صدور حکم اعدام علیه شیعیان ادامه دارد

شمشیر عربستان بر گردن 9 جوان شیعه


لاله مهرزاد/ دولت عربستان همزمان با در پیش گرفتن سیاست‌های خشونت‌آمیز علیه شیعیان قطیف و تلاش برای تخریب محله‌های این شهر و تغییر جغرافیای انسانی منطقه، روز پنجشنبه احکام اعدام 9 نفر از فعالان سیاسی شیعه در قطیف را صادر کرد.
به گزارش سایت شبکه خبری العالم به نقل از مرآة‌الجزیره، در توئیتی که یکی از فعالان قطیف منتشر کرده، خبر داده شده حکومت عربستان احکام اعدام 9 فعال این شهر را صادر کرده است. بنا بر این گزارش، برخی از این افراد بیش از یک دهه است که در زندان‌های سعودی در اسارت به سر می‌برند و برخی منابع نیز خبر داده‌اند در زندان مورد شکنجه‌های سختی قرار گرفته‌اند.
بنا بر این گزارش، نفر نخست از این فهرست، فاضل حسن الصفوانی است که از جمله شهروندان العوامیه است که بیش از یک دهه  در قطیف در حال فعالیت سیاسی است. او که از فعالان سیاسی این منطقه است و در تظاهرات سال 2011 علیه حکومت آل‌سعود شرکت داشت، دو سال پیش در آخرین روز سال 2020 به اتهام مشارکت در قتل یک سرباز سعودی دستگیر شد.
محمد حسین آل‌عمار، دیگر فعال قطیف که روز پنجشنبه حکم اعدام او صادر شد، در ابتدای سال 2020 بازداشت شد. نیروهای امنیتی عربستان برای دستگیری او یک عملیات کامل اجرا کرده و با صفی از خودروهای زرهی و سلاح‌های سنگین وارد قطیف شدند. آنها بعد از عملیاتی 6 ساعته که در خلال آن به شهروندان قطیف شلیک کرده و آنها را مجبور نمودند در خانه‌های خود بمانند، آل‌عمار را دستگیر کردند. عربستان مدعی است وی به همراه چند فعال سیاسی دیگر، قاضی اداره اوقاف منطقه را از مقابل منزلش در جزیره تاروت ربوده است.
سومین فردی که عربستان قصد اعدام او را دارد، یوسف محمد المصلاب است که 5 اکتبر سال 2017 بدون اتهام مشخصی دستگیر شد. او در طول 5 سالی که در چند زندان از زندان‌های عربستان بوده و شکنجه شده، خانواده‌اش در این مدت تنها یک‌بار و آن‌هم به مدت 15 دقیقه توانسته‌اند او را ملاقات کنند.
جواد عبدالله قریریص نیز دیگر فعال سیاسی عربستان است که احتمالاً تا چندی دیگر اعدام خواهد شد. او هم تابستان سال 2017 در قطیف دستگیر شد و در نزدیک به 5 سال و نیم گذشته بارها مورد شکنجه قرار گرفته و مجبور به اعتراف‌هایی دروغین شده است. اومتهم به حضور فعال در فیس‌بوک، ارتباط با فعالان سیاسی تحت تعقیب حکومت عربستان و آتش زدن خط لوله‌های نفت نزدیک به قریریص است.
رائد عبدالواحد الخیر نیز در بهار 2017 دستگیر شده است. او هنگام دستگیری در مزرعه‌ای در العوامیه بود و نیروهای امنیتی عربستان هنگامی که قصد دستگیری او را داشتند، دو شهروند دیگر قطیف را  کشتند.
حیدر ناصر آل تحیفه هم در پایان تابستان 2017 بدون طرح اتهام مشخصی دستگیر شد. تنها اتهامی که وی آن را پذیرفته است، مشارکت در اعتراضات علیه حکومت عربستان است. او یک بار در سال 2021 به اعدام محکوم شد اما خواهان تجدیدنظر در حکم خود شد؛ درخواستی که پذیرفته شد اما در نهایت تغییری در وضعیت او ایجاد نکرد و وی روز پنجشنبه مانند دیگر کسانی که در فهرست 9 نفره اعدام هستند، حکم اعدام خود را دریافت کرد.
سعودمحمد الفرج دیگر فعال قطیف که حکم اعدام به او داده‌اند، پاییز سال 2019 بدون اتهام مشخصی و تنها به جرم شرکت در اعتراض‌های قطیف دستگیر شد. در آن زمان همسر و فرزند او نیز دستگیر اما چندی بعد آزاد شدند. الفرج اوایل ماه اکتبر یعنی حدود 2 هفته قبل به اعدام محکوم شد و این دومین حکمی است که در این خصوص دریافت می‌کند.
بجز این 7 نفر که اطلاعات بیشتری درباره آنها وجود دارد، روز پنجشنبه احکام اعدام محمد سعید آل عبدالعال و حسن علی المزرع  که از فعالان سیاسی قطیف هستند، صادر شد.
عربستان در حالی احکام اعدام این 9 نفر را صادر کرده است که کمتر از سه هفته پیش برای 3 نفر از اعضای قبیله الحویطات حکم اعدام صادر کرده بود. عربستان علاوه بر کوچ اجباری شیعیان قطیف درصدد کوچ اجباری کسانی است که در نزدیکی پروژه نئوم زندگی می‌کنند. سه نفری که از قبیله الحویطات بودند نیز به دلیل اینکه حاضر نشده بودند خانه‌های خود را ترک کنند تا دولت سعودی اقدام به تخریب آنها کند، حکم اعدام دریافت کردند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8038/1/631411/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها