسیدند. با این حال، تاکنون 13 تن از شهدا شناسایی و اسامی آنها اعلام شده است. پزشکی قانونی استان فارس اسامی شهدا را به شرح زیر اعلام کرد:
1.مجتبی ندیمی
2.بهادر آزادی شبیری
3.علی‌اصغر لری گوئینی
4.امید خوب فرزند هوشنگ
5.هوشنگ خوب فرزند خداداد
6.زهرا اسماعیلی فرزند آقاجان
7.علیرضا سرایه‌داران
8.آرشام سرایه‌داران فرزند علیرضا
9.حسن علی پورعیسی
10.سید فریدالدین معصومی
11.محمدرضا کشاورز فرزند مهدی
12.محمدولی کیاسی
13. احسان مرادی فرزند محب علی
 قصه پرغصه آرتین!
در میان شهدا و مجروحان حادثه چهارشنبه گذشته شیراز، یک نام بیش از دیگران تکرار شد و مورد توجه قرار گرفت؛ آرتین سرایداران که به همراه پدر، مادر و برادر خود به زیارت حرم شاهچراغ(ع) رفته بود، اما حالا باید تنها به خانه بازگردد، زیرا که دیگر عزیزان همراهش را در این جنایت تروریستی از دست داده و خودش نیز بشدت مجروح شده است. هرچند امروز آرتین جای خالی خانواده‌اش را بشدت احساس می‌کند اما مردم ایران نشان دادند که آرتین تنها نیست، مردمی همدرد همراه و پشت خود دارد که دست‌ دعای خود را برای آرتین به آسمان بلند کرده‌اند. 
علمای شیعه، سنی و ادیان ابراهیمی تروریسم را محکوم کردند
حادثه تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ(ع) و شهادت جمعی از مردان و زنان و کودکان بی‌گناه زائر این حرم مطهر، موجی از خشم و انزجار را در سراسر کشور به همراه داشت. مراجع عظام تقلید، جمع کثیری از علمای اهل سنت و بزرگان ادیان ابراهیمی، از دیگر شخصیت‌هایی بودند که در پیام‌ها یا سخنرانی‌های خود این حمله تروریستی را محکوم کرده و درعین حال خواستار برقراری آرامش و امنیت در همه شهرهای کشور شدند.
آیت‌الله مکارم شیرازی: تهدید امنیت، فرصتی برای دشمنان
آیت‌الله مکارم شیرازی در پیام تسلیت خود آورده است: این روزها که امنیت کشور عزیزمان تهدید شده است، فرصتی برای دشمنان و بدخواهان کشور و مردم و انقلاب مهیا شده تا در سایه حوادث اسفبار اخیر به جنایات و پلیدی‌هایی که در سر داشته‌اند جامه‌عمل بپوشانند و جریان‌های تکفیری که نه از اسلام بهره‌ای برده‌اند و نه از انسانیت، با ترور زنان و کودکان بی‌دفاع، اینگونه دست به جنایت بزنند.
آیت‌الله نوری همدانی: با زمینه‌سازان ناامنی برخورد شود
آیت‌الله نوری همدانی نیز با بیان اینکه این اقدام با پشتوانه مالی و اطلاعاتی برخی از کشورهای مستکبر از جمله امریکا و اسرائیل و ایادی منطقه‌ای آنان با استفاده از شرایط پیش آمده داخلی صورت پذیرفته است، تأکید کرد: اینجانب ضمن محکوم کردن این جنایت هولناک و تسلیت به ملت عزیز ایران خصوصاً اهالی متدین فارس و خانواده معظم شهدای این حادثه تروریستی، از مسئولان محترم می‌‌خواهم به طور جدی این موضوع را پیگیری کرده و با همه کسانی که امنیت مردم را به خطر می‌‌اندازند و زمینه‌ساز ناامنی هستند، برخورد کنند  تا با کمک مردم شجاع ایران زمینه سوء‌استفاده از دشمنان گرفته شود. این مرجع تقلید شیعیان گفت: امروز وظیفه اول همه مدیران خدمت به مردم و حل مشکلات آنها و حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
آیت‌الله سبحانی:  زنگ بیدار باش برای معترضان غفلت‌زده
آیت‌الله سبحانی نیز حمله تروریستی در حرم شاهچراغ را ددمنشانه و دور از انسانیت توصیف و تأکید کرد: این حادثه می‌‌تواند برای آن دسته از معترضانِ غفلت‌زده ماه اخیر، زنگ بیدارباش باشد که نتیجه آن کار‌های کودکانه و حساب نشده، همین نوع حوادث است.
آیت‌الله جوادی آملی: حرم امن اهل بیت مصون خواهد ماند
آیت‌الله العظمی جوادی آملی نیز در پیام خود با بیان اینکه حرم امن اهل بیت(ع) همانند کعبه، از ابرهه تکفیری مصون خواهد ماند، اظهار کرد: شهدای حرم حضرت احمد بن موسی (ع)، همانند دیگر شهدای اسلامی محشور با دوده طاها و اسره یاسین‌اند. مجروحان این سانحه سنگین شفایابندگان دارالشفای ولایتند. استقامت ایران بزرگ اسلامی خصوصاً رجال نامور و بانوان بزرگوار شیراز، سهم ستودنی در تحکیم و تمامیت ارضی ایران مستقل داشته و دارند.
تسلیت و محکومیت از سوی اهل سنت
ائمه جمعه اهل سنت نیز روز گذشته در خطبه‌های نمازجمعه، ضمن تسلیت به بازماندگان و خانواده‌های شهدای حمله تروریستی چهارشنبه به حرم شاهچراغ(ع) این اقدام را محکوم کردند. ماموستا عبدالرحمان مرادی خطیب جمعه اهل سنت کرمانشاه گفت: ما اهل سنت اعلام انزجار می‌‌کنیم از کشتار مظلومانه هموطنان عزیزمان در مرقد شاهچراغ و از خداوند برای عاملان پشت پرده و در رأس آنها امریکا و صهیونیزم جنایتکار آرزوی نابودی کامل داریم.
ماموستا فایق رستمی، امام جمعه اهل سنت سنندج نیز ضمن تسلیت شهادت ۱۵ تن از هموطنان در حادثه تروریستی حرم شاهچراغ شیراز اظهار کرد: کسانی که دستشان به خون مردم بی‌گناه آلوده شده باید مجازات شوند، ضمن اینکه قرار است افراد مقصر در جنایت زاهدان نیز مورد بازخواست قرار گیرند. وی کشتار افراد بی‌گناه و زن و کودک را طبق شریعت اسلام محکوم دانست و افزود: چرا باید افرادی به نام دین، دست به کشتار مسلمانان و مردم بی‌گناه بزنند، در حالی که دین اسلام، دین رأفت و صلح و برادری و مخالف خشونت است.
امام جمعه سنندج با بیان اینکه دین اسلام ارزش زیادی برای جان انسان قائل شده است، ادامه داد: اسلام مبرا از افراط، تفریط، تعصب و نژادپرستی است و خداوند از کشتار و خونریزی بیزار است، همچنان که طبق فرموده پیامبر(ص) کشتن یک انسان با کشتن تمام انسان‌ها تفاوتی ندارد.
محکومیت حادثه از سوی پیروان ادیان ابراهیمی
دبیرخانه ادیان توحیدی (کلیمی، زرتشتی و مسیحی) ساکن شیراز در بیانیه‌ای مشترک، ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، شهادت شماری از هموطنان در این حادثه را تسلیت گفتند. در این پیام که به امضای دبیرخانه ادیان توحیدی شیراز رسیده، آمده است: پیروان ادیان توحیدی، ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های داغدار و قربانیان جنایت تروریستی اخیر شیراز در محل حرم مطهر شاهچراغ(ع)  این اقدام هولناک تروریستی و هرگونه اقدام مشابه در جای جای این کره خاکی علی‌الخصوص اماکن مذهبی و دینی را محکوم کرده و مراتب تسلیت خود را به حضور مردم شریف ایران اعلام می‌نماید.
خروش ایرانیان علیه تروریسم و آشوب
خون زائران مظلوم حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ(ع)، ایران اسلامی را به خروش آورد. روز گذشته شهرها و مراکز استان‌های کشور صحنه تظاهرات و راهپیمایی میلیون‌ها ایرانی بود که در همدلی و همدردی با خانواده‌های شهدای شاهچراغ(ع) همزمان انزجار خود را از تروریسم و اغتشاش ابراز می‌کردند. پلاکاردها، دستنوشته‌ها و شعارهایی که زن و مرد، کودک و نوجوان روز گذشته در شهرهای مختلف کشور سر دادند، نشان می‌داد که ایرانیان هم از اغتشاش تبری جستند و ابراز انزجار کردند و هم تروریسم را محکوم کردند. از این شواهد می‌توان دریافت که ایرانیانی که روز گذشته پس از برگزاری نماز جمعه در خیابان‌ها به حرکت درآمدند، اغتشاش و آشوب را بستر نفوذ و وقوع حرکت‌های تروریستی در کشور دانسته و خواستار پایان دادن به هرگونه ناامنی در کشور بودند. از این منظر بود که شهرهای ایران اسلامی، از شمال غرب در تبریز تا غرب و جنوب غرب و مرکز و خراسان، همه و همه، فارغ از مذهب و قومیت، دعوت به وحدت، تأکید بر حفظ آرامش و امنیت کشور، یکی از شعارهای پرتکرار در این راهپیمایی‌ها بود. تبریز، خلخال، شهرری، قرچک و ورامین، جیرفت، شهرهای استان فارس، اصفهان، اردبیل، بجنورد، ساری، آمل، رشت، ارومیه، بیرجند، همدان، ملایر، کرج، اهواز، دزفول، آبادان، خرمشهر، جوئبده، مینوشهر، خرمشهر و شادگان، بوشهر، اراک، یزد، یاسوج، خرم آباد، گرگان، قم، قصرشیرین، کاشان، گناوه و… از جمله شهرهایی بودند که شاهد حضور و خروش ایرانیان وفادار به آرمان‌های شهدا و انقلاب اسلامی بودند. 


بــــرش
همزمان با همصدایی جهان برای محکومیت حمله تروریستی شاهچراغ رقم خورد
سکوت مدعیان حقوق بشر در قبال حادثه شیراز

​​​​​​​گروه سیاسی/ جهان یکصدا حمله تروریستی به شاهچراغ را محکوم کرد اما در این میان صدایی از سوی آمران و مشوقان این جنایت شنیده نشد. دولت‎های عربستان‌سعودی و امریکا به‌عنوان پشتیبانان اصلی تروریسم در منطقه غرب آسیا و برخی از کشورهای اروپایی مدعی حقوق بشر و مبارزه با تروریسم، حتی از انتشار یک بیانیه محکومیت صوری نیز خودداری کردند. ساعتی پس از وقوع حمله تروریستی و شهادت شماری از زائران حرم مطهر شاهچراغ بود که سخنگوی سازمان ملل بیانیه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل مبنی بر محکومیت این اقدام و همدردی با مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران را قرائت کرد. 
اعلام آمادگی برای همکاری با ایران در مبارزه با تروریسم
محکوم کردن حمله تروریستی به حرم شاهچراغ با اعلام آمادگی برخی کشورها برای همراهی با ایران در مبارزه با تروریسم همراه بود؛ چنانکه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در پیام تسلیت به آیت‌الله رئیسی همتای ایرانی خود تصریح کرد: مایلم آمادگی طرف روسی را برای تقویت بیشتر همکاری با شرکای ایرانی در حوزه‌های مختلف ضد تروریستی اعلام کنم. وزارت خارجه چین نیز در کنار محکوم کردن حمله تروریستی به حرم شاهچراغ تأکید کرد: پکن بشدت مخالف تمام اشکال تروریسم است و از دولت و مردم ایران در مبارزه با افراط گراها و تروریست‌ها و حفظ صلح و ثبات در کشور حمایت می‌کند. وزارت خارجه عراق هم در بیانیه‌ای به همین مناسبت ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت ایران بر موضع ثابت دولت بغداد در قبال ضرورت مقابله با تروریسم، خشونت و ایدئولوژی افراط‌‌‌‌گرایی تأکید کرد.
نقش امریکا در هدایت اتاق‌های خرابکاری در ایران
سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان نیز عصر پنجشنبه طی یک سخنرانی اقدام تروریستی در شیراز را به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب و ملت ایران و خانواده‌های شهدا تسلیت گفت و با اشاره به مسئولیت گروه تروریستی داعش در این جنایت گفت که در این حادثه باید به ریشه تفکر این گروه تروریستی و حامیان آن یعنی ایالات‌متحده امریکا اندیشید. وی با یادآوری نقش امریکا در حمایت از گروه داعش در عراق و سوریه تأکید کرد که امریکا اتاق‌های خرابکاری را برای مواجهه با نظام جمهوری اسلامی که امید مردم منطقه است، هدایت می‌کند. سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق هم در بیانیه خود در همین باره بار دیگر از جامعه جهانی بویژه کشورهای متضرر از آفت تروریسم خواست برای خشکاندن منابع تأمین مالی تروریسم و جلوگیری از پیامدهای ویران‌کننده آن بر امنیت و ثبات ملت‌ها، همکاری و همراهی کنند.
اعلام همدردی کشورهای منطقه با ایران
بسیاری از کشورهای منطقه غرب آسیا از جمله اغلب کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در پیام‌های خود حمله تروریستی داعش به زائران شاهچراغ را محکوم و با دولت و مردم ایران ابراز همدردی کردند. وزارت خارجه عمان با انتشار بیانیه‌ای محکومیت این حمله تروریستی را از سوی سلطان عمان و مردم این کشور اعلام کرد و «السید بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان برای اعلام همین موضع با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان تماس گرفت و مراتب تسلیت و ابراز همدردی سلطان هیثم بن طارق سلطان عمان را به مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور، مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد. وزارت خارجه بحرین نیز با انتشار پیامی حمله به زائران شاهچراغ در شهر شیراز را محکوم و تأکید کرد: این حمله مغایر با تمام ارزش‌ها و اصول دینی، اخلاقی و انسانی است.
وزارت خارجه لبنان ضمن همدردی با دولت و مردم ایران خواستار برخورد قاطع با عوامل این جنایت شد. وزارت خارجه مصر نیز در بیانیه خود در این باره بر ضرورت تمرکز کمپین‌ها و تلاش‌های بین‌المللی برای مقابله با تروریسم در همه اشکال آن تأکید کرد. امارات متحده عربی هم در سایت وزارت خارجه این کشور بیانیه محکومیت حمله تروریستی داعش به زائران حرم مطهر احمد بن موسی(ع) در شهر شیراز را منتشر و تأکید کرد این دولت اقدامات جنایتکارانه را بشدت محکوم می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با مفتضحانه خواندن حمله تروریستی در شیراز گفت: پاکستان، تروریسم را در تمام اشکال و ظواهر آن بشدت محکوم می‌کند. «محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن چهارشنبه شب در توئیتی نوشت: این حادثه همبستگی ملت ایران برای مقابله با دشمن را بیشتر می‌کند. مقامات کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ارمنستان و ونزوئلا و مسئولان عالی گروه‌های مقاومت منطقه در پیام‌های خود اقدام تروریستی را محکوم کردند .
جای خالی کشورهای اروپایی در محکومیت تروریسم
تا لحظه نگارش این گزارش، از سوی کشورهای اروپایی که همواره خود را مدافع حقوق بشر معرفی می‌کنند، فقط «پکا هاویستو» وزیر خارجه فنلاند بود که در پیامی توئیتری نوشت فنلاند قویاً تروریسم را در هر شکل و ظاهری محکوم می‌کند. «پیتر استانو» سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تأخیر ۲۴ ساعته حمله به شاهچراغ را محکوم کرد، اما همزمان بخشی از بیانیه را هم به حمایت از اغتشاشات در ایران اختصاص داد. دم خروس ادعای دلسوزی کشورهای اروپایی برای مردم ایران اما اینجا بیرون زد که کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه به عنوان تروئیکای مدعی حمایت از مردم ایران، در قبال به خون غلتیدن مردم زائر حرم در شیراز سکوت کرده و از صدور یک بیانیه رسمی همدردی ظاهری نیز دریغ کردند و بعضاً همچون آلمان و انگلیس به پیام‌های توئیتری سفرای مقیم‌شان در ایران اکتفا کردند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8038/1/631400/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها