«ایران» نحوه شهادت آرمان علی‌وردی و حمزه علی‌نژاد از مدافعان امنیت را بررسی می‌کند

روایت شهادت و مظلومیت


گروه سیاسی/ قریب به 35 شهید مدافع امنیت در اغتشاش‌های اخیر، نشان دهنده شدت خشونت به‌کار رفته از سوی آشوبگران است، آشوبگرانی که اگر در آشوب‌های گذشته در لفافه، این بار با صراحت و آشکارا از ضرورت استفاده از ابزارهای خشونت و کشتار همچون کوکتل مولوتف صحبت می‌کردند. در مقابل، اینکه در سوی آشوبگران، نه با کشته، بلکه با کشته سازی‌ها روبه‌رو بودیم، نشان دهنده مظلومیت و نیز شیوه مواجهه مدافعان امنیت با اغتشاش‌ها است. به عبارت دیگر، مدافعان امنیت همه تلاش و همت خود را به‌کار بسته‌اند تا با کمترین آسیب به طرف مقابل، آشوب‌ها را مهار و خیابان‌های شهر را برای مردم امن کنند، ولو اینکه در این مسیر، جان‌های پاک بسیاری هم قربانی شده باشد. چرا که این، شیوه متفاوت برخورد با اغتشاش، در ایران اسلامی و سایر کشورها است. از این‌رو است که مظلومیت شهدای مدافع امنیت در جمهوری اسلامی، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. به عنوان مثال، شهید مدافع امنیت آرمان علی وردی که 4 آبان ماه در شهرک اکباتان تهران یک ساعت و نیم به اسارت درآمد و یکی دو روز بعد بر اثر جراحت و شدت ضربه‌ها به شهادت رسید، از این جمله است. یک روز پس از هجوم اغتشاشگران به شهید علی وردی، یعنی پنجشنبه 5 آبان ماه، در سوی دیگر ایران، نیروهای مدافع امنیت شهید دیگری تقدیم نظام و ملت کردند. شهید بسیجی‌ مدافع امنیت حمزه علی‌نژاد به همراه همسر و فرزند سه ساله خود در حال تردد بود که هدف حمله اغتشاشگران قرار گرفت و به شهادت رسید. نحوه شهادت این بسیجی مدافع امنیت، نشان می‌دهد که او، صرفاً به جرم صیانت از امنیت مردم، نشان شده بود و زمانی که همراه خانواده خود درحال تردد بود، مورد حمله واقع شد. این امر یادآور نحوه شهادت دو جوان بسیجی، در شهر آمل است که در زمانی که پس از اغتشاش‌ها، درحال تردد بودند، با اسلحه کمری ترور شدند. هرچند در آینده و پس از خاموشی نهایی اغتشاش‌ها می‌توان تصویر دقیق‌تری از شهامت، شجاعت و مظلومیت شهدای مدافع امنیت به دست داد، اما تا همین جا، این چهره‌ها، جلوه‌های بدیعی از حماسه آفریدند.
روایتی از مظلومیت و شهادت طلبه بسیجی آرمان علی‌وردی
آنچه بر شهید مظلوم آرمان علی‌وردی رفت، سند تمام‌عیاری است از مظلومیت نیروهای حافظ امنیت که جان خود را بر سر آرمان خویش گذاشتند و مظلومانه به شهادت رسیدند. شهید علی‌وردی که طلبه بسیجی بود، چهارم آبان‌ماه، در شهرک اکباتان در محاصره اغتشاشگران به شهادت رسید. آشوبگران، وی را که از دوستانش جدا مانده بود تنها یافته، به نوعی او را اسیر کردند و پس از کشاندنش به گوشه‌ای، با هرچه در دست داشتند به او حمله بردند؛ برخی دشنام می‌دادند، برخی با مشت و لگد به او می‌زدند و برخی هم با نارنجک دست‌ساز به این شهید حمله بردند. عامل حمله با نارنجک دست‌ساز به این شهید، در نهایت از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد. گویا شدت انفجار نارنجکی که به‌کار برده یا این فرد ساخته بود به گونه‌ای بود که حتی خود وی نیز مصدوم شده و انگشت او را قطع کرده بود. براساس آتش ناشی از این نارنجک بود که در فیلم لحظه اسارت این شهید، او چهره‌ای سوخته داشت. در فیلم صدای «بکشش، بزنش، دستش را ببند» شنیده می‌شود. اما در پایان، این اغتشاشگران نبودند که به آرزوی خود، مبنی بر کشتن آرمان علی‌وردی رسیدند، بلکه این شهید مظلوم بود که در نهایت به آرزوی شهادت خود رسید.
مطابق روایت یکی از دوستان او، اغتشاشگران در لحظه اسارت از این شهید مظلوم خواسته بودند که به رهبر انقلاب توهین کند، اما خودداری شهید آرمان علی‌وردی از این اقدام بود که باعث خشونت‌ورزی بیشتر از سوی آشوبگران شد. یکی از دوستان این شهید، در مراسمی که در خانه پدری او برگزار شده بود، گفت: «ما همرزمان آرمان شرمنده‌ایم. آرمان را غریب گیر آورده‌اند. کاش من و همرزمان ما تیکه‌تیکه می‌شدیم. اینها مرد نیستند رودررو بایستند. کاش مرد بودند و بچه‌های ما را جدا‌جدا گیر نمی‌آوردند.» مادر شهید روایت کرد که در روزهای اغتشاش از او خواسته بود که در خانه بماند، اما آرمان علی‌وردی آرزوی شهادت داشت و به مادرش گفت: «می‌روم از کشورم و از ناموسم دفاع کنم، نمی‌خواهم ولایت فقیه را تنها بگذارم.» اما 4 آبان‌ماه که برای مقابله با اغتشاشگران به شهرک اکباتان رفته بود، به این آرزوی خود رسید. به گواه یکی از دوستانش «این شهید را غریب گیر آورده بودند، گفتند باید به مقام معظم رهبری اهانت کنی، در فیلم مشخص است که وقتی از او می‌خواهند به آقا دشنام بدهد، هنوز ایستاده است، اما وقتی دیدند که دشنام نمی‌دهد آنها مثل داعشی‌ها به او حمله کردند. این شهید مظلوم نزدیک به یک ساعت و نیم زیر ضربه‌ها، اهانت‌ها، حمله‌ها و آتش زدن‌های آشوبگران بود، تنهای تنها، همچون تنهایی و غربت سالار شهیدان.»
آیین تشییع این طلبه بسیجی و شهید مدافع امنیت روز گذشته با حضور گسترده و باشکوه مردم مؤمن، شهیدپرور و انقلابی تهران و جمعی از علما، روحانیون، طلاب و مسئولان در منطقه شهران تهران برگزار شد. تشییع‌کنندگان، پیکر مطهر این طلبه بسیجی را با شعارهای «لا اله الا الله»، «الله اکبر»، «مرگ بر امریکا»، «مرگ بر منافق»، «مرگ بر فتنه‌گر» و «این گل پرپر ما هدیه به رهبر ما» بدرقه کردند. پیکر مطهر این شهید به قطعه ۵۰ بهشت زهرا(س) منتقل شد و در جوار شهدا آرام گرفت.
شهادت بسیجی مدافع امنیت در رشت
شهید بسیجی‌ مدافع امنیت حمزه علی‌نژاد شامگاه پنجشنبه درحالی که به همراه همسر و کودک سه ساله خود در حال تردد در خیابان بود، مورد هدف اغتشاشگران قرار گرفته و به مقام رفیع شهادت نایل آمد. همچنین فرزند و همسر این شهید هم دچار جراحت شدند. یک منبع آگاه درباره نحوه شهادت این بسیجی به فارس گفت: شهید علی‌نژاد شامگاه پنجشنبه بعد از حضور در منزل پدری خود در حاجی بکنده خشکبیجار، با فرزند سه ساله و همسر خود به سمت منزل خودشان حرکت می‌کنند که پیش از ورود به منزل ، یکی از اغتشاشگران از فاصله سه متری چندین تیر را از اسلحه نیمه اتوماتیک به سمت آنان شلیک می‌کند. به گفته این منبع آگاه، همسر این شهید درحال باز کردن قفل در خانه بود که با صدای شلیک متوجه اصابت گلوله به شهید علی‌نژاد می‌شود؛ تیرهای نخست به سر و صورت این شهید گرانقدر برخورد می‌کند. شهید علی‌نژاد همزمان برای در امان ماندن فرزند خردسالش او را به آغوش می‌کشد و جان او را نجات می‌دهد. ضاربین در ادامه چندین گلوله نیز به سمت همسر شهید شلیک و او را مجروح می‌کنند و بلافاصله از محل متواری می‌شوند. براساس این گزارش، با رسیدن نیروی امدادی، حمزه علی‌نژاد به همراه همسر و فرزند سه ساله‌اش به بیمارستان منتقل می‌شوند اما حمزه علی‌نژاد به دلیل شدت جراحات به شهادت می‌رسد. همسر و فرزند این شهید در حال حاضر در بیمارستان بستری هستند؛ فرزند سه ساله شهید به دلیل اصابت یکی از گلوله‌ها به پایش در بیمارستان تحت نظر است. به گفته این منبع آگاه، این عمل جنایتکارانه قطعاً کار منافقین بوده و حرکت تروریستی بوده است ولی تا شناسایی عاملین این حادثه نمی‌توان نظر قطعی داد. تلاش‌ها برای دستگیری ضاربین با قوت در حال انجام است. سرهنگ احمد رضا منشوری، معاون هماهنگ کننده سپاه گیلان نیز بااشاره به اینکه طی ۴۲ روز گذشته در جریان اغتشاشات برخی از اغتشاشگران سعی در ایجاد ناامنی در کشور داشتند ولی نیروهای حافظ امنیت و بسیجی با حضور خود و به خطر انداختن جان خود اجازه ندادند امنیت مردم به خطر بیفتد  گفت: ساعت ۸:۳۰ مورخ ۹ آبان‌ماه پیکر این بسیجی شهید از مقابل سپاه ناحیه رشت (پل عراق) به سمت میدان فرهنگ و میدان شهرداری (شهدای سرپل ذهاب) تشییع می‌شود، مراسم تدفین وی نیز ساعت۱۴ روز دوشنبه در روستای حاجی بکنده خشکبیجار برگزار می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8040/2/631653/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها