جای خالی «مهر سینمای ایران» در میان دیگر جشنواره‌های سینمایی


محمد شیرزاد/ هر ساله جشنواره‌های مختلف سینمایی با محوریت و موضوعات متنوع در سطح کشور برگزار می‌شوند. اما جای خالی رویدادی چون «مهر سینمای ایران»، که تمرکز استانی داشته باشد و در جهت وحدت و همبستگی هنرمندان سراسر ایران گام بر‌دارد، حس می‌شد. بدون شک یکی از بدعت‌گذاری‌های دولت سیزدهم در زمینه هنر و بخصوص حوزه سینما را می‌توان شکل‌گیری رویداد گسترده «مهر سینمای ایران» دانست که این روزها با دبیری قادر آشنا، معاون توسعه فناوری و اطلاعات سازمان سینمایی در اقصی نقاط کشور در حال برگزاری است.ایده شکل‌گیری چنین برنامه‌ای بعد از اتمام اولین دوره سفرهای استانی مدیران و با هدف تحقق استمرار شادابی و پویایی در محیط روانی سینمای کشور و توجه خاص به مقوله عدالت فرهنگی و هنری در دولت سیزدهم در راستای تکریم سینماگران پیشکسوت، فعالان سینمای ایران با همکاری و مشارکت انجمن سینمایی جوانان شکل گرفت.در واقع قرار بر این است که در رویداد «مهر سینمای ایران»، با همکاری و همفکری نهادها و ‌شخصیت‌های هنری از هنرمندان و سینماگران موفق و فعال در همه استان‌های کشور تقدیر به عمل بیاید و مراسم تجلیلی برای آنها برگزار شود. برگزیدگان این مراسم، فعال در رشته‌هایی چون کارگردانی، بازیگری، فیلمنامه نویسی، تدوین، گریم، صداگذاری، جلوه‌های ویژه بصری، فیلمبرداری، انیمیشن، سینمادار، آموزشگاه سینمایی، پژوهشگران سینما، تهیه کننده فیلم سینمایی و... هستند.
یعنی جدا از بحث امیدبخشی و تأکید بر نشاط و پویایی جامعه هنرمندان ایرانی، این مراسم به سراغ تجلیل از کار هنرمندانی می‌رود که پیش تر کمتر به آنها پرداخته می‌شد.
اغلب، به هنگام نمایش یک فیلم سینمایی کار بازیگران و عوامل فیلم است که دیده می‌شود و زحمات دیگر افراد دست‌اندرکار همچون سینماداران، پخش‌کننده‌ها و استودیوها از چشم مخاطب پنهان می‌ماند. درحالی که تک‌تک افراد شاغل در این حوزه در توسعه فرهنگی‌ کشور سهمی پررنگ دارند. از همین رو تأکید «مهر سینمای ایران» بر تجلیل و تکریم از این هنرمندان است.شاید بتوان با قاطعیت ادعا کرد که جای چنین رویدادی در میان دیگر مراسم سینمایی کشور خالی بود. این روزها شاهد هستیم که «مهر سینمای ایران» به‌عنوان جشنواره‌ای استانی، توسط مسئولان استانی مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است که می‌تواند هنرمندان کشور را با هم همبسته سازد و در رونق صنعت سینمای ایران نیز تأثیرگذاری کند.اولین دوره از این رویداد مهم سینمایی در استان‌های خراسان جنوبی، مرکزی، کرمانشاه، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان رضوی، گلستان، آذربایجان شرقی، بوشهر، فارس، خوزستان و قم برگزار شده‌است و در استان‌های سمنان، کرمان، همدان، البرز، زنجان، تهران، اردبیل و خراسان شمالی در حال برگزاری است.این رویداد تاکنون مورد استقبال بی‌بدیلی از جانب هنرمندان و مسئولان استانی قرار گرفته است. برگزاری این رویداد تا ۱۵ آبان ماه ادامه خواهد داشت و بعد از آن کار ارزیابی از آنچه انجام شده آغاز خواهد شد تا با بررسی نقاط ضعف و قوت اولین دوره، سازکار مناسبی برای برگزاری جشنواره در ادوار آینده طرح‌ریزی شده و «مهر سینمای ایران» را به یکی از مهم‌ترین رویدادهای سینمایی کشور در مسیر رشد و‌ توسعه فرهنگی بدل سازد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8039/23/631501/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها