در آستانه انتخابات میاندوره‌ای کنگره، دولت فدرال هشدار قرمز اعلام کرد

آماده‌باش امنیتی امریکا برای مقابله با آشوبگران افراطی


زهره صفاری/ حمله به خانه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا آن هم حدود 10 روز پیش از یکی از سرنوشت‌سازترین انتخابات این کشور، زنگ خطر دولت فدرال درباره احتمال افزایش حملات هواداران افراطی احزاب، علیه نمایندگان بانفوذ ایالات متحده را به صدا در آورده است.
به گزارش ان بی‌سی نیوز، بررسی‌های اولیه پلیس از سابقه ضارب 42 ساله‌ای که حوالی ساعت 2 و 30 دقیقه صبح جمعه (به وقت امریکا) از در پشتی خانه نانسی پلوسی وارد ساختمان شده و با فریاد «نانسی کجایی؟!»، همسر این زن سیاستمدار را با ضربات چکش مجروح کرده، حاکی از آن است که این فرد گرایش‌های افراطی داشته است. اما هنوز انگیزه او برای مضروب کردن همسر 82 ساله رئیس 4 دوره مجلس نمایندگان امریکا مشخص نیست. این ضارب میانسال همچنین وبسایتی را اداره می‌کند که در پست‌های آن، فرضیه تئوری‌های مدرن توطئه مورد توجه قرار دارد و مسائلی مانند صهیونیسم، واکسیناسیون، تقلب در انتخابات و تئوری توطئه کووید-19 محوریت مطالب آن را تشکیل می‌دهد و بسیاری از پست‌های این سایت در ماه‌های اخیر بارگذاری شده است. نانسی پلوسی در زمان این حادثه در آن سوی واشنگتن در حلقه مأموران امنیتی بوده و ضارب نیز با تماس محرمانه همسر پلوسی با پلیس، در صحنه دستگیر شده است. همزمان با این حمله، به نوشته بی‌بی سی، دادستانی امریکا از دستگیری مردی در پنسیلوانیا خبر داد که در تماس‌های متعدد با یکی از اعضای کنگره که نامش فاش نشده، او را تهدید به مرگ کرده بود.
هشدار قرمز امنیتی دولت فدرال
وقایع روز جمعه در فاصله کمتر از دو هفته تا انتخابات میاندوره‌ای 2022 سبب شد تا دولت امریکا بالاترین سطح هشدار امنیتی را برای نامزدهای انتخاباتی هر دو حزب اعلام کرده و در بیانیه‌ای گفته است: «اهداف احتمالی خشونت، نامزدهای دفاتر خدمات عمومی، مأموران انتخاباتی، کارمندان حوزه‌های انتخاباتی و نمایندگان کمپین‌های سیاسی و اقلیت‌های مذهبی و نژادی هستند.» اهمیت انتخابات پیش رو برای دولت و مردم امریکا تا حدی است که جمهوریخواهان آن را آخرین شانس دموکرات‌ها برای محک بایدن می‌دانند و دموکرات‌ها با استناد به اتهام‌زنی حزب رقیب به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری 2020، انتخابات 8 نوامبر را آزمون دموکراسی امریکایی لقب داده‌اند.
در پی این هشدار؛ دپارتمان وزارت داخلی امریکا، اف بی‌آی، مرکز ملی مبارزه با تروریسم و پلیس کنگره با پیشفرض اعمال خشونت از سوی مهاجمان انفرادی به حال آماده‌باش درآمده‌اند، چرا که همچنان روایت‌ها از تقلب در انتخابات 2020 پررنگ بوده و از سوی برخی جریان‌ها تقویت نیز می‌شود.
تحلیلگران سیاسی، مقامات دولتی و نامزدهای انتخاباتی که سعی در تأیید سلامت انتخابات 2020 داشته و همچنین روند قانونی و به دور از تقلب انتخابات پیش روی میاندوره‌ای را حمایت و تبلیغ می‌کنند، اهداف بالقوه این حملات معرفی شده‌اند. این در حالی است که به نوشته سی بی‌اس نیوز، گزارش پلیس کاخ کنگره نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر شمار تهدیدها علیه نمایندگان رشد چشمگیری داشته و تنها در سال 2021، حدود 9600 مورد تهدید مستقیم و غیرمستقیم ثبت شده است. اما هدف از این هراس‌افکنی‌ها، بی‌اعتبار کردن نتایج انتخابات و مشروعیت کاندیداهای منتخب در انتخابات پیش رو اعلام شده است. در این شرایط به اذعان کارگروه امنیتی دولت فدرال، حوزه‌های انتخاباتی به‌عنوان اهداف حملات احتمالی خرابکارانه با سلاح‌هایی مانند اسلحه‌های گرم، اشیای برنده، وسایل نقلیه و... مطرح شده‌اند.
فرضیه‌های خشونت پس از انتخابات
اما آنچه مقامات امنیتی امریکا را بویژه پس از حمله جمعه شب به خانه نانسی پلوسی نگران‌تر کرده، تداوم خشونت‌ها حتی پس از انتخابات است. دولت فدرال در بیانیه اخیر خود با هشدار در این باره نوشت: «هواداران افراطی ممکن است برای نیل به اهدافشان و تقویت فرضیه تقلب در انتخابات، ساختمان‌های دولتی و دفاتر محلی و حتی مراکز شمارش آرا را مورد حمله قرار دهند.»
این فرضیه با توجه به موارد مشابه قبلی مانند آنچه در فوریه 2020 در فلوریدا رخ داد، مورد توجه قرار دارد. در آن تاریخ جوان 27 ساله‌ای به نام ویلیام لوئل تیم، خودرویش را به ساختمان محل رأی‌گیری جکسون ویل زد و دستگیر شد. این مهاجم به 60 روز زندان محکوم شد.
مقامات اف بی‌آی همگی بر این باورند که تهدیدهای گسترده آتی بیش از همه متوجه کارکنان حوزه‌های انتخاباتی در ایالت‌ها و شهرستان‌ها و در زمانی خواهد بود که اعتراضات به نتایج انتخابات علنی شده و بازشماری آرا در دستور کار حوزه‌ها قرار گیرد. براساس آخرین گزارش‌ها، در پی آشوب 6 ژانویه 2020 در کاخ کنگره، دادستانی امریکا تاکنون بیش از 870 نفر را به اتهام انجام اقدامات مجرمانه در کاخ کنگره محکوم کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8039/4/631428/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها