هنرمندان در فضای مجازی

یادی از مظاهر مصفا به مناسبت سالروز درگذشتش و آخرین خبر از آثار تازه او، اظهار علاقه مجید انتظامی به ایران در مستند «مجال مجدد مجید»، چالش‌های اهالی سینما و تئاتر به‌دنبال ناآرامی‌های اخیر و خبری از هفته فرهنگی ایران از جمله اخبار حوزه فرهنگ و هنر در رسانه‌های رسمی است که در فضای مجازی هم بازتاب داشته است.

یاد روز
مظاهر مصفا، ‌زاده ۱۳۱۱ در تفرش استاد دانشگاه، شاعر و مصحح معاصر بود که روز چهارشنبه (۸ آبان ماه ۱۳۹۸) در ۸۷ ساگی از دنیا رفت. او سال‌های متمادی به‌عنوان استادتمام رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه به ‌خدمت مشغول بود. مظاهر مصفا یکی از قصیده‌سرایان زبان فارسی در دوره معاصر به‌ شمار می‌آید که تاکنون چند مجموعه شعر از این استاد ادبیات فارسی به‌ چاپ رسیده است. وحید عیدگاه‌طرقبه‌ای شاعر و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا از آماده شدن قصیده‌های مظاهر مصفا با عنوان «مردی ز شهر هرگز» خبر داد و گفت احتمالاً این مجموعه تا پایان سال منتشر خواهد شد.
چهره روز
مجید انتظامی را، نه فقط برای آهنگ‌های ماندگارش، بلکه برای شخصیت شفاف و دوست‌داشتنی‌اش، می‌توان دوست داشت. او سال‌هاست که یکی از قله‌نشینان موسیقی متن فیلم در ایران است. آثارش ماندگار است و نمی‌شود کسی را در ایران یافت که اثری از او نشنیده باشد. گر چه فرزند آقای بازیگر، استاد عزت‌الله انتظامی است اما با سال‌ها تلاش و عشق ورزیدن به کارش، توانسته از زیر سایه نام بلند پدر بیرون بیاید و برای خود هنرمندی مستقل، خودساخته و اثرگذار باشد. قرار بود در هفته دفاع مقدس، مجید انتظامی با رهبری ارکستر ملی ایران، کنسرت «همراه با خاطره‌ها» را در تالار وحدت اجرا کند. اما این کنسرت در زمان تعیین شده، اجرا نشد و قرار است در وقتی دیگر برگزار شود. در این برنامه آثاری از موسیقی متن فیلم‌هایی که انتظامی ساخته است، آماده اجرا شده بود. این کنسرت، پس از 10سال دوری انتظامی از صحنه موسیقی، آماده شده بود. ایرنا با انتشار مستندی کوتاه با عنوان «مجال مجدد مجید» در گفت‌وگو با نوازندگان این ارکستر درباره این کار و مجید انتظامی منتشر کرده است. انتظامی خود می‌گوید کسانی که موسیقی‌اش را دوست دارند، در زمره آنانی هستند که وطن‌شان را بسیار دوست می‌دارند. بنابراین می‌گوید که او نیز عاشق ایران است و با وجود همه مشکلات و کاستی‌ها، تحت هیچ شرایطی حاضر نیست که آن را ترک کند.
سخن روز
مسعود صالحی کارگردان «اوج طوفان» که از 8 آبان ماه اجرای خود را در عمارت نوفل لوشاتو آغاز کرده، یادآور شد سیاست‌های غلط مدیران، باعث شده که اهالی تئاتر در این شرایط به جان هم بیفتند. او به مهر گفته است: «عده‌ای بدون هیچ دلیل منطقی با باز شدن سالن‌های تئاتر مشکل دارند. در حال حاضر بین تئاتری‌ها تفرقه افتاده و عده‌ای مخالف فعالیت تئاتری هستند در حالی که به عقیده من تئاتر خودش یک فعالیت کنش‌مند و فرهنگی است و می‌تواند مردم را دور هم جمع کند. مشخص نیست که خروجی اجرا نرفتن تئاتر قرار است چه باشد و جز اینکه این هنر را ضعیف‌تر از آنچه است، بکند چه عایدی برای ما خواهد داشت. ما باید تلاش کنیم به تئاتر جان بدهیم و اگر اعتراضی هم است می‌توان در همین تئاترها آن را بیان کرد. برای آماده‌سازی این نمایش سختی زیادی کشیدیم و در شرایط نامناسب و با وجود شلوغی و فضای ناامنی که وجود داشت به تمرین ادامه دادیم، از این‌رو امیدواریم کار بتواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد و به‌درستی دیده شود.»
چالش روز
انیمیشن «لوپتو» در حالی قرار است از چهارشنبه ۱۱ آبان‌ماه در سینماهای کشور اکران شود که عباس عسگری - کارگردان کرمانی این فیلم -از چالش برای ایجاد فضای تبلیغاتی برای این انیمیشن گفته است. این کارگردان به ایسنا گفته: «با توجه به شرایط اینترنت و فیلترینگ فضاهایی که امکان معرفی فیلم را داشتند، تبلیغ برای فیلم خیلی سخت شده است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8040/24/631612/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها