ایران در ایران


نیمی از معادن کرمان غیر فعالند

کرمان - بیش از نیمی از معادنِ به ثبت رسیده استان کرمان بلوکه و غیرفعالند و پرداخت خسارت‌های ناشی از فعالیت معادن در ابهام است. از هفت هزار و ۲۰۰ محدوده معدنی به ثبت رسیده در استان افزون بر چهار هزار و ۶۰۰ معدن بلوکه و حبس شده و به گفته مسئولان صمت بزودی در قالب مزایده وضعیت بهره‌برداری آنها پیگیری می‌شود.
براساس آمارها تقریباً همه معادن مس موجود در استان بلوکه شده‌اند؛ یعنی فرد یا نهادهایی مجوز بهره‌برداری آنها را طی سال‌های اخیر گرفته‌اند و آنها را به حال خود رها کرده‌اند زیرا توان مالی یا فنی برای بهره‌برداری نداشته‌اند و براساس قوانین موجود امکان برگزاری مزایده این دسته از معادن یا سخت یا غیرممکن شده است. 
مسئولان صمت معتقدند ، باید در ارائه مجوزهای جدید طوری عمل کرد که این مشکل پیش نیاید، به طور مثال پیشنهاد اینکه ابتدا فرد توان خود را در اکتشاف نشان دهد تا بتواند مجوز بهره‌برداری بگیرد.
 بحث بر سر معادن بلوکه و نحوه جبران خسارت‌های ناشی از فعالیت معادن به سایر دستگاه‌های متولی مانند راهداری یا محیط زیست مورد تأکید استاندار کرمان است و میزان تعیین شده برای پرداخت این نوع خسارت‌ها  باید براساس شهرستان محل فعالیت معادن و در همان نقاطی که خسارت‌ها رخ داده باشد.
به گزارش ایرنا ،رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان با بیان اینکه وضعیت حبس معادن استان در زون (محدوده) مس تقریباً پر شده گفت: البته دستورالعمل‌هایی از قبل نوشته شده که مانع مزایده معادن می‌شود. همچنین 500 میلیارد تومان در قانون بودجه ۱۴۰۱ برای جبران خسارت‌های معادن به برخی زیرساخت‌ها به استان اختصاص یافته است. 
مهدی حسینی‌نژاد افزود: ۴۲ ماده معدنی در استان کرمان شناسایی شده اما اکتشافات از پنج تا هفت درصد انجام شده و آن هم بیشتر سطحی است. 

هشدار مدیریت بحران کهگیلویه و بویر احمد
 نسبت به توقف در کنار رودخانه‌ها

یاسوج- مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به کوهستانی بودن و وجود رودخانه‌هایی در استان و بارش‌ها ی اخیر، از استقرار در حاشیه‌های رودخانه‌ها خودداری شود.
به گزارش ایرنا،علیرضا نیکروز در خصوص خسارت‌های بارندگی اخیر در استان، اعلام کرد: در این بارندگی پاییزی خسارت جانی نداشتیم، اگرچه خسارت‌های مالی در حوزه زیرساخت‌ها در شهرستان بهمئی، کهگیلویه و لنده گزارش شده است که پُل«میان بخش »،«مُمبی» و «سرآسیاب» تخریب شده است. 
وی با اشاره به راه‌های دسترسی استان افزود: در حال حاضر، تمام راه‌های اصلی استان باز بوده و تردد در آنها جریان دارد، به جز جاده «سی سخت» به «پادنا» که در حال بازگشایی آن هستیم ،اگرچه از طرف استان اصفهان برای بازگشایی راه یاد شده تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. 
وی در خصوص خسارت‌های وارد شده به عشایر استان و مزرعه‌های پرورش ماهی، گفت: از عشایر در منطقه «سرآسیاب» گزارش‌هایی از تلفات دامی دریافت شده، ولی درباره خسارت‌ مزرعه‌های ماهی خبری تا کنون دریافت نشده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8044/16/632063/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها