به بهانه نامه انجمن دفاتر مسافرتی تهران به وزیر میراث فرهنگی و گردشگری

دست حوادث روی گلوی گردشگری


 نیلوفر منصوری
خبرنگار

اتفاقات و حوادث اخیر در کشور، موجب نگرانی فعالان بخش خصوصی گردشگری شده است و بیشتر آنان را بر آن داشته تا با مسئولان عالی رتبه به مکاتبه بپردازند تا از مشکلات و آسیب‌های بیشتر جلوگیری شود. در همین زمینه، رئیس هیأت مدیره انجمن دفاتر مسافرتی تهران با توجه به اتفاقات اخیر در کشور، در نامه‌‌ای به وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، درخصوص ارائه تسهیلات ویژه اعم از معافیت‌های مالیاتی، بیمه، عوارض، وام‌‌های کم ‌بهره و... درخواست بازنگری داشته است.
امیر پویان رفیعی‌ شاد درخصوص این نامه و شرایط حادث شده اخیر در کشور به روزنامه ایران می‌گوید: فردای روزی که نامه را تقدیم جناب وزیر کردیم، موضوع معافیت مالیاتی در هیأت دولت، توسط ایشان مطرح شد و از طریق خبرگزاری‌ها مطلع شدیم که دولت با تمدید معافیت مالیاتی هتل‌ها و مراکز اقامتی و تأسیسات گردشگری موافقت کرده اما نامه مکتوبی از دفتر وزیر در این باب دریافت نکرده‌ایم.
رئیس هیأت مدیره انجمن دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از تورهای گردشگری در ایران لغو شده‌اند به روزنامه ایران می‌گوید: ۹۰ درصد تورهای داخلی و بسیاری از تورهای گردشگری خارجی به ایران لغو شده‌اند. من به‌عنوان مسئول صنف دفاتر خدمات سفر هوایی، باید پیگیر مطالبه گسترده فعالان این صنف باشم. به همین جهت از وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دعوت می‌کنم که بازدید از استان تهران را هم در برنامه خود داشته باشند و از دفاتر مسافرتی بازدید کنند تا از نزدیک صدای فعالان این صنف را بشنوند.
 چاره اندیشی برای صنف
به گفته این فعال گردشگری، دفاتر مسافرتی، نقش بسزایی در صنعت گردشگری دارند. با توجه به اینکه در این استان دفاتر بیشتری فعال هستند، نیاز است که از نزدیک با دغدغه این صنف نیز آشنا شوند. او چاره اندیشی برای خروج از شرایط نامناسبی که در بازار صنعت گردشگری ایجاد شده است،بسیار ضروری و مهم می‌داند. به گفته پویان رفیعی شاد، طی پیگیری‌ها و گفت‌و‌گوهایی که با فعالان این صنف داشته، تعداد تماس‌های دریافتی برای سفر بسیار اندک است. او امیدوار است که وضعیت سیاسی موجود به ثبات برسد و فعالان این صنعت بیش از این آسیب نبینند.
او، به موضوع تعدیل نیروهای انسانی و بیکار در پی تعطیلی دفاتر خدمات مسافرتی اشاره می‌کند و می‌گوید: از مجلس و مسئولان امر می‌خواهیم که تا فعالان این قشر آسیب بیشتری ندیده‌اند، چاره‌اندیشی در این خصوص را در اولویت داشته باشند.
به گفته وی؛ با توجه به اینکه همه فعالیت‌های آژانس داران در این حوزه الکترونیکی است و شرایط و بحران‌های ایجاد شده در سال‌های اخیر بخصوص ماه اخیر آسیب جدی به بدنه این صنف وارد کرده، می‌خواهیم که از این صنف حمایت شود تا کسب و کارهای اینترنتی که حیاتشان به اینترنت وابسته است بیشتر از این دچار ضرر و زیان اقتصادی نشوند.
 مطالبات بحق صنف گردشگری
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران نیز درباره مسائلی که اخیراً گریبانگیر صنعت گردشگری کشور شده است به نامه ارسالی از سوی انجمن دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران به وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره می‌کند و به روزنامه ایران می‌گوید: مطالبات ذکر شده در نامه واقعی و درست است، در صورتی که این خواسته و مطالبات از مسیر قانونی و اصلی طی می‌شد، مطمئناً اثرگذاری بیشتری داشت. در حال حاضر موارد و مسائلی در اولویت‌بندی وزیر است که ایشان در پی حل شدن آنهاست. مواردی مثل 50 درصد معافیت مالیاتی در اولویت مسائل این صنعت قرار دارد.
گردشگری جزو اولویت ها نیست
رفیعی درباره تأثیر ناآرامی‌های موجود بر صنعت گردشگری می‌گوید: با هر اتفاق و حادثه‌ای صنعت گردشگری تحت تأثیر قرار می‌گیرد. گردشگری مانند یک شمشیر دولبه است. هرچند گردشگری اولویت اول افراد نیست و تحصیل، خوراک، پوشاک در اولویت قرار دارند؛ اما از سوی دیگر با هر اتفاق و حادثه‌ای این صنعت آسیب می‌بیند. حوادث طبیعی مثل سیل، زلزله، کرونا، سقوط هواپیما و... این صنعت را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ با وجود این به حیات خود ادامه می‌دهد مثل شرایط بد کرونایی که به حیات خود ادامه داد.
رفیعی معتقد است: 80‌درصد تورهای ورودی به کشور را، توریست‌های کشورهای همسایه تشکیل می‌دهند. به عقیده وی کشورهای اروپایی و امریکایی درصد کمی از توریست‌های ورودی ما را تشکیل می‌دهند.
او با بیان اینکه براساس آمار اعلام شده قبل از بیماری همه‌گیری کرونا، 8 میلیون توریست به ایران وارد شده‌اند؛ می‌گوید: درصورتی که این آمار صحت داشته باشد، حدود 90 درصد ورودی‌ها را کشورهای همسایه و خاورمیانه تشکیل می‌دهند و حدود کمتر از نیم درصد ورودی‌های ما به اروپائیان اختصاص دارد. به عبارتی حدود 30 هزار نفر که آمار قابل توجهی نیستند. متأسفم که چرا بیشترین منابع مالی برای حضور در نمایشگاه‌های اروپایی اختصاص پیدا می‌کند که تعداد آنها در اقلیت ممکن است. چرا باید بودجه‌ای برای نمایشگاه‌ ای تی بی‌ برلین، فیتور اسپانیا، دبلیو‌ تی‌‌ام لندن، نمایشگاه گردشگری میلان (BIT) و.... در نظر گرفته ‌شود که هیچ آورده‌ای در مقایسه با کشورهای همسایه ما نداشته‌اند.

نـــــما
اولین موزه صحرایی فسیل ایران
​​​​​​​موزه صحرایی فسیل‌شناسی مراغه، اولین موزه صحرایی در ایران است .‌این مرکز فسیل‌شناسی جزو ۵ منطقه اول جهان شناخته می‌شود. در کشورهایی چون چین و امریکا ظرفیت‌های بزرگی درخصوص احداث مراکز فسیل‌شناسی اختصاص داده شده است که اگر امکانات و تجهیزات مربوط به اتمام برسد، مرکز فسیل‌شناسی مراغه در ایران، جزو سه کشور اول دارنده حیات فسیل‌شناسی در مدت زمان مطالعات دیرینه‌شناسی جهان خواهد بود. این فسیل‌ها مربوط به ۷ تا ۱۲ میلیون سال قبل است که حیواناتی مثل کرگدن، ببر دندان شمشیری، شیر وتعداد دیگری از آنها در آفریقا موجود هستند. ۵۶ گونه فسیل حیوانات بویژه ببر دندان شمشیری و میمون‌های اولیه در این سایت شناسایی شده است. در خشکی تنها یک درصد حیوانات فسیل می‌شوند که فسیل‌های موجود نشان می‌دهد، سیلابی شدن، آتشفشان و از بین رفتن چمنزارها موجب انقراض این حیوانات شده‌ است، از این رو قطعات بدن حیوانات مختلف در یک‌جا جمع شده‌ و در این مرکز نگهداری شده‌اند که از لحاظ توریستی نیز از اهمیت بسزایی برخوردارند. این فسیل‌ها یکی از پایه‌های اصلی ژئو‌پارک سهند محسوب می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8041/1/631798/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها