«ایران» از ادامه بازی جدید غرب درخصوص ادعای فروش سلاح به روسیه در جنگ اوکراین گزارش می‌دهد

صهیونیست‌ها طراح اصلی اتهامات پهپادی


گروه سیاسی/ راب مالی نماینده ویژه دولت امریکا در امور ایران بار دیگر ادعای تکراری خود در ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را مطرح کرد و خواهان پایان این اقدام توسط تهران شد. علاوه بر امریکا که ماه‌هاست بدون ارائه هیچ سندی این اتهامات را تکرار می‌کند اکنون شواهد نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی در سندسازی برای این سناریو نقش فعالی دارد و تلاش می‌کند تا به زعم خود چالشی جدید برای ایران در منطقه و جهان درست کند. روند این اتهام‌زنی‌های بی‌اساس در ارتباط با پهپادهای ایرانی حتی کشور ازبکستان را هم نشانه رفت. چندی قبل دیمیتری گوردون، روزنامه‌نگار اوکراینی در مصاحبه ویدیویی با لئونید نوزلین، تاجر روسی- اسرائیلی، اطلاعاتی ادعایی مبنی بر راه‌اندازی تولید پهپادهای نظامی ایرانی در ازبکستان ارائه کرده بود. این اقدام باعث شد تا روز گذشته وزارت خارجه ازبکستان به این مسأله واکنش نشان دهد.
 واکنش ازبکستان
به گزارش ایرنا، وزارت خارجه ازبکستان در این بیانیه اعلام کرد که ازبکستان در زمینه نظامی-فنی با ایران همکاری نکرده و تجهیزات نظامی ایران را در خاک خود مونتاژ نمی‌کند.  به گزارش رسانه ازبکی «uzdaily.uz» در همین راستا، وزارت خارجه جمهوری ازبکستان با درخواست از مقامات رسمی اوکراین خواستار اتخاذ تدابیر مناسب برای جلوگیری از انتشار این گونه اتهامات بی‌اساس و سایر اطلاعات غیرموثق در مورد ازبکستان توسط رسانه‌های آن کشور شد که می‌‌تواند به روابط دوجانبه آسیب برساند. کمیته دولتی صنایع دفاعی ازبکستان همچنین اطلاعاتی مبنی بر مونتاژ هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی که به ادعای روزنامه‌نگار اوکراینی در درگیری‌های مسلحانه در اوکراین استفاده می‌شوند در کارخانه‌های ازبکستان را تکذیب و اعلام کرد که ازبکستان تسلیحات و تجهیزات نظامی مشترک با طرف ایرانی را تولید نکرده و نمی‌کند. این کمیته همچنین تأکید کرد که چنین گزارش‌های تأیید نشده‌ای که توسط نمایندگان رسانه‌ها منتشر می‌‌شود، افکار عمومی را منحرف کرده و می‌‌تواند به روابط دوستانه ازبکستان با کشورهای خارجی آسیب برساند.
اتهام‌زنی صهیونیست‌ها به ازبکستان در حالی منجر به واکنش این کشور شده است که زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین چهارشنبه شب از تبادل اطلاعات میان «کی‌یف» و «تل‌آویو» درباره استفاده ادعایی روسیه از صدها هواپیمای بدون سرنشین ایرانی خبر داد و اعلام کرد «روند مثبت» در روابط کی‌یف با اسرائیل شکل گرفته است. وی گفته بود اوکراین و اسرائیل اطلاعات کلیدی در این خصوص با یکدیگر به اشتراک گذاشته‌اند.
شــــگفتی روســــیه از ادعاهــــای صهیونیست‌ها
اما ماجراجویی رژیم صهیونیستی به همین‌ها ختم نمی‌شود. این رژیم جعلی تلاش‌های خود را در سازمان ملل برای حاشیه‌سازی درخصوص روابط تهران و مسکو هم در پیش گرفته است. این اتفاقات در حالی است که نماینده روسیه در سازمان ملل بار دیگر ادعاهای بی‌اساس درخصوص استفاده این کشور از پهپادهای ساخت ایران در حملات علیه اوکراین را رد کرد. به گزارش ایسنا، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت که شامگاه جمعه برگزار شد در پاسخ به ادعاهای گیلعاد اردان نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل بیانیه‌ای را قرائت کرد.
نماینده روسیه در بیانیه خود تصریح کرد: «امروز از شنیدن اظهارات دیکته شده نماینده دائم اسرائیل در مورد ادعای اثبات نشده استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین شگفت‌زده شدیم. ما این را تلاشی برای اعمال فشار بر شورای امنیت و دبیرخانه سازمان ملل متحد می‌دانیم که نشان‌دهنده تمایل آنها برای تحمیل عقیده خود به جامعه بین‌المللی به عنوان حقیقت نهایی است. ما پیش از این، چنین اظهاراتی را رد کرده‌ایم و اکنون نیز قاطعانه آنها را رد می‌کنیم.»
گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با همتای اوکراینی
گفتنی است حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان روز جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با «دیمیتری کولبا»، وزیر خارجه اوکراین بار دیگر مواضع شفاف ایران در خصوص جنگ اوکراین را مطرح کرد و گفت: «ما با روسیه روابط خوبی داریم و از گذشته همکاری دفاعی داشته‌ایم، اما سیاست ما در قبال جنگ اوکراین، احترام به تمامیت ارضی کشورها، عدم ارسال سلاح به طرفین درگیر، توقف جنگ و پایان دادن به آوارگی مردم است.» وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد: ما برای برگزاری جلسات فنی با حضور کارشناسان نظامی بین دو کشور، بدون نیاز به هرگونه واسطه، آمادگی داریم. پیشنهادی که تاکنون به دلیل پیروی بی‌چون و چرای اوکراین از دستورالعمل‌های امریکایی، بی‌پاسخ مانده است و همین امر ثابت می‌کند که اوکراین در حال نقش‌آفرینی در پازلی است که توسط همپیمانان بزرگ‌تر او طراحی شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8039/5/631527/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها