اخبــار


وزیر آموزش و پرورش با تسلیت شهادت سه دانش‌آموز 
در حمله تروریستی به شاهچراغ مطرح کرد
دشمنان به‌دنبال ایجاد وقفه در حرکت علمی و فناوری کشور هستند

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: به همت دانشمندان و به برکت خون شهدا با هدایت داهیانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب و فرماندهی کل قوا، دستیابی به قله‌های دانش و فناوری ادامه دارد. یوسف نوری در آیین روز بسیج دانش‌آموزی و روز نوجوان که در کنار مزار شهید فهمیده برگزار شد، اظهار کرد: در آستانه سالروز شهادت انسانی والا که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در تعبیری بسیار بلند، این شهید۱۲ساله را رهبر خود خواندند، هستیم؛ شهیدی که با بصیرت دینی و معرفت الهی راه ۱۰۰ ساله را یک‌ روزه پیمود. نوری اضافه کرد: در فضایی هستیم که دشمنان به‌دنبال توطئه‌های گوناگون برای خدشه واردکردن به امنیت کشور هستند تا در شتاب حرکت علمی و فناوری مردمان متعهد، متدین، خلاق و باهمت وقفه و توقف ایجاد کنند؛ تا به قله‌های دانش و فناوری دسترسی پیدا نکنیم، اما به همت دانشمندان و به برکت خون شهدا با هدایت داهیانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب و فرماندهی کل قوا این حرکت ادامه دارد. وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در حوزه‌هایی که علم برای ما غریبه بود و در سخت‌ترین شرایط، دانش‌آموزان از مدارس شروع به تلاش کردند و خلاقیت‌ها شکل گرفت و در دانشگاه شاکله ایجاد شد وکشور ایران جزو ۱۰کشور جهان در زمینه‌های بایو و نانو تکنولوژی، سلول‌های بنیادین، انرژی هسته‌ای، پهپادها و صنعت نفت شد. این امر با همت مردم، دانش‌آموزان و دانشجویان و به برکت خون شهدا اتفاق افتاده است. وزیر آموزش‌وپرورش همچنین در پیامی وقوع حادثه تروریستی در حرم مطهر احمد بن موسی(ع) با اشاره به شهادت سه دانش‌آموز این واقعه را تسلیت گفت.


مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال احمرخبر داد
خودکفایی ایران در تولید تجهیزات دیالیز

مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال احمر با اشاره به خودکفایی ایران در تولید سبد تجهیزات دیالیز، گفت: صادرات تجهیزات و اقلام دیالیز را از سال آینده در دستور کار قرار می‌دهیم. دکتر بهمن سبحانی مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال احمر اظهار کرد: ما در سبد دیالیز کاملاً خودکفا شدیم و جزو معدود کشورهایی هستیم که صفر تا صد این سبد را در داخل کشور تولید می‌کنیم. وی افزود: در حال حاضر بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا این اقلام را از سایر کشورها وارد می‌کنند و حتی کشوری مانند امریکا هم این سبد را از کشورهای دیگر وارد می‌کند. مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال احمر با بیان اینکه سالانه حدود ۶ میلیون محصول دیالیز مورد نیاز بیماران دیالیزی کشور است گفت: سبد دیالیز با بهترین کیفیت و مطابق استانداردهای روز دنیا توسط دو شرکت در داخل تولید می‌شود. سبحانی با اشاره به وجود ۴۰ هزار بیمار دیالیزی در کشور اظهارکرد: ما ۳۰ درصد از سهم بازار محصولات دیالیزی را تولید می‌کنیم و در اختیار بیماران و نیازمندان قرار می‌دهیم و مابقی اقلام را هم یک شرکت دیگر تولید می‌کند.
وی با بیان اینکه این اقلام در اختیار خود مراکز درمانی قرار می‌گیرد و صفر تا صد هزینه آن را هم بیمه‌ها پرداخت می‌کنند گفت: بیماران هفته‌ای دو تا سه بار به مراکز دیالیز مراجعه می‌کنند اما لازم نیست هزینه‌ای بابت این اقلام بپردازند. سبحانی با بیان اینکه نیاز داخل کشور به محصولات و تجهیزات دیالیزی کاملاً مرتفع شده و هیچ کمبودی وجود ندارد گفت: ما و شرکت دیگری که در این حوزه فعالیت می‌کند صادرات تجهیزات و اقلام دیالیز را از سال آینده در دستور کار قرار می‌دهیم.

۶ فوتی و شناسایی ۱۲۴ بیمار جدید کرونا در کشور

بنابر اعلام وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته ۱۲۴ بیمار کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و متأسفانه 6 بیمار نیز جان خود را به‌دلیل این بیماری از دست دادند و ۵۷ نفر از آنها بستری شدند. ۱۳۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۹۵۸ دوز رسید. در حال حاضر ۳ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۷ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۱۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
چرایی روند افزایشی بروز آنفلوانزا
این روزها در حالی‌که همچنان کرونا، ویروس غالب در دنیا است اما شاهد افزایش بیماری آنفلوانزا در کشور هستیم. دکتر مصطفی صالحی‌وزیری، رئیس آزمایشگاه مرجع کشوری کووید۱۹ در انستیتو پاستور درباره آخرین اخبار و وضعیت کرونا به ایسنا، گفت: در کشور ما و حتی دنیا کماکان واریانت غالب ویروس کووید۱۹ اُمیکرون نوع BA5 و بعد از آن نوع BA4 است. هرچند واریانت‌های جدیدی هم شناسایی شدند اما زیاد نیستند.
این عضو هیأت علمی انستیتو پاستور ایران در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است با توجه به احتمال فراگیری بالای ویروس آنفلوانزا در فصل سرد سال‌جاری، ترکیبی از ویروس کرونا و آنفلوانزا ایجاد بیماری کند، تصریح کرد: این موضوع خیلی بعید است، زیرا از خانواده‌های کاملاً جدایی هستند و اگر قرار باشد شاهد ویروس نوترکیبی باشیم، بین خود واریانت‌های کرونا خواهد بود. موضوع مهم این است که در این فصول تنها ویروس آنفلوانزا افزایش نمی‌یابد بلکه سایر ویروس‌های تنفسی از جمله کروناویروس‌های فصلی هم افزایش پیدا می‌کنند، زیرا افراد بویژه سنین پایین‌تر طی دو سال‌ونیم گذشته کمتر در جامعه و در معرض این ویروس‌ها حضور داشتند و اکنون با قرارگیری در جامعه و فضاهای بسته و فاقد تهویه، این ویروس‌ها مجدداً گردش می‌یابند.
واکسن آنفلوانزا به اندازه کافی داریم
​​​​​​​
کمال حیدری معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ایرنا گفت: آنفلوانزا حدود یک ماه زودتر از آن چیزی که فکر می‌کردیم، شیوع یافته و موارد ابتلا رو به افزایش است. وی با بیان اینکه آنفلوانزا بیماری ویروسی است، اظهار داشت: سرعت شیوع این بیماری نه تنها در کشورمان بلکه در سایر کشورهای دیگر نیز رو به افزایش است. قبل از بازگشایی مدارس تمهیداتی با وزارت آموزش و پرورش در قالب تفاهمنامه برای فعال شدن نظام مراقبت منعقد شده است. همچنین چون  ۱۲ میلیون دانش‌آموز در کشور وجود دارد به همین دلیل این نظام مراقبت را فعال کردیم تا کسی که علائم سرماخوردگی داشته باشد، نباید به مدرسه برود و باید با استراحت در منزل دوره بیماری‌اش طی شود. حیدری با اشاره به اینکه مراجعه‌های مردم به داروخانه‌ها  برای دریافت سرم و آنتی‌بیوتیک زیاد شده است، تصریح کرد: آنفلوانزا بیماری ویروسی است و مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک تأثیری در بهبود بیماری ندارد و باید فرد بیمار استراحت کرده و مایعات مصرف کند. وی در مورد واکسن آنفلوانزا نیز گفت: به اندازه کافی واکسن آنفلوانزا در کشور وجود دارد و حتی ۲۰۰ هزار دوز بیشتر از سال قبل تأمین شده است، البته میزان این واکسن در دنیا نیز محدود بوده و فقط بیماران پرخطر سرطانی، دیابت، قلبی، دارای نقص ایمنی بدن و غیره مجاز به تزریق آن هستند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8039/22/631499/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها