وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد

اجرای کشت قراردادی با هدف حمایت از معیشت کشاورزان


وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اجرای کشت قراردادی در کشور گفت: برای حمایت از معیشت کشاورزان راهی جز اجرای کشاورزی قراردادی نداریم.
به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، سید جواد ساداتی‌نژاد در پایان سفر یک‌روزه به استان آذربایجان‌شرقی و در دیدار با کارکنان بخش کشاورزی این استان، اظهار کرد: رئیس‌جمهور مأموریت تأمین غذای با کیفیت، سالم، ارزان و با منشأ داخلی را به ما سپرده که مأموریت بسیار بزرگی است.
وی با بیان اینکه امنیت غذایی مسأله بسیاری از کشورها شده است، افزود: جنگ و بحران اوکراین نشان داد امنیت غذایی دارای چه اهمیتی برای کشورها است و مسأله‌ای قابل رقابت با غذا نیست. ساداتی‌نژاد با تأکید بر اینکه امروزه حکمرانی غذا دارای اهمیت بالایی است، تصریح کرد: قدرت غذا بسیار مهم است. کشاورز ما امروز تأمین‌کننده قدرت است و صرفاً تأمین‌کننده غذا به شمار نمی‌رود. وی افزود: این نگاه جدیدی به شمار می‌رود و کشاورزان، سربازان تولید قدرت در کشور هستند. مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی  با بیان اینکه امروز در دولت به خوبی نقش و اهمیت غذا مشخص است، یادآور شد: جایگاه کشاورزی در دولت سیزدهم نسبت به ادوار گذشته والاتر است و این مهم یک فرصت برای ما ایجاد می‌کند. وی با اشاره به ابلاغ الگوی کشت گفت: این مهم پس از ۵۰ سال ابلاغ شده و نقش کشاورزان در اجرای آن بسیار اهمیت دارد.
 مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: باید الگوی کشت در کشور اجرایی شود تا میزان کشت،  تولید و مکان آن مشخص باشد تا بتوانیم از آب و خاک‌مان صیانت کنیم. وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اجرای کشت قراردادی گفت: برای حمایت از معیشت کشاورزان راهی جز کشاورزی قراردادی نداریم. وی افزود: در حال حاضر کشت قراردادی در گندم شروع شده است. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اجرایی شدن قانون تمرکز در دولت سیزدهم یادآور شد: در آبان ماه سال گذشته بازار به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد و در این راستا نگرانی‌هایی برای تولید وجود داشته است. ساداتی‌نژاد با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی با تفکر جهادی نشان داد علاوه بر تولید، بازار را نیز می‌تواند مدیریت کند، گفت: امسال شاهد رشد در تولید محصولات کشاورزی بوده‌ایم و این مهم بدون بازار امکان‌پذیر نبود.
وی با بیان اینکه باید تولید و بازار در کنار هم حفظ شوند و بازار در اختیار تولیدکننده قرار گیرد، خاطرنشان کرد: بازار آرام‌تری را نسبت به دوره‌های گذشته شاهد بودیم. درحالی‌ که در تمام دنیا با کمبود مواجه بودیم، اما در کشورمان مردمی‌سازی یارانه‌ها عملیاتی شد و کمبودی وجود نداشت که نتیجه زحمات کارکنان وزارت جهاد کشاورزی و کشاورزان کشور است. وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی در بحث مردمی‌سازی یارانه‌ها به نحو مطلوبی وظیفه خود را انجام داده است.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: در خصوص آبخیزداری باید فعالیت جدیدی انجام شود. با روش حال حاضر باید حدود ۹۰ سال برای آبخیزداری زمان صرف شود.
وی با اشاره به نگاه ویژه دولت در حوزه آبخیزداری تصریح کرد: رئیس‌جمهور در این بخش دستور انجام فعالیت آبخیزداری طی ۱۰ سال را داده است که به اعتبار و کار جدی در منابع طبیعی نیاز دارد. به گفته وزیر جهاد کشاورزی، رئیس‌جمهور کاشت یک میلیارد نهال را در این حوزه دستور داده است. ساداتی‌نژاد یادآور شد: در حال حاضر سالانه ۴۰ میلیون نهال در کشور تولید می‌شود که برای این طرح باید سالانه ۲۵۰ میلیون نهال تولید شود که طی ۴ سال بتوانیم یک میلیارد نهال بکاریم که این امر کاری جهادی بوده که نیازمند عزم جدی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8039/9/631446/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها