ثبت‌نام کنکور دی‌ماه آغاز شد

اعتبار نمره کنکور برای دو سال


اکرم رضایی ثانی
خبرنگار
​​​​​​​

بعد از فراز و نشیب‌های فراوان در پی مصوبه کنکور ۱۴۰۲ در آخر بنا شد کنکور دی‌ماه مطابق مصوبه مذکور برگزار شود.عبدالرسول‌پور عباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با «ایران» درباره پیامدهای اجتماعی مصوبه کنکور سال ۱۴۰۲ که از سوی مجلس شورای اسلامی بسیار مورد نقد بوده است، اظهار داشت: در حال حاضر مصوبه کنکور سال ۱۴۰۲ یک قانون است و ما موظف به اجرای قانون هستیم و تلاش هم می‌کنیم که آن را به بهترین شیوه اجرا کنیم تا کمترین تبعات را داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: به هر حال هر قانونی در صورتی که به آن خوب عمل نشود تبعات خودش را دارد. به اعتقاد ما اگر این قانون را در آن بخش که به وزارت علوم و همچنین به وزارت آموزش و پرورش برمی‌گردد خوب اجرا شود، مشکلی برای کسی ایجاد نخواهد کرد. هر قانونی که اجرا می‌شود مزایا و معایبی دارد و یکی از مزیت‌های بزرگ این قانون برگزار کردن دو نوبت کنکور است. وی با اشاره به اینکه رتبه داوطلب طی شرکت چهار مرتبه که در کنکور طی دو سال‌ شرکت کرده است، اعتبار دارد، از مزایای این قانون است، گفت: می‌دانید که در گذشته تمام شانس داوطلب به سه ساعت در یک آزمون گره خورده بود ولی حالا این فرصت ایجاد شده که اگر دانش‌آموز فرصت سه‌ساعته خود را از دست داد سه ساعت دیگر به او مهلت داده شود. در واقع داوطلب چهار نوبت فرصت دارد در کنکور شرکت کند و هر چهار نوبت امتیاز وی معتبر است.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در ادامه گفت: چهار نوبت یعنی اگر داوطلب امسال در تیر و دی‌ماه کنکور داده می‌تواند در تیر و دی‌ماه کنکور سال آینده آزمون دهد که دو سال نتیجه‌های آن اعتبار دارد. البته بعد از آن هم فرد می‌تواند آزمون دهد ولی اعتبار آزمون تا دو سال باقی می‌ماند.این رویه فشار روی داوطلب را بسیار کم می‌کند.اگر آموزش و پرورش سوابق تحصیلی متقن و درستی به ما بدهند هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد.
وی  گفت: ما نه در تیرماه و نه در دی‌ماه رتبه‌ای به داوطلب نمی‌دهیم، بلکه در آزمون سراسری تیر و دی‌ماه یک نمره آزمون اختصاصی به داوطلب تعلق می‌گیرد نه رتبه. این نمره با نمره سوابق تحصیلی در کنار هم می‌نشیند و نمره کل ساخته می‌شود سپس داوطلب بر مبنای نمره کل، رتبه‌بندی می‌شود و بعد بر اساس رتبه‌بندی‌ها انتخاب رشته می‌کند.
آغاز ثبت‌نام کنکور سال ۱۴۰۲ از بعدازظهر امروز
وی همچنین روز گذشته در نشست خبری سازمان سنجش آموزش کشور درباره شرایط و ضوابط ثبت‌نام در کنکور سال ۱۴۰۲ بیان کرد: جامعه هدف ما امسال برای تمامی آزمون‌هایی که برگزار می‌شود نزدیک به ۱۰ میلیون نفر هستند. ما سیستم جدیدی را برای ثبت‌نام داوطلبان طراحی کرده‌ایم؛ در سیستم جدید، برای هر داوطلب یک منزلگاه مجزا طراحی شده و تا پایان عمر داوطلب این منزلگاه برای او فعال خواهد بود، با ثبت اطلاعات در این سامانه دیگر فرد نیازی به ورود مجدد اطلاعات برای ثبت‌نام آزمون‌ها ندارد.
وی اشاره کرد: آزمون امسال برمبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاحیه آن برگزار می‌شود. با توجه به اینکه کنکور ۱۴۰۲ در دو مرحله برگزار می‌شود، آزمون نوبت نخست در روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی ماه سال جاری برگزار می‌شود. نوبت دوم این آزمون نیز در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۴ و ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. نمره به دست آمده تا ۲ سال اعتبار دارد؛ بنابراین داوطلبان می‌توانند تا ۲ سال از نتایج به دست‌آمده، استفاده کنند.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: داوطلبان می‌توانند در هر دو آزمون تیر و دی‌ماه شرکت کنند و شرکت در آزمون‌ها به این معنی نیست که در هر دو نوبت گزینش می‌شوند بلکه تنها یک نمره اختصاصی برای آنها در نظر گرفته خواهد شد. پذیرش فقط یک‌بار در سال اتفاق می‌افتد و آن هم در مرداد ماه است. همچنین سوابق تحصیلی ۴۰ درصد قطعی است که به شکل سیستمی از وزارت آموزش و پرورش اخذ خواهد شد. وی با تأکید بر اینکه هر داوطلب باید یک شماره موبایل مختص خود داشته باشد، گفت: نکته حائز اهمیت این است که در آزمون امسال اتکای ما به یک شماره موبایل است؛ به تعبیر دیگر تمام داوطلبان باید یک شماره موبایل اختصاصی داشته باشند. این شماره باید حداقل برای یک آزمون در اختیار داوطلب یا بستگان وی باشد. همچنین داوطلبان دقت کنند اطلاعاتی که در سامانه وارد می‌کنند، اطلاعات حیاتی و مهمی است؛ به همین دلیل در درج اطلاعات دقت‌کنند.
توجه ویژه به درج معدل در مراحل ثبت‌نام
رئیس سازمان سنجش درباره درج معدل در سامانه ثبت‌نام گفت: اشتباه در ثبت معدل می‌تواند منجر به حذف داوطلبان از فرایند انتخاب شود. در نظر داریم که نتیجه اولیه کنکور امسال را تا پیش از پایان سال اعلام کنیم. این نتیجه شامل نمره خام و نمره آزمون است. مرداد ماه سال آتی، سوابق تحصیلی داوطلبان را از آموزش و پرورش دریافت می‌کنیم تا نتیجه نهایی را در مرداد اعلام کنیم. وی به داوطلبان ثبت‌نام کننده هشدار داد: به هیچ وجه به کافی‌نت‌ها اعتماد نکنید.۹۰ درصد خطاها در فرایند ثبت‌نام توسط کافی‌نت‌ها صورت می‌گیرد؛ به‌طور مثال، اشتباه در ثبت رشته بارها اتفاق افتاده است.در این صورت هیچ راهی برای تغییر رشته نداریم چون تمام اطلاعات در سیستم کد می‌شود و دیگر امکان بازکد کردن وجود ندارد. بنابراین داوطلبان در تمام مراحل تکمیل فرم ثبت‌نام دقت کنند. جابه‌جایی شهر، تحقیقاً غیرممکن است مگر اتفاق خیلی خاصی برای داوطلب اتفاق افتاده باشد.
پورعباس در پاسخ به سؤال «ایران» مبنی بر اینکه با توجه به برگزاری آزمون طی دو روز در ماه‌های تیر و دی آیا قرار است تعداد حوزه‌ها افزایش یابد و جمعیت داوطلبان را در این دو روز چگونه مدیریت خواهید کرد، گفت: تعداد حوزه‌ها تغییر نمی‌کند و همانند سال‌های گذشته خواهد بود یعنی در نیم روز صبح و نیم روز بعد از ظهر آزمون‌ها برگزار خواهد شد و نیم روز بعد از ظهر به گروه‌های هنر و زبان اختصاص دارد.
رئیس سازمان سنجش در پاسخ به پرسشی در ارتباط با ماده ۵ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شیوه پذیرش دانشجو در سال جاری همچون سال‌های گذشته است. در نظر داریم که این شیوه پذیرش مانند روش پذیرش دانشجویان در رشته‌های دانشگاه آزاد بجز رشته‌های پزشکی باشد. تصمیم بر این است که از کنکور ۱۴۰۳ اختیار پذیرش دانشجو در اختیار دانشگاه‌ها قرار گیرد که هنوز تصمیم قطعی برای این موضوع نگرفته‌ایم.
رئیس سازمان سنجش بیان کرد: لازم به ذکر است که دانش‌آموزان پایه دوازدهم می‌توانند در آزمون دی‌ماه شرکت کنند اما پذیرش از آنها صورت نمی‌گیرد. ضمن اینکه آزمون‌های آموزش و پرورش در سه نوبت دی، خرداد و شهریور برگزار می‌شود که در این بازه‌های زمانی دانش‌آموزان می‌توانند برای ترمیم نمرات خود اقدام کنند.
پورعباس درباره تعیین تکلیف داوطلبان شبهه‌دار کنکور سال 1401 که گفته می‌شود مرتکب تقلب شده‌اند، گفت: تعداد هزار نفر از داوطلبان کنکور 1401 دارای شبهه ارتکاب تقلب بودند که 777 نفر از آنها در آزمون اصلاحیه شرکت کردند و اکنون نتایج آن آزمون در حال بررسی است.
وی افزود: تعداد اندکی که حدود 30 تا 50 نفر هستند توانستند حدنصابی را که در آزمون اولیه کنکور به‌دست آورده بودند مجدداً به‌دست آورند و حتی کسانی را داریم که از حد نصاب هم بالاتر نمره کسب کردند، اینها رفع شبهه شدند. برای مابقی افراد که موفق به کسب حدنصاب نمره نشدند محدودیتی نداریم ولی به دلیل تقلب نتیجه آزمون 1401 آنها لغو خواهد شد. متأسفانه در آزمون رفع شبهه نیز افرادی بودند که مجدداً قصد فروش سؤالات کنکور به مبلغ 300 میلیون تومان را به داوطلبان داشتند.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خاطر نشان کرد: لازم به ذکر است که ما در کنکور امسال 900 نفر را گرفتیم که با تجهیزات جاسوسی و حتی فوق جاسوسی در حال ورود به حوزه‌های آزمون بودند. پورعباس در پایان در خصوص مبلغ آزمون‌ها خاطرنشان کرد: قیمت پرداختی برای هر گروه آزمایشی ۱۳۰ هزارتومان است.همچنین هر داوطلب باید مبلغ ۳۰ هزار ریال (۳۰۰۰ هزار تومان) برای خدمات پیامکی پرداخت کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8039/22/631498/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها