بی‌کفایتی دولت‌های قاره سبز نقشی پررنگ‌تر از جنگ اوکراین در خلق گرانی‌های کمرشکن دارد

زمستان بسیار سخت اروپا


نیکولاس دانفورت، کارشناس ارشد «بنیاد اروپا و سیاستگذاری‌های خارجی»
مترجم: وصال روحانی

 سران کشورهای اروپایی تا این لحظه گران شدن چشمگیر حامل‌های انرژی در سطح این قاره را به هر شکل ممکن مدیریت کرده‌اند اما با سرمای شدید زمستانی که در راه است و با فشار فزاینده کمبودهای برخاسته از جنگ روسیه با اوکراین، استمرار این مدیریت پیوسته سخت‌تر می‌شود.
آینده جنگ اوکراین به‌طور دقیق قابل پیش‌بینی نیست اما مشخص است، روس‌ها خیال رها کردن کار و نیمه‌کاره گذاشتن مأموریت خود را ندارند. این در حالی است که گاز ارسالی از روسیه که به بسیاری از نقاط اروپا ارسال می‌شد، عملاً قطع شده تا کرملین کشورهایی را که در این جنگ به کمک اوکراین آمده‌اند، تنبیه کند. با این حال برخی خبرها حکایت از آن دارد که اروپا موفق به تأمین نسبی گاز مصرفی خود در زمستان پیش رو شده است.
ایرادات از جای دیگری برمی‌خیزد
از همه بدتر وضع بازنشستگان در قاره اروپا است که حقوق‌شان به‌طور متوسط دوسوم افراد شاغل در ادارات و سایر مراکز کاری این قاره است. دیوید لارنس، مفسر مسائل اقتصادی که اهل انگلیس است، می‌گوید: «شاید دولت ما که در سال‌های اخیر بارها عوض شده، ادعا کند بحران اوکراین سهم نخست را در افزایش قیمت‌ها در سطح انگلیس داشته اما این‌طور نیست و ایرادات از تصمیم‌گیری‌های متغیر دولت‌های ما بر می‌خیزد. مردم می‌دانند سرچشمه مشکلات نحوه عمل دولتمردان ما است و جنگ اوکراین اگر چه بر حجم بحران‌ها و قیمت بسیاری از ارزاق عمومی به‌شدت افزوده است اما سهم نخست را در چالش‌های شدید اقتصادی جامعه ندارد.»
حاصل همکاری احزاب ناهمسو در آلمان
در آلمان که صنایع سنگین آن همواره قدرتمند بوده و سال‌ها قطب اقتصادی اروپا به شمار آمده؛ کمبود عوامل گرماساز و گرانی چشمگیر حامل‌های انرژی‌ مردم را نگران کرده ولی اینجا هم بی‌کفایتی‌های دولت، بیشتر خسران‌ساز بوده است. بعد از غروب زمامدار پرقدرت، آنگلا مرکل دولتی سرکار آمد که ادغامی از احزابی کاملاً ناهمگون و به واقع مجموعه‌ای از تضادها است. چگونه می‌توان باور داشت دولتی که از ائتلاف احزاب بشدت متفاوت سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات‌های آزاد شکل گرفته، بتواند آرامشی را به بازارهای آلمان بازگرداند که عوامل عمده و نیازهای اصلی شکل‌گیری آن همسو بودن سیاست‌های اقتصادی آنها چه در معامله‌های درون کشوری و چه در فرایندهای فرامرزی است.
شکست فرانسوی‌ها به‌رغم اختیار عمل
در فرانسه اوضاع آشفته اقتصادی قدری بهتر مدیریت و بحران‌ها تا حدی هوشیارانه‌تر مهار شده اما در این کشور نیز اکنون حامل‌های انرژی سه برابر تاریخی مشابه در سال گذشته قیمت دارند. دولت امانوئل مکرون مدعی است حمایت از اوکراین در رأس امور آن قرار دارد اما سیاستگذاران اقتصادی فرانسه به‌رغم داشتن بیشترین آزادی و اختیار عمل تصمیم‌گیری‌های تأسف‌باری در راه کنترل قیمت ارزاق ضروری عمومی داشته و بحران‌ساز شده‌اند. روزنامه لوفیگارو آورده است: «در پاریس نمی‌توان هیچ کالایی را یافت که قیمت آن معقول و منصفانه باشد و این یک فاجعه است.»
عوام‌فریبی‌ها در رم
ایتالیا از قطع گاز بیشترین ضرر را دیده، زیرا 80 درصد گاز دریافتی‌اش را از این کشور می‌گرفت اما سیاست‌های جبرانی‌اش برای غلبه بر این عارضه هم نه‌تنها حلال مشکلات نبوده بلکه بر کاستی‌های این متاع حیاتی و قیمت ابتیاع آن افزوده است. جورجیا ملونی، نخست‌وزیر تازه سر کار آمده این کشور هم بیشتر مشغول تقویت کابینه‌اش و اجرای اهداف سیاسی خود که برخاسته از رویکردهای دست راستی و افراطی او به شمار می‌آید، بوده و وقت و توانایی مداخله سریع و مؤثر را در مسائل اقتصادی نداشته است. «فردریکو سانتیگر»، تحلیلگر سیاسی نخبه در رم می‌گوید: «قرار نیست گرانی‌های شدید برخاسته از جنگ دو کشور دیگر، اقتصاد ما را به گونه‌ای ضعیف جلوه بدهد که کل دولت جدید ما زیر سؤال برود اما این اتفاقی است که در نهایت تأسف افتاده است.» 
اوکراینی‌ها: قربانیان اصلی ما هستیم
اریکا سولومون، تحلیلگر اقتصادی که تبعه سوئد است، می‌گوید: «سران بسیاری از کشورهای اروپایی در تکاپویی شبانه‌روزی بسر می‌برند تا نفت و گاز را به بهای معقول ابتیاع کرده و به قیمتی که برای مردم عادی قابل پرداخت باشد، در اختیارشان بگذارند اما قوام سیاسی و استحکام اقتصادی قاره سبز شکننده‌تر از آن است که اجازه این کار را به آنها بدهد.» حرف آخر و مهمتر را از زبان یوگنیا گابر، دیپلمات قدیمی اوکراین می‌شنویم که می‌گوید؛ «نه فقط کمک‌های مالی و تسلیحاتی غربی‌ها به دولت ما به حد کفایت نبوده بلکه آنها با توسل به جنگ اجباری ما با روسیه هر یک از قصورهای اقتصادی و گاف‌های سیاسی خویش را به گردن ما انداخته‌اند. واقعیت امر این است که اوکراینی‌ها پیش از هر ملت و طایفه دیگری قربانی این قضایا شده اند.»
 منبع: War on the rocks

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8040/4/631623/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها